ANNONS
Annons

Konsten att använda IS

Produkter
(logga in för att koppla)

Jeppe

Aktiv medlem
Eftersom det titt och tätt dyker upp frågetecken med IS och varför bilderna blir oskarpa, tänkte jag bara här klargöra att IS inte löser problemen med lång slutartid om man inte använder det på rätt sätt.
Naturligtvis kan det i enstaka fall vara fel på IS-gruppen. Men jag tänkte visa här lite enkelt att man måste låta IS-gruppen arbeta färdigt innan man tar bilden.
För att förtydliga så har jag tryckt ner avtryckaren halvägs och väntat två sek innan bilden togs på första bilden. Medans jag tryckt av omedelbart på bild nr.2.

EF 100-400/4.5-5.6L IS USM med en 1D MkII
 

Bilagor

  • 100-400is.jpg
    100-400is.jpg
    36.8 KB · Visningar: 1,609
Kanske inte är rätt tråd men ställer frågan ändå. Finns det någon som vet huruvida KM:s AS kräver lite tid på sig också & i så fall hur mycket?

Skulle testat själv om jag vore frisk & hade möjlighet.

//Larsa
 
Peter. Vad säger du om min fråga ovan?

Mina bruxisar kan jag utan & innan men det nämns inget sådant där ang. D7D...
 
I min Olympus C-2100 UltraZoom så kom det upp en liten symbol i sökaren när bildstabilisatorn hade verkat färdigt, om jag inte missminner mig.
Finns det inte något sådant samarbete mellan kamera och lins? Om inte, så känns det sannerligen en smula antikt.
 
Larza, om det inte står något så lär det inte vara direkt applicerbart, men den börjar väl arbeta så fort du har tryckt ner till hälften.

Minnst jag rätt så är dessutom den piezo-elektriska plattan lite snabbare att starta upp, sen skiljer det ju också så i att den inte behöver/eller kan röra sig lika mycket.

Så jag tror inte det är riktigt lika farligt där.
Det lättaste för att vara helt säker är att förfokusera eller köra manuellt, och sedan bara smacka upp den på en gång och dra av några skott.
 
Tack Peter, ska testa mer när jag piggar på mig men har känslan av att den reagerar ganska så direkt efter halvt nertryck.

Ska helt klart testas när jag kan, ligger mest platt nu...

//Larsa
 
Ja du Larsa, frisk som man är så kollade jag detta;0)) Det ser ut att vara samma sak för AS.
Att plåta med omdelbart avtryck så får man oskärpa. Men låter man "stapeln" sansa sig till 1-2 prickar funkar det som det ska.

mvh/Ove
 

Bilagor

  • as-test.jpg
    as-test.jpg
    31.2 KB · Visningar: 1,249
IS på stativ...

För dem som i likhet med mig använder IS på stativ kan det också vara nyttigt att få veta att trots att vissa nyare IS-objektiv känner av när de monteras på stativ och därmed rimligen kunde förväntas fungera där så bör man ändå manuellt slå av IS när det blir fråga om längre tider.

Vid 300 mm blir mitt EF 70-300DO märkbart suddigare med påslagen IS, självutlösare och spegeluppfällning vid exponeringstider av 1/10 sekund eller längre. Detta beror sannolikt på att även om IS är effektiv för att kompensera relativt högfrekventa vibrationer (som när fotografen darrar) så "driver" linsen med påslagen IS långsamt vilket ger synbar oskärpa på längre tider. Vid vilka exponeringstider man bör slå av IS på stativ lär förmodligen variera med en massa olika parametrar så man måste prova sig fram och inte ta min tiondels sekund för lag. Jag har ingen aning om fenomenet är likadant för andra fabrikats antiskakfunktion.

Två bra länkar (även om man inte berättar det jag kommit fram till) om man vill lära sig mer om hur IS fungerar är Chuck Westfalls inlägg här:
http://forums.robgalbraith.com/showflat.php?Cat=&Number=220915
och
http://www.cps.canon-europe.com/kb/detail.jsp?faqId=1130
 
Bra Jesper
Lägg gärna in detta någonstanns i fotoskolan eller ihop med canon-utrustningssidorna också så det blir mer varaktigt än i forum.

