** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konsertfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

eighteenlives

Aktiv medlem
Jag ska fota en spelning nästa torsdag.
Har aldrig gjort det förut (förutom med kompaktkamera), och skulle vilja ha lite tekniska tips. Allt från rekommenderad bländare/slutare för skarpa bilder till andra inställningar för snygga effekter.

Någon som har bra erfarenhet?

Lite av mina erfarenheter:

Kör kameran manuellt, massa skiftande ljus lurar ofta automatiken.

Full bländar öppning
Iso 1600

Skruva på iso tills du får en slutartid kring 1/50 och uppåt. 1/50 kan gå i gränsfall men allt över detta borde funka ok...

Lycka till

Har aldrig gjort det förut (förutom med kompaktkamera), och skulle vilja ha lite tekniska tips. Allt från rekommenderad bländare/slutare för skarpa bilder till andra inställningar för snygga effekter.

Finns tusen trådar om detta i forumet. Sök och du skall finna.

I senaste numret av tidningen Kamera & Bild så är det konsertfotoskola med undertecknad. Men som sagts tidigare, det finns massa trådar här på forumet, sök bara på konsertfoto så hittar du mängder med tips och råd.

Hej Marie!

Har plåtat 100 tals spelningar de senaste åren, och gjort alla tabbar man kan göra. En sak kan man säga med visst eftertryck: LJUSSTARKA GLUGGAR! Nikon D90 är en mycket bra kamera, tror dock att du behöver komplettera med en 85mm f1,8, 50mm f1,4 eller 50mm f1,8. 50mm f1,8 kan fås för 7-800 kr beggad här på fotosidan, extremt prisvärt objektiv. 35mm f2 är också ett superbt konsertobjektiv om man kan komma nära... Sen har du ju auto-ISO på din kamera, MYCKET användbart!! Kör så att det ryker och du: var inte blyg!!

Janne "kvarnis" Kvarnström

För ett par år sedan sammanfattade jag lite, se länk nedan, borde uppdatera med lite tips men kanske räcker för en introduktion. Annars finns det massor med info i trådar för att du ska få lite hum, men till slut handlar det dock om erfarenhet och hur det funkar för dig och ditt bildspråk.

http://www.growingart.se/konsertfoto.html

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar