Re: Re: Eh.ok
Penance skrev:
Konstfotografier har samma egenskaper som all annan konst, dvs om en fotograf väljer att visa ett alster med två flygande elefanter så finns det många olika anledningar som man som betraktare kan spekulera mellan, t.ex. kan ett foto vara lika kryptiskt uppbyggt som en da Vinci målning med mycket symbolik, det kan röra sig om abstrakta känslor eller nonsens liknande dadaismens verk. Det gäller som betraktare att dechiffrera utifrån sina egna erfarenheter.
Jo, jag förstår att det finns många många olika sorters konstinriktningar och många olika sätt att se på konst. Men varför är det så svårt att försöka förklara vad konst är för en del? Du beskrev det ju nu. Konst kan vara en massa inbyggda symboler, abstrakta känslor eller rent nonsens
Det var bara ungefär en sån förklaring jag ville ha. Jag har aldrig varit i kontakt med någon slags konst (vad jag vetat, förutom musik om det räknas som konst..) i hela mitt liv och ville bara ha en lite vink om vad det hela handlar om. En del "konstfoton" kan jag tycka att jag förstår mig på och kanske gillar men det är den mer "konstiga" konsten jag vill ha förklarad för mig, som att ha två elefanter ovanpå varandra eller ett kort på ett räcke med en horisont bakom.
Men för att återkomma till diskussionen, visst är det så att det ofta är lite blandning av dokumentärfoto och konstfoto?
Och vad säger ni om Henri Cartier-Bressons foton? Jag gillar en del som jag fattar, en del har en hel del humor i sig men andra förstår jag inte alls. Sysslade han med konst eller fotograferade han dokumentärt?
Och slutligen, vad säger ni om det här.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=186295 Den här bilden gillar jag p.g.a. av utrymmet för egen tolkning som finns där. Jag gillar själva kompositionen och "färg"-skalan som ger ett harmoniskt intryck men det jag gillar mest är att jag själv kan bestämma vad som händer i bak/förgrunden, hur hästen mår
, historian bakom osv osv. Vad har hänt här? Är det konst?