Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konsertfoto, nybörjar-tips

Produkter
(logga in för att koppla)

caiman

Avslutat medlemskap
Tjenare!
Jag är en nyreggad glad amatör som äntligen hittat detta eminenta forum! Jag är ny i gemet så det känns lite som att jag hittat en guldgruva här!

Jag är framförallt intresserad av konsertfoto och såg att det fanns några trådar i ämnet men de var lite för "detaljerade" för mig. Det jag söker är tips på hur man som amatör med hyffsad kamera får till bra konsertfoton.

Jag har tagit lite konsertfoton innan mest på skoj med min lilla Canon Ixus50 men de har alltid blivit suddiga och allmänt halvkass. Här är två från Maceo Parker på Kungstorget i Göteborg i sommras:

http://img299.imageshack.us/my.php?image=img1465edit9lh.jpg
http://img441.imageshack.us/my.php?image=img1460edit1si.jpg

Nu har jag skaffat mig en EOS 400D med EF-S 18-55/3,5-5,6. Inte det bästa som finns, jag vet, men tips som "börja med att köpa ett sånt där och en sån där" behöver jag inte.

Det jag är ute efter är som sagt tips till en nybörjare om hur jag får till okej bilder på en konsert med den utrustning jag har. Jag såg i andra trådar att det finns en del här som verkar ha koll på detta. Vad ska man tänka på? Vad ska man passa sig för? Alla tips är välkomna!

Ps.
Jag vet inte om jag har 100%-ig koll på varenda liten term så ta det gärna rätt så basic medans jag läser på om exponering och iso-tal och allt vad det heter :)

Tack på förhand!
caiman
 
1. Ställ in kameran på iso 1600.

2. Kör manuellt eller med tidsautomatik, på största eller näst största bländaren.

3. Titta ofta på histogrammet på bilderna, och kompensera efter det.

4. Fyll alla minneskort du har.

Kolla runt bland alla inlägg här om konsertfoto, finns en hel hög.

(jag ska inte skriva tipset att du bör fundera på att köpa en 50 mm 1.8 för en tusenlapp :)
 
Jag fotar en del jazzfoto och problemet är ofta ljuset och med det relativt ljussvaga objektivet du använder får du som sagt öka iso-talet om slutartiderna blir för långa som det ser ut att ha blivit i de länkade bilderna. Moderna kameror tycker jag brukar hantera ljusmätningen rätt bra. Jag brukar oftast använda tidsautomatik och styra skärpedjupet med bländaren och jag försöker även anpassa iso-talet och med 135/2,0 som är min favorit för jazz så brukar jag sällan behöva iso 1600.

Egentligen är det inga konstigheter och handlar om grundläggande fotografiska kunskaper så läs igenom artiklarna här på fs och försök få en känsla för samspelet mellan slutartid, bländare och iso-tal och hur de påverkar varandra. Hur som helst så får man vara beredd på att hålla kameran stadigt då tiderna kan gå ner mot 1/60 eller t.om. längre. Den här bilden från Umeå jazzfestival är t ex tagen på 1/60s och f/2,0 på iso 1000:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/830529.htm?set=lp

Sen så såg jag att de bilder du länkat till även hade rätt mycket brus i ffa den blåa kanalen och jag skulle nog även dra ner rött i bilden men största problemet är rörelseoskärpan.

Det var några av mina synpunkter iaf, hoppas det hjälper lite. Det är bara att gå på det igen. :)
 
Kanske ska förtydlig mig lite i det där med att "dra ner rött". Jag fotar uteslutande i raw då ja har möjligheten att vitbalansera i efterhand vilket ofta krävs. Alternativet är ju att göra det direkt om du kör jpeg.
 
Jonatan:

Eftersom du började med tips för min nuvarande setup så tillåter jag dig att utveckla det där om 50 mm 1.8 :)

Det är ett fast objektiv va? ingen zoom med andra ord vilket man kanske vill ha. Vad är fördelarna med ett sådant objektiv i det här sammanhanget?

David:

Stort tack för tipsen!
"Övning ger färdighet" gäller väl som vanligt men det känns finfint nu med lite basic-tips att starta med!
 
Fördelarna med 50 mm 1.8 är att den är ljusstark, dvs du kan öppna bländaren på den mycket, plus att det är en väldigt skarp och billig optik. Dessutom tycker jag att den är väldigt rolig att ta kort med :).
 
Jag skulle aldrig fota med tidsautomatisk, bländarautomatik är det som gäller hos i stort sett alla jag vet som fotar konserter. Så ställ in kameran på AV och största bländaren 3,5 så kommer kameran automatiskt ställa in vilken tid du ska ha på bilderna. detta är mycket enklare då ljuset under en spelning skiftar massor och man inte hinner ställa om manuellt. är det mycket motljus är det bättre med manuella inställningar annars kommer dina bilder bli underexponerade men för det mesta är det inte det (mycket motljus alltså)

prova olika vinklar och lär dig hur ljuset faller, vi vissa vinklar är ljuset bättre. du kommer behöva kunna det när du inte har så ljusstarka objektiv för att få ned slutartiderna lite. bry dig inte om de som säger att du måste ha 1/125s jag hade bara 3,5-5,6 objektiv i början och har fortfarande ett sådant jag använder. jag fotar på mellan 1/10-1/30s för det mesta de gånger när det finns dåligt ljus, visst med de tideerna kanske man inte fryser ett hopp men det räcker till i krävande situationer. lär dig att vara stadig på handen på bara så kommer det gå bra!

ett annat tips är att gå så nära du kan istället för att stå en bit bort när du fotograferar. lycka till!
 
LostInSpace skrev:
Jag skulle aldrig fota med tidsautomatisk, bländarautomatik är det som gäller hos i stort sett alla jag vet som fotar konserter. Så ställ in kameran på AV och största bländaren 3,5 så kommer kameran automatiskt ställa in vilken tid du ska ha på bilderna.

Nåväl, semantik men det är ju det som är tidsautomatik, alltså att man själv styr bländaren och kameran sköter tiden.

Jag håller iaf med om att det ofta är det bästa. Tiden är som sagt egentligen sekundär till bländaren tycker jag.

EDIT: Kom på att tidsautomatik på utländska heter aperture priority, typ "bländarförval", därav kanske sammanblandningen.
 
Senast ändrad:
För de som använder Nikon kan jag varmt rekommendera Auto-ISO vid konsertfotografering, eftersom ljuset kan skifta ganska vilt. På det sättet slipper man ställa in 1600ISO "en gång för alla", och kan istället få bilder med minimerat ISO (för förvald längsta slutartid, och upp till förvalt högsta ISO-värde).

Körde detta på en konsert i höstas och noterade i efterhand att de flesta bilderna låg runt 500ISO, och sedan med "spridda skurar" från allt mellan 100 till 1600ISO. Utan Auto-ISO hade alla bilder fått bli med 1600ISO, helt i onödan. (Notera att det bara var scenljuset som blixtsnabbt och helt oförutsägbart ändrade sig, så att manuellt skifta ISO var omöjligt. Därför var enda alternativet 1600ISO rakt över).
 
Tack alla!
Jag ska kika vidare på detta, framförallt på din artikel Mikael.

Kanske att man även skulle kika på ett 50/1.8...en polare hade visst ett sånt och var helnöjd. Är lite tveksam till att inte kunna zooma dock.

Emma: Stadig på handen är mer eller mindre kört då min andra hobby är trumspel :)
Skall träna lite dock, se hur man kan få stöd på bästa sätt osv.
 
använd med fördel frihand, du har mest möjlighet att följa med på vad som händer på scen då

fördelen med ett 50/1.8 är att man vinner lite slutartid, men förlorar zoommöjligheten. personligen ser jag ett fast utsnitt som att man får utgå från det utsnittet man har och komponera, då vinner man lite lite tid vilket hjälper till att hinna fånga situationer som man annars kan missa medan man zoomar, hur snabb man än tror sig vara (den sista tiondelen är den som räknas...). Med situationer menar jag verkligen oväntade situationer...

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/661343.htm

bra att du trummar själv, trummisar tenderar till att bli bortglömda vid konsertfoto! men du som trummis kanske bara kommer att fota trummisar? :)
 
Tommy: en monopod skall jag nog införskaffa, men inte för konsertfoto. Ska till Musik Messe i Frankfurt i slutet på mars å fota trummor, cymbaler, stativ och allt annat sånt där härligt trum-nördigt! På en konsert kan man ju inte stå med ett stativ å hålla på.

Mikael: får nog bli ett 50/1.8, var ju inte särskillt dyrt. Som du säger så kanske man inte hinner zooma och ha sig ändå.
Läste artikeln dessutom, skitbra! Skall läsa den några gånger till så allt sätter sig.
Jag personligen hade gillat om du utvecklat det där med bild-bearbetning i datorn efterhand lite.

Och mycket trummisar kommer det nog bli :)
 
Jag tar och flikar in ett par råd också.

Det har nämnts förut, men att fota i RAW är riktigt bra. Nu har ju din 400D 10mp, så RAW-filerna blir ju ganska stora, så det är ju frågan hur mycket minne du har att förfoga. Men RAW är hursonhelst otroligt bra, då man kan göra mycket inställningar i efterhand.

En annan grej som jag tycker är väldigt bra är att underexponera. Vet inte exakt hur man ändrar det på din kamera men på engelska heter det "exposure compensation". Om du drar ner exponeringen lite (typ 0,2-1,0, beroende på hur det ser ut, experimentera!) så får du dels ner slutartiden lite extra, och du minskar dessutom risken att få utfrätta partier från starka lampor eller så.

Kan även hålla med och varmt rekommendera ett 50mm/f1.8, ett av de mest använda objektiven när jag fotar konsert, mycket bra =)
 
Tack för alla tips!
Tränings-tillfälle dök upp tidigare än väntat, redan på fredag ska polarens band lira i stan. Då är jag där med kameran!
Återkommer med resultatet.
 
Sådär, då har man fotat sin första konsert med en bra kamera!
Jag är rätt så nöjd, några problem stötte jag på:
Det vanliga kit-objektivet funkade inte som väntat, tiderna blev alldeles för långa. Blev lite halvcoola effekter ibland men annars kass!

Mitt nyinköpta EF 50mm f/1.8 funkade mycket bättre!
Enda problemen var att det var ett litet ställe så jag kom väldigt nära scenen och med 50mm objektivet blev det jäkligt tight, mycket närbilder. Sen hade jag lite klurigheter med skärpan, autofokus kontra manuell. Växlade lite, upptäckte att autofokusen ofta fokuserade på fel saker men samtidigt var det svårt, tyckte jag, att få bra fokus manuellt då den är rätt känslig och det var lite trångt och stökigt.
Men det är väl ren teknik-övning som gäller där så får man till det!

Överlag är jag nöjd, av nästan 400 bilder blev ungefär 80st godkända i mina ögon.

Här är ett exempel på hur det såg ut:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/910426.htm

Inte den bästa bilden men man får tydligen bara ladda upp en bild var fjärde dag som gratismedlem, bra att jag kom på det efter att jag laddat upp denna...

Tips och åsikter baserade på bilden är jättevälkomna!
Har inte gjort någon efterbehandling av bilden alls, det kanske jag borde?
 
caiman skrev:
Sen hade jag lite klurigheter med skärpan, autofokus kontra manuell. Växlade lite, upptäckte att autofokusen ofta fokuserade på fel saker men samtidigt var det svårt, tyckte jag, att få bra fokus manuellt då den är rätt känslig och det var lite trångt och stökigt.
Men det är väl ren teknik-övning som gäller där så får man till det!

När det är lite "röriga" miljöer så blir det lätt att kameran väljer en oönskad autofokuspunkt. Prova att ställa om till att använda en punkt, t ex mittpunkten, så får du nog lättare att fokusera rätt med AF.
 
Strunta i monopod och diverse tjafs, frihand är det som gället! Håller med Emma om att ha kameran på bländarautomatik istället för tidsautomatik. Smidigare och mer allsidigt och du har mer kontroll över situationen.

Försök vara kreativ när du fotar! Rör dig framför scen och fastna inte på samma ställe i jakt på den perfekta bilden. Har hänt ett par gånger att jag fotat en spelning och kommit hem med 200 bilder som är snarlika, inte roligt. Var kreativ!

Akta dig även för mickstativet/micken. Det är otroligt med stora mickar som täcker ansiktet!

Ett stort minneskort är även det ett måste. Ta serier med bilder, inte bara en i taget. Det kan dröja mindre än en sekund mellan vilka bilder som är guld och vilka bilder som åker i papperskorgen!

Och jag kör uteslutande med autofokus. Jag klarar inte själv att ställa fokus i dunkla miljöer, blir ofta en chansning. Autofokusen på 20D och 400D brukar det! Använd den mittersta fokuspunkten om kameran har problem att hitta med de övriga och komponera sedan om bilden efter du hittat fokus. Tänkt på då på att avståndet mellan dig och motivet inte får ändras!
 
Själv så oroar jag mig inte så mycket för tighta bilder, man får fler detaljer då, det är främjande för ex vis ansiktsuttryck. Anders rekommendation om AF i mittpunkten funkar bra. Använd hellre din känsla för situationer än ta serier, den kommer med erfarenheten. Här en bild jag tog igår med 50 mm och single shot, dock i svårt hårt ljus:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/910555.htm?set=lp

Vid rött ljus är det ovärderligt att fota i råformat eftersom rött suddar detaljer.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar