Annons

Konsertfotografi, tips?

Produkter
(logga in för att koppla)

judas

Aktiv medlem
Hej!
Jag har just antagit uppgiften som fotograf för en klubb som håller till i örebro och levererar bra musik av singer/songwriter-typ på söndagar lite då och då. De vill att jag från varje arrangemang levererar 4-5 bilder som sammanfattning av kvällen. Jag har plåtat konserter förut (inte så jättemånga men några) och kan förstås endel, annars skulle jag inte anta en sådan uppgift. Men jag tänkte att det kan ju aldrig skada att vända sig till GF för att få lite kompletterande tips angående både tekniken och sättet att tänka då man fotograferar en konsert. Jag tror det har tagits upp förut här men ju färskare desto bättre. Dela med er av era kunskaper och fyll på med länkar till ställen där jag kan läsa om det!

Info: Lokalen är ganska liten men väldigt charmig (hur kan jag använda mig av denna t.ex?), det är på kvällen och relativt mörkt, men strålkastarna lyser ju alltid upp endel. En låg scen (60cm el nåt) och ibland mycket folk, men det r inga problem att komma fram liksom.

Jag har Canon Eos 20D, EF 28-135/3,5-5,6 IS USM, EF-S 18-55/3,5-5.6, 1GB minneskort, skruttigt stativ men funkar bra + några analoga kameror men det lär inte bli aktuellt. Jag har ingen extern blixt alltså, hur tänker ni kring det? Är det ett måste? Enbenstativ, är det viktigt att ha?

Töm er! mvh - pelle
 
Ditt objektiv är ju inte så ljusstarkt att det stör men om du stöttar lite med blixten så skall det nog gå bra. Kommer du så nära som inom 5-6 meter skall nog din inbyggda blixt funka. Tänk på att ta bilder när micken inte skymmer hela ansiktet.
 
Måste han använda blixt överhuvudtaget?
Skulle det inte gå att köra på en hög ISO 800-1600?

Eller blir det svårt att få det skarpt?
 
Om artisterna dansar och rör sig hela tiden på scen så måste man se till att ha så snabb tid som möjligt. Zoomar du då oxå så kanske du ligger på f5,6 och då är det inte så lätt att få till en bra tid när det är skum belysning i lokalen.Jag ligger alltid på 1/250 när det är artister som rör sig mycket. Har då f2,8 på max zoom. ISO 800 är det jag använder mest men man kan ta till 1600 om det skulle knipa. Jag använder mycket sällan blixt nu mera då man får bäst bilder av scenbelysningen då. Blixen dödar lätt det fina ljuset.
 
Det är såklart olika för alla lokaler, men oftast så är kombinationen ISO 1600 och bländare 2.8 på gränsen för att fungera med ett kort tele. Vidvinkel och normal brukar funka bra.

Du kan alltså inte hålla kameran annars utan att få skakningsoskärpa.

Om du kan, så använd ditt enbens-stativ och stäng för guds skull inte av IS'n på objektiven ;)

Blixt brukar inte gillas av artister och ger ofta sämre bilder ändå. Men är det mindre artister bryr dom sig nog inte så mycket.

Ta gärna en titt på mina artistbilder så får du lite tips där också. Se mer på www.zapper.se

Hehe, ni skrev vi samtidigt nästan samma sak, bättre 2ggr än ingen iof ;)
 
Använd inte blixt, det blir så himla tråkiga bilder då. Enbensstativ är nog jobbigt också att släpa på, och det hjälper ju inte till att frysa rörelser om artiserna rör på sig mycket.

Kör istället största bländare och högt iso. Har du 20d kan du väl använda iso 1600 (och till och med 3200 kanske?) utan problem? Jag använder mig i stort sett alltid av iso 1600 på klubbspelningar med min 10d, och visst blir det brusigt, men så farligt är det inte. Och hellre brus än massa rörelseoskärpa (när man inte vill ha det).
Ibland är det iofs sjukt dåligt ljus, och då får man väl göra det bästa av situationen, typ som här (de första tolv bilderna), där blev det iso 1600, bländare 1.8 och ändå 1/15 i slutartid. Men allt går!
 
jesperf skrev:
Använd inte blixt, det blir så himla tråkiga bilder då. Enbensstativ är nog jobbigt också att släpa på, och det hjälper ju inte till att frysa rörelser om artiserna rör på sig mycket.

Kör istället största bländare och högt iso. Har du 20d kan du väl använda iso 1600 (och till och med 3200 kanske?) utan problem? Jag använder mig i stort sett alltid av iso 1600 på klubbspelningar med min 10d, och visst blir det brusigt, men så farligt är det inte. Och hellre brus än massa rörelseoskärpa (när man inte vill ha det).
Ibland är det iofs sjukt dåligt ljus, och då får man väl göra det bästa av situationen, typ som här (de första tolv bilderna), där blev det iso 1600, bländare 1.8 och ändå 1/15 i slutartid. Men allt går!

Kollade just dina bilder....mycket mumsiga!
Den typen av bilder BEHÖVER inte vara 100 ISO. Ev korn ger bara mer kännsla i bilden...
 
judas skrev:
Hej!
Jag har just antagit uppgiften som fotograf för en klubb som håller till i örebro och levererar bra musik av singer/songwriter-typ på söndagar lite då och då. De vill att jag från varje arrangemang levererar 4-5 bilder som sammanfattning av kvällen. Jag har plåtat konserter förut (inte så jättemånga men några) och kan förstås endel, annars skulle jag inte anta en sådan uppgift. Men jag tänkte att det kan ju aldrig skada att vända sig till GF för att få lite kompletterande tips angående både tekniken och sättet att tänka då man fotograferar en konsert. Jag tror det har tagits upp förut här men ju färskare desto bättre. Dela med er av era kunskaper och fyll på med länkar till ställen där jag kan läsa om det!

Info: Lokalen är ganska liten men väldigt charmig (hur kan jag använda mig av denna t.ex?), det är på kvällen och relativt mörkt, men strålkastarna lyser ju alltid upp endel. En låg scen (60cm el nåt) och ibland mycket folk, men det r inga problem att komma fram liksom.

Jag har Canon Eos 20D, EF 28-135/3,5-5,6 IS USM, EF-S 18-55/3,5-5.6, 1GB minneskort, skruttigt stativ men funkar bra + några analoga kameror men det lär inte bli aktuellt. Jag har ingen extern blixt alltså, hur tänker ni kring det? Är det ett måste? Enbenstativ, är det viktigt att ha?

Töm er! mvh - pelle

Köp en 50mm 1.8 glugg.
 
Tack för alla svar!
Bilderna kommer att "publiceras" i ganska små format på webben och därför lär jag ju klara mig bra med bruset även på ISO 1600. Ok, blixtbilder blir tråkiga, även om jag kör den i taket (liten lokal som sagt)? På stället går det att komma mycket nära artisten, t.o.m. så nära som 1-1,5 meter så jag behöver antagligen inte slita ut mitt största teleläge för mycket och slipper därmed mycket skakningsoskärpa. Dessutom är det som sagt mest nedstämd singer/songwriter musik, sällan brukar de röra på sig så himla mycket.

Ok, jag har cirka 1500kr att leka med när det gäller utrustning att komplettera med. Vad är det som gäller?

-Ljusstarkt normalobjektiv? (denna finns ju för 1100kr: Canon EF 50/1,8 II DC. är det nåt att ha?)
-Enbensstativ?
-Blixt?
-Annat?

Ja, vad tycker ni jag ska lägga pengarna på?
 
objektivet det är det enda rätta! jag skulle aldrig ha ett stativ med mig när jag fotar en spelning och jag skulle inte använda blixt heller. framför allt inte om man kan komma så nära. dessutom kan du fota på 1/8 om du fotar singer-songwriter om det skulle knipa eftersom de är så stilla. jag fotar jämt med 1/4-1/10 eller 1/15 på mindre ställen där ljuset inte är så bra och det har ju gått bra varenda gång.
 
första testet...

Testade min 20D på konsert för första gången i lördags...är inte så van vid den än (bytte nyss upp mig från en Nikon 5700), så trixade rätt mycket med inställningarna:)
Tänkte att jag skulle kolla sen efteråt vad som funkade...det finns nog ingen standard inställning för så konstiga ljusförhållanden, eller? Det växlar ju varje sekund nästan.I vilket fall så kan ni ju titta vad det blev av mina bilder. Dom flesta är tagna med ISO 1600 och 1/40 el 1/50.Ingen blixt.
Det finns ju en del att önska på bilderna, men nästa gång har jag nog lite bättre koll hoppas jag. Så man kan mera koncentrera sig på själva bilderna istället för det tekniska.
Det är bara att testa runt. Nytt objektiv finns på inköpslistan, än så länge har jag bara kitobjektivet.
www.chayron.com (Klubbenbilderna 5/3)
/Soile S.
 
vissa kan ju hålla 1/10. ja, faktiskt! även om det såklart blir något bättre skärpa vid kortare tider. men 1/10 klarar jag nog inte själv, ganska skakig.

men vad tror ni om det där objektivet jag föreslog? är det inte väldigt plastigt? ska till recensionerna och läsa nu men ändå..

tror ni det räcker med ett 1GB-minneskort? ska jag inte lägga pengarna på ett till sånt? klubben brukar hålla på i ca 3 timmar med två el. tre artister.
 
Fotar själv konserter för mejeriet i lund . Jag använder mig alltid av ett enbenstativ då detta är smidigt och lätt och mkt stadigt . Enbenstativet är ju smart att ha om du kommer gå omkring i lokalen för olika vinklar , du behöver ju inte sätta upp stativet varje gång .har du inte stativ så kan du ju alltid luta kameran mot en stol eller något dylikt.
ett högt iso-tal är väl bra . Blixt på konserter har ju en tendens att få bort det sköna ljus och färger man får från spotlights och dylikt.

mvh Ale
 
judas skrev:
men vad tror ni om det där objektivet jag föreslog? är det inte väldigt plastigt? ska till recensionerna och läsa nu men ändå..

tror ni det räcker med ett 1GB-minneskort? ska jag inte lägga pengarna på ett till sånt? klubben brukar hålla på i ca 3 timmar med två el. tre artister.

objektivet är superplastigt, men det är jättebra och prisvärt ändå! det har räddat mig många gånger senaste tiden då det varit dåligt ljus på konserter.

1 gb räcker väl om du kör jpg? men det skadar ju förstås inte med mer
 
jag kör alltid raw, kan ju iof överväga att plåta jpeg vid dessa tillfällen, men det motar. jag får plats med drygt 100 bilder, tveksam om det räcker.

ska helt klart fundera på det där objektivet, det är ett hett alternativ!

att släpa med ett trebensstativ ser jag egentligen inte som någon bra idé. eftersom scenen är låg (och ibland sitter faktiskt publiken) måste jag kunna arbeta smidigt för att inte störa för mycket.
 
Ett stativ skulle bli för krångligt att släpa runt med på konserter.

Eftersom jag till 90% fotar punk/metal och ofta blir tvungen att stå bland alla människor skulle det vara lite mysko att smälla ner ett stativ där.

Mycket roligare och friare att fota på frihand.
 
Ska försöka skriva ner allt jag kommer på. Möjligt att lite redan är sagt:

Mina bilder finns på www.rocknfilmrolls.com

Oftast finns något (en högtalare eller scenkant) så att man kan komma ner i så pass långa tider som 1/8 s. Bilderna på min sida på Jose Gonzales är tagna med 1/8s och typ 400 ISO. Har dock ett 2.8 objektiv.

Ett enbensstativ e schysst att ha när man kör långa slutartider.

Använd lampor i bakgrunden för att skapa siluetter av artisterna, eller bara för att ge bilden mer liv.

Jag använder alltid så lågt ISO-tal som möjligt för att slippa brus. Om slutartiderna blir för långa så höjer jag ISOn. Brukar köra 400-800. Nästan aldrig däröver. Man lär sig att hålla kameran still efter ett tag.

Blixt funkar nästan aldrig vid konsertfoto. Särskilt inte med inbyggd eftersom bilderna blir platta.

Tänk på att bilden inte bara ska vara välkomponerad utan artisten ska ha ett passande ansiktsuttryck oxå. Vissa miner ser sjukt skumma ut om man lyckas fånga den på kort.

Helst ska inte micken dölja ansiktet alls.

Det var kanske inte allt jag kommer på men lite :)
Lycka till!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.