Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konsertfoto, nybörjar-tips

Produkter
(logga in för att koppla)

caiman

Avslutat medlemskap
Tjenare!
Jag är en nyreggad glad amatör som äntligen hittat detta eminenta forum! Jag är ny i gemet så det känns lite som att jag hittat en guldgruva här!

Jag är framförallt intresserad av konsertfoto och såg att det fanns några trådar i ämnet men de var lite för "detaljerade" för mig. Det jag söker är tips på hur man som amatör med hyffsad kamera får till bra konsertfoton.

Jag har tagit lite konsertfoton innan mest på skoj med min lilla Canon Ixus50 men de har alltid blivit suddiga och allmänt halvkass. Här är två från Maceo Parker på Kungstorget i Göteborg i sommras:

http://img299.imageshack.us/my.php?image=img1465edit9lh.jpg
http://img441.imageshack.us/my.php?image=img1460edit1si.jpg

Nu har jag skaffat mig en EOS 400D med EF-S 18-55/3,5-5,6. Inte det bästa som finns, jag vet, men tips som "börja med att köpa ett sånt där och en sån där" behöver jag inte.

Det jag är ute efter är som sagt tips till en nybörjare om hur jag får till okej bilder på en konsert med den utrustning jag har. Jag såg i andra trådar att det finns en del här som verkar ha koll på detta. Vad ska man tänka på? Vad ska man passa sig för? Alla tips är välkomna!

Ps.
Jag vet inte om jag har 100%-ig koll på varenda liten term så ta det gärna rätt så basic medans jag läser på om exponering och iso-tal och allt vad det heter :)

Tack på förhand!
caiman
 
1. Ställ in kameran på iso 1600.

2. Kör manuellt eller med tