Annons

Konsten att använda IS

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har kört stabilisering på både Nikon och Canons 70-200 VR/IS, och en metod jag upptäckt som funkar på båda märkena är att "skaka igång stabiliseringen" lite lätt vilket verkar dra igång motorerna aggressivare än när man står superstill och väntar. Ganska direkt efter en superkort snabbtilt upp/ner (ryck lixom) och sen still, så brukar det frysas stenhårt snabbt som rackarns.

Så gör jag väldigt ofta, och det går snabbare än att vänta i 2 sekunder.

På min 5D kommer rycket automatiskt eftersom autofokuspunkterna ligger så fånigt centrerat att man måste dit å rycka hela tiden för att hämta AF =). Tror det va så jag upptäckte tekniken.
 
Eeros skrev:
Offtopic:
Har ni andra också märkbara skillnader med hur IS låter i olika objektiv? På min 70-200/2.8L IS hörs ett tyst, knappt hörbart surrande, när man trycker ner avtryckaren halvvägs.

På min 300/4L IS, hörs först ett *KLONK* sedan ett högljutt surrande, och i slutet samma klonkande igen. Även autofokus är mycket högljutt på 300:n, men när IS är på, överröstar det autofokusen. Ljudet är så pass störande att det jagade iväg fåglarna när jag försökte plåta fågelbord igår från 4 meters håll.

Visst, jag vet att det är olika objektiv och olika IS på dem, men skiljer det sig så pass mycket i ljudnivå, eller är det fel på min 300:a?


Mitt 300/4 L IS låter exakt som du beskriver...
Kanske något genomgående för denna glugg som inte betyder att det är något fel?
 
Canons IS bygger på gyron som måste spinna upp i fart, där av att det kan ta en eller ett par sekunder innan full funktion. Genom att trycka ner slutaren till hälften aktiveras gyrona, och de fortsätter ett par sekunder efter det du släppt slutaren. Man här försätta kameran i "redo-läge" genom att se tll att gyrona spinner när man skall ta en förväntad bild. Det märks väldigt tydligt i sökaren när IS är till resp från.

Fattigmans bildstabilisering fås genom att ställa in kameran på seriebildstagning och knäpp sedan två bilder istället för en, håll alltså avtryckaren nere lite längre... Kostar ju inget i dessa digitala tider, men vanligtvis är bild två märkbart skarpare! Prova!!
 
Eeros skrev:
Hålla andan är inget bra knep, det vet alla som skjuter med gevär. Då spänner man sig och det orsakar skakningar. Bättre är att andas lugnt och fyra av vid utandning.

Som fd sportskytt (gevär) vet jag att ett skott som avfyras under in- eller utandning oftast blev ett misslyckat skott. En bättre metod var att istället lugnt låta luften gå ur lungorna för att därefter avlossa skottet.
 
JohnnyH skrev:
Som fd sportskytt (gevär) vet jag att ett skott som avfyras under in- eller utandning oftast blev ett misslyckat skott. En bättre metod var att istället lugnt låta luften gå ur lungorna för att därefter avlossa skottet.

Tänkte precis skriva samma :) - som skytt fick man lära sig att om man håller andan så blir resultat så mycket bättre - det fungerar faktiskt nästan på samma sätt med att fotografera.
 
WebDog skrev:
Canons IS bygger på gyron som måste spinna upp i fart, där av att det kan ta en eller ett par sekunder innan full funktion.
Även Minoltas AS bygger på gyro-sensorer, och vad jag vet Nikons VR också.

Däremot skiljer sig kompensationen åt. Canon och Nikon använder små EMD-motorer medans Minolta använder piezo-elektriska element.
 
Peter.H skrev:
Tänkte precis skriva samma :) - som skytt fick man lära sig att om man håller andan så blir resultat så mycket bättre - det fungerar faktiskt nästan på samma sätt med att fotografera.


Tänk vad olika man får lära sig... jag fick lära mig att i slutfasen av utandningen skulle man avlossa, och absolut inte hålla andan. Det fick vi testa till genom att både skjuta när vi höll andan, och att skjuta vid utandning. Resultatet blev märkbart osäkrare om vi höll andan.

Men det är klart, det är kanske vad man tror är bäst som fungerar bäst. Så fortsätt att hålla andan ni, huvudsaken är att det blir bra resultat. ;)
 
JohnnyH skrev:
Som fd sportskytt (gevär) vet jag att ett skott som avfyras under in- eller utandning oftast blev ett misslyckat skott. En bättre metod var att istället lugnt låta luften gå ur lungorna för att därefter avlossa skottet.

Ja, det var det här jag menade, att avlossa skottet vid slutfasen av utandningen. Absolut inte vid inandning. Men även att om jag lät all luft gå ur lungorna, så var det redan för sent att skjuta, då man börjar spänna sig om man håller andan och inte direkt andas in igen.

Därför var det mycket bättre att avlossa skottet när det fortfarande fanns en liten gnutta luft kvar att andas ut, då var man som mest avslappnad. Genom att testa att skjuta i olika faser av andningen, har jag själv också kommit fram till att det är den bästa lösningen. Bästa lösningen för mig, bör kanske tilläggas, för som jag redan sa i förra inlägget, det man tror på är rätt, det kanske funkar som bäst också.

Edit: Detta gäller alltså vid skytte. Om tekniken är överförbar på fotografering, är jag vid närmare eftertankte lite osäker på. Detta eftersom jag låter gevärssiktet följa med upp och ner vid in- respektive utandning. Men med kameran är det kanske inte lika bra att röra på den upp och ner, om man vill slippa skakningsoskärpa. Själv både skjuter och fotar jag dock med den tekniken, då jag inte har hittat någon bättre teknik för fotografering.
 
Senast ändrad:
Ja det är väl läge att erkänna.. Jag håller andan när jag exponerar men försöker andas lugnt när jag ligger i väntan på exponering.

Problemet är att detta är så inkört i mig att jag ofta är svimfärdig ute på fototur.. när motiven kryllar och nästan serverar sig själva så är jag glad att få har sett mig. Pustar och stönar i ett..:)


Vad gäller IS,en så tycker jag att det är helt logiskt att den måste få lite tid på sig, det är ju en "gyro". En gyro måste ju få komma in i rytmen/svängningen (hittar inte de rätta orden)för att vara optimalt stabiliserande.

Jag tror att de flesta har att vinna på en bättre grundteknik. Jag är säker på att många som fotar utan IS får skarpare bilder än många med ett motsvarande IS,objektiv.

Det är med en bra grundteknik och IS som man kommer längst. Som vanligt är det den "strategiskt valda mixen av tekniker" som ger bäst resultat. (Samma förhållande finns i kombinationen AF & MF, enligt MIg).

Jag menar att jag personligen har en bra fungerande teknik. Med IS så kan jag lätt handhålla EF 500mm f/4 IS vid ögat med 1,4ggr converter i över 30min med hyffsat skarpa bilder på 1/100sek (700mm)..
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=46342


MVH Niclas,
 
Senast ändrad:
Eeros skrev:
Ja, det var det här jag menade, att avlossa skottet vid slutfasen av utandningen. Absolut inte vid inandning. Men även att om jag lät all luft gå ur lungorna, så var det redan för sent att skjuta, då man börjar spänna sig om man håller andan och inte direkt andas in igen.

Därför var det mycket bättre att avlossa skottet när det fortfarande fanns en liten gnutta luft kvar att andas ut, då var man som mest avslappnad. Genom att testa att skjuta i olika faser av andningen, har jag själv också kommit fram till att det är den bästa lösningen. Bästa lösningen för mig, bör kanske tilläggas, för som jag redan sa i förra inlägget, det man tror på är rätt, det kanske funkar som bäst också.

Edit: Detta gäller alltså vid skytte. Om tekniken är överförbar på fotografering, är jag vid närmare eftertankte lite osäker på. Detta eftersom jag låter gevärssiktet följa med upp och ner vid in- respektive utandning. Men med kameran är det kanske inte lika bra att röra på den upp och ner, om man vill slippa skakningsoskärpa. Själv både skjuter och fotar jag dock med den tekniken, då jag inte har hittat någon bättre teknik för fotografering.
Även om det är lite off-topic måste ge min syn på andning och skytte/foto. Jag har tävlat rätt många år inom luftgevärsskytte. Det vanligaste rådet är att man andas ut ett normalt andetag och låter skottet gå innan man drar nästa. Eftersom man inte trycker av medvetet utan kramar långsamt om avtryckaren så att skottet kommer nästan som en överaskning kan man ibland få ta några nya andetag och göra om samma procedur. Hur mycket av luften man släpper ut är individuellt. Få skjuter bra med helt fyllda lungor och ingen skjuter bra när man hållit andan så att det blir det minsta besvärande, dvs man ska bara göra ett kort uppehåll och inte stå och hålla andan i 10 sekunder, för då är det lätt att man spänner sig och rycker iväg skottet. Den viktigaste parallellen mellan skyttet och foto med långsamma slutartider är annars just att man kramar av långsamt och inte pressar ner avtryckaren kraftfullt precis när det ser bra ut.

/Pontus
 
Visst är det många paralleller mellan skytte och foto. Men också många oplikheter, såklart;)
Inom fotot vill man också ofta veta exakt när exponeringen sker. Då gäller det att ligga hårt på kramen så att bara minimalt tryck skall avfyra..

Det hjälper att flytta AF och IS ifrån avtrycket! De funktionerna hör enligt mig absolut inte till avtrycket, stör bara. Jag vill ha full kontroll på avtrycket och jag har alltid upplevet det som störande när jag haft IS och AF där, huvva!

Mvh Niclas,
 
Niclasfoto skrev:
Det hjälper att flytta AF och IS ifrån avtrycket!

Vid sportfoto gör jag alltid det numera, flyttar AF. Har inte testat det vid "vanlig" foto, då jag vill inte mista FEL ("blixtlås" alltså, eller vad det nu heter).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.