Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konsertfoto på Gröna Lund

Produkter
(logga in för att koppla)

videren

Aktiv medlem
Jag har en fundering på hur Gröna Lund (och deras vaktpersonal) hanterar fotografering vid konserter. Det står tydligt vid ingången till Grönan att video- och ljudupptagningsutrustning inte får medtagas då det är artistframträdanden. Ikväll uppträdde Lena Philipsson och jag tänkte därför gå dit och försöka plåta lite (eftersom vi båda ursprungligen kommer från Vetlanda tyckte jag det skulle vara lite kul, annars är jag inget stort fan av henne).

Precis när konserten skulle börja kom någon Gröna Lund-anställd och frågade mig om jag var där som representant för någon tidning eller liknande (hon syftade på min 350D med 70-200 2.8/IS-objektiv). När jag svarade nej, sa hon att jag får bara fotografera under de tre första låtarna med min utrustning. Va? tänkte jag, jag har följt anvisningarna för vilken utrustning man får ha med sig. Jag fortsatte därför fotografera lite under fortsättningen av konserten också, dock inte lika intensivt. Så småningom kom en vakt och sa till mig, på ett ganska otrevligt sätt att jag minsann fick plocka bort objektivet om jag ville fortsätta fotografera. Alla i publiken hade någon form av kamera, ska jag diskrimineras bara för att jag tagit min hobbyfotografering till nästa nivå och valt ett vitt objektiv?? Nä, dåligt Gröna Lund! Ange tydligt vilka regler som gäller, antingen är det tillåtet att fotografera eller förbjudet att fotografera! Inget mellanting, där färgen på objektivet kan komma att avgöra.
 
nja.. här är det nog du som har gjort fel... du fick en tydlig anvisning om att du enbart fick fotografera dom 3 första låtarna, vilket är ganska brukligt även för vissa ackrediterade fotograer när det gäller musik. Du struntade i regeln och fortsatte, varpå du fick sluta fotografera.

Det är sällan man får komma med teleobjktiv och systemkameror på konserter. Du skulle ringt arrangörerna och frågat innan.

Om det inte står någon anvisning om fotograferingsförbud så är det fritt fram att fotografera, men bara tills någon anvisar annat!

Ska jag vara ärlig tycker jag nog att du kom ganska lindrigt undan, menar inte att dom skulle satt dig i gaskammarn, men dom kunde teoretiskt förbjudit dig helt att fotografera.

Ingen har hindrat dig heller att ta med en kompaktkamera... dessa regler tycker jag också är helt ok och riktiga.
 
Nja, något fotoförbud står det inget om någonstans. Video- och ljudupptagning var det som inte var tillåtet. Mig veterligen kan jag inte göra något av det med min 350D. Alla andra fick fotografera fritt under hela konserten, även de med andra systemkameror, med den skillnaden att de hade SVARTA objektiv, något jag påpekade för den nitiske vakten, men han vägrade lyssna på det örat.
 
Och ironin är att de med kompaktkameror kan stå och spela in både video och ljud, något din kamera inte kan. ;)
 
Jan, kan förstå din frustration på sitt sätt. Men som Kalle säger. Liseberg kunde ha förbjudit dig helt. Har själv i iår blivit uppvaktad av vakter inne på Liseberg ett flertal gånger.

Vakterna har aldrig på något sätt varit oartiga eller ställt konstiga frågor. Det gör sitt jobb och på sitt sätt förstår jag dem.

Du säger du fört din hobby till nästa nivå ? Att det andra fick fotografera med sina svarta små objektiv ? Ja kanske det som var vakternas poäng. På samma sätt jag själv sett och verkat påtok för proffsig ut i min utstyrsel/utrustning (hur det nu när möjligt!?).

Men som sagt ok jag förstår vakterna faktiskt för mina prylar är inte Canon kompakt SuperduperXL familjekameran så att säga. En stor DSLR kamera med stora objektiv syns tydligt så är det bara.

Så för mig att exempelvis gå runt inne på Liseberg kan dra blickarna till sig från vakterna. Inte för jag jobbar som pressfotograf eller är proff på något sätt. Nej däremot syns jag just för att prylarna inte är "normalfamiljeplåtarens" som blott förevigar familjens dag på Liseberg.

Till sist tycker inte du skall så kategoriskt dissa Liseberg se det som en lärdom istället. Det är alltid bättre fråga och be om fototillstånd som Kalle skrev. Just på olika galor och artistuppträdanden är det i nio fall av tio just egna fotoregler.

//H
 
Tre låtar är ju standard när man har fått fototillstånd och kör med systemkamera, så de kunde ha förbjudit dig eftersom du inte representerar någon tidning.
 
Varför ska de va skillnad i reglerna för vanlig svenssonfotografering beroende på vad man har för kamera?

Era inlägg om att grönan hade rätt köper jag inte, då trådskaparen skriver att flera andra plåtade på under hela konserten me kompaktare.
Det är väl fotografering det me!
Antingen är det fotoförbud för allmänheten eller inte...
 
tritub skrev:
Varför ska de va skillnad i reglerna för vanlig svenssonfotografering beroende på vad man har för kamera?

Era inlägg om att grönan hade rätt köper jag inte, då trådskaparen skriver att flera andra plåtade på under hela konserten me kompaktare.
Det är väl fotografering det me!
Antingen är det fotoförbud för allmänheten eller inte...

nej det fungerar inte så.
 
jag t ycker helt klart att grönan i det här fallet borde vara tydligare med vad som gäller. att det görs skillnad på vilka kameror som används kan väl vara okej, men då måste det även anslås officiellt. grönans agerande i det här fallet är FEL, i min mening.
 
