Annons

Konsertfotografi, tips?

Produkter
(logga in för att koppla)
hej förlåt att jag inte svarat tidigare men 1/10 del är inga problem om artisten i det ögonblicket rör sig på rätt sätt eller står still. jag använder aldrig något stöd eller stativ utan håller alltid kameran i handen. jag kör mycket på känsla och ögonblicksbilder och ibland blir det rörelseoskärpa så klart men oftast kan man få schyssta bilder på 1/10 del eller längre också. men det handlar nog en del om rutin också, i alla fall för min del, i början, för två år sedan när jag började hade jag inte kunnat fota med 1/10 och få bra bilder men nu sådär 500 konserter senare funkar det rätt ok ändå! lycka till
 
Det pratas väldigt lite om att det faktiskt går alldeles utmärkt att träna upp sin förmåga att vara stadig. Hur skulle annars skyttarna göra? Bra att du tog upp det Emma!
 
Brejdol skrev:
Det pratas väldigt lite om att det faktiskt går alldeles utmärkt att träna upp sin förmåga att vara stadig. Hur skulle annars skyttarna göra? Bra att du tog upp det Emma!

Ja precis som vår fänrik hade sagt om en gång i tiden.

-SARA!

Siktning, andning, riktning och avfyrning. Kom tvåa i plutonsmästerskapen. Måste bara få in känslan igen.
 
Ikväll uppträder ett kännt svenskt rockband på en Stockholmsscen. Jag skulle vilja gå dit och plåta lite. Men, jag undrar om det bara är att gå dit, betala inträde och sen hala upp kameran och börja plåta deras framträdande. Eller måste jag först kontakta deras agent och be om tillåtelse att ta fotografier. Eller ska jag inhämta tillstånd från stället de uppträder på?

Kanske svårt att svara specifikt i denna fråga, men hur brukar det vara rent generellt med fotograferingstillstånd för konsertfoto?
 
LostInSpace skrev:
hej förlåt att jag inte svarat tidigare men 1/10 del är inga problem om artisten i det ögonblicket rör sig på rätt sätt eller står still. jag använder aldrig något stöd eller stativ utan håller alltid kameran i handen. jag kör mycket på känsla och ögonblicksbilder och ibland blir det rörelseoskärpa så klart men oftast kan man få schyssta bilder på 1/10 del eller längre också. men det handlar nog en del om rutin också, i alla fall för min del, i början, för två år sedan när jag började hade jag inte kunnat fota med 1/10 och få bra bilder men nu sådär 500 konserter senare funkar det rätt ok ändå! lycka till


Emma, jag såg din föreläsning i piteå. Den var helt okej fast jag saknade lite av det tekniska. Jag sköt för övrigt på timbuktu (första spelningen) och var tvungen att skruva upp till ISO till 3200 för att få hyfsade bilder.
Det kan ju å andra sidan ha med objektivet (3.5 F/stop största). En övrig sak som jag fann jävligt irriterande är att spotlightsen hela tiden ändrade positon och därav ljussättningen.

--- Mitt tips
Det jag lärde mig mest av var att det är bra att scouta ut ljuskällorna tidigt in så du vet varsifrån man fick bästa ljuset. I detta exempel högra sidan av scenen. Då vet man till exempel på vilken sida om artisten man bör befinna sig om man vill ha med eller motljus.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.