Kan tillägga som jag gjorde i annan tråd att om man i avtrycksögonblicket skakar kameran mer än IS kan hantera så är man genast i den högra bilden igen, även om man haft avtrycket halvt nere en tid innan.
 
Peter.H skrev:
Snålvarianten för optik utan IS är att hålla tungan rätt i mun och att hålla andan :=)

Hålla andan är inget bra knep, det vet alla som skjuter med gevär. Då spänner man sig och det orsakar skakningar. Bättre är att andas lugnt och fyra av vid utandning.
 
Re: IS på stativ...

P.R. skrev:
Vid 300 mm blir mitt EF 70-300DO märkbart suddigare med påslagen IS, självutlösare och spegeluppfällning...

Enligt 70-200/2.8L IS bruksanvisning, om jag kommer ihåg det rätt, så fungerar inte IS rätt om man använder självutlösare.
 
Kan inte en del av förklaringen vara att vid 2 väntan så trycker man av lite mjukare och därmed skakar kamera mindre?

2-tricket tror jag inte är applicerbart på KM oavsett. Det hörs ett litet brum när AS arbetar, jag har aldrig hört detta brummande när jag primar.
 
Offtopic:
Har ni andra också märkbara skillnader med hur IS låter i olika objektiv? På min 70-200/2.8L IS hörs ett tyst, knappt hörbart surrande, när man trycker ner avtryckaren halvvägs.

På min 300/4L IS, hörs först ett *KLONK* sedan ett högljutt surrande, och i slutet samma klonkande igen. Även autofokus är mycket högljutt på 300:n, men när IS är på, överröstar det autofokusen. Ljudet är så pass störande att det jagade iväg fåglarna när jag försökte plåta fågelbord igår från 4 meters håll.

Visst, jag vet att det är olika objektiv och olika IS på dem, men skiljer det sig så pass mycket i ljudnivå, eller är det fel på min 300:a?
 
Eeros skrev:
Enligt 70-200/2.8L IS bruksanvisning, om jag kommer ihåg det rätt, så fungerar inte IS rätt om man använder självutlösare.
Ja detsamma står i min bruksanvisning med den viktiga kompletterande upplysningen att det gäller ett antal gamla kameror. Som jag berättade redan i den förra tråden har man här gjort ett ambitiöst arbete med att reda ut vilka begränsningar som finns för IS med olika hus och där förutsätts alla kameror gjorda 2001 eller senare sakna sådana begränsningar. Eftersom din 20D presenterades drygt tre år senare kan du nog därför lugnt bortse ifrån den varningen.
På min 300/4L IS, hörs först ett *KLONK* sedan ett högljutt surrande, och i slutet samma klonkande igen. Även autofokus är mycket högljutt på 300:n, men när IS är på, överröstar det autofokusen.
Mina (EF-S 17-85 och EF 70-300DO) låter väldigt lika. När IS-linsen släpps hörs ett "knäpp" (förmodligen motsvarande ditt klonk), som visserligen hörs i tyst miljö men t.ex. är långt mycket lägre än slutarljudet i en 20D. Därefter när IS arbetar hörs ett "knastrande" och "surr" som i sin tur låter mindre än AF:en (USM) och slutligen samma "knäpp" när IS-linsen låses fast igen två sekunder efter att man släppt avtryckaren.
Visst, jag vet att det är olika objektiv och olika IS på dem, men skiljer det sig så pass mycket i ljudnivå, eller är det fel på min 300:a?
Har svårt att tro att det skulle vara fel på objektivet om du upplever funktionen som tillfredsställande men det bästa vore förstås att jämföra med ett annat exemplar av samma objektiv.
 
Jag slogs också av klonket när jag skaffade mitt 300/4L IS. Ska nog vara så. Fick förklaringen att det är låset till linsgrupperna som släpper.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.