För att vara säker på att få fota måste man i förväg skaffa tillstånd, det gäller Grönan likväl som alla andra ställen.

Så gott som alltid när man får fotopass så gäller det att man får fota de första tre låtarna. Något som jag själv tycker är fånigt, men som har blivit kutym och bestäms av artisternas management.

Ofta på festivaler så får man fota sina tre låtar (när inget annat sägs) i fotodiket, men sedan kan man fortsätta utanför. På ställen under tak brukar det var klart efter tre låtar.

Att man tillåter små kameror, mobiltelefonkameror etc. tycker jag i.o.f. sig är bra. Det finns inget så fånigt som när stora starka vakter säger till småungar som försöker få ett suddigt foto på sina idoler 50 m från scenen, att de inte får ta några bilder. Jag skulle dock föredra att få fota under hela konserterna själv eftersom man lätt missar en massa schyssta bilder man annars kan få, men det är tyvärr så det funkar.

Bäst är att alltid i förhand fråga vad som gäller på den enskilda stället under just den aktuella konserten.
 
i fotodiket gäller särskilda regler, det var ju dock inte det som det var frågan om här vad jag förstår. Ute bland det "vanliga" folket skall dte inte finnas någon begränsning i antal låtar eller liknande, såvida det inte anslås i den allmänna informationen eller på biljetten. Det ska inte spela någon roll om du har en kompaktkamera eller en systemkamera om du står bland den vanliga publiken, där skall villkoren vara lika för alla.
 
Gröna Lund är privat! Där gäller deras regler, precis som på alla andra privata områden där artister uppträder (i eller utanför fotodiken). Sedan kan både du och jag tycka vad vi vill. Dessutom måste deras vakter följa restriktioner om fototillstånd som artisternas management sätter upp.

Från Grönans hemsida:


"Har du några frågor angående bilder går det bra att ringa telefon 08-587 501 22."
 
Director skrev:
Gröna Lund är privat! Där gäller deras regler, precis som på alla andra privata områden där artister uppträder (i eller utanför fotodiken). Sedan kan både du och jag tycka vad vi vill. Dessutom måste deras vakter följa restriktioner om fototillstånd som artisternas management sätter upp.

Från Grönans hemsida:


"Har du några frågor angående bilder går det bra att ringa telefon 08-587 501 22."

Fast ditt svar säger fortfarande inte nåt om varför det skall göras skillnad mellan personer på samma evenemang. Det är främst där det brustit anser jag.
 
Bäst är att ringa dem och fråga. Även Furuvik förbjuder systemkamera, men tillåter kompaktkameror och mobiltelefonkameror när det gäller stora amerikanska och i viss mån svenska artister. De kör ju också med utomhusscen.

Jag förmodar att man resonerar som så att proffsen aldrig använder kompaktkameror och att det är onödigt att förbjuda fansen att ta halvtaskiga bilder där artisterna är små suddiga prickar, medan man kräver beviljat tillstånd för systemkameror som ger helt andra möjligheter. Helst ser arrangören/artistens management att man har en tidning i ryggen eftersom det är publiciteten de är ute efter.

Gisslet med tre låtar tycker jag själv inte om. Det begränsar möjligheten till en hel del fina fototillfällen.

Om du ringer Grönan och frågar så vore det trevligt om du vill skriva vad de svarar.
 
Jag var och fota Håkan Hellström idag, och passade på att fråga vad som gällde. Det var de vanliga 3 låtar + ingen blixt. Sen fick vi fota hur mycket vi ville från publiken, för "det gör ju alla andra". Vi som var ackrediterade fick ingen klisterlapp eller plastbricka som visade att vi var press, så det skulle inte finnas några möjligheter att se om en fotograf var ackrediterad eller inte ute i folkhavet. Lite underligt tyckte jag, men så var det iallafall.

Sjukt många skrikande fjortisflickor var det med ;)

/Björn
 
Jag håller helt med dig om att alla ska behandlas lika.. Varför ska man inte få stå ute i publikhavet som en vanlig svensom med lite större kamera och fota? Jag tycker detta är helt fel.. men sen vad som gäller är självklart en annan sak.. Jag stog och fotade en konsert på grönan med en 300d med batterigrepp och ett 75-300 objektiv(svart^^).. va ingen som sa till mig=)..

jag tror faktiskt på det där med färgen.. ett fett vitt objektiv ser betydligt mer "press" ut..
 
Tänkte att jag skulle svara lite i denna disskusion.

Igår var jag och fotade Mando Diao på Gröna Lund åt en musikinstrumentdistributör. Innan konserten fick vi veta av vaken att vi fick fota de 3 första låtarna, och sedan inte fota från publiken. Sedan sa han att det var en fotograf som fick fota under 4 låtar, och två som fick fota under hela konserten, "men ni vet vilka ni är".

Jaja, tänkte jag och fotade de 3 första låtarna. Lite dumt tyckte jag att det var, eftersom bandet inte spelat på "rätt" gitarrer under de 3 första låtarna. Jag och min kollega från musikinstrumentdistributören går och tar en öl istället.

När konserten börjar ta slut går vi tillbaka och jag ser att det bara står en fotograf framför scenen. Jag frågar vakten vid scenen om vilka de där fotograferna som fick fota hela konserten var och om de var där. Han svarar att de är där och flinar lite överlägset.

Idag ringer min kollega och berättar att det var jag som skulle fått fota hela konserten.

Så kan det gå om man inte fått all information! :)
 
ANNONS