Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

konstgjord patinering

Produkter
(logga in för att koppla)

Stuga

Aktiv medlem
Hejhej!

Skall ut och resa och tänkte att vita och silvriga prylar som ser nya ut drar till sig uppmärksamhet, så jag tänkte kanske kludda ner objektiv och kamera lite så att de ser gamla och helt värdelösa ut för tjyvarna...

Tacksam för alla typer av tips på hur man lurar boven???

/Tomas
 
Ta och prova med latex. Latex är ganska rinnigt när man köper det från hobbyaffären. Penslar du på ett tunnt lager och sedan målar ovanpå det så kan du få det att se ut lite hur du vill. Målar du först silverfärg och sedan svart utan på det kan du repa lite försktigt så att silverfärgen tränger fram och kameran ser repig ut. Ta en bild av en begagnad kamera i fotobutiken så du ser var de slits mest så att du får en genuin sliten look.

Jag har inte själv arbetat med latex men vad jag förstått så ska det lätt gå att dra av från plast.

Jag såg nått reportage med en speciell latexvariant som de målade en bil och sedan lackerade. Bilen såg helt utflippad ut. Och när de tröttnade på den så drog de bara av det som ett skinn.

Man får ju maskera de rörliga delarna så att de inte målas samman.

Ta och prova på nått annat först såklart.

Men... låt kameran vara i väskan tills precis att du behöver den. Kanske en elchockspistol =)
 
Pukon

Såg en hemsida (www.photoethnographica.com tror jag - nånting på Photoethnographica i alla fall.) Författaren är etnolog och använder sina egna samlarkameror på resor med mycket påtagliga stöldrisker.

Hon hade tejpat på en falsk etikett, ei st f Nikon, Pentax e d står det Pukon eller nåt sånt. Det tog faktiskt ner kameran nåt enormt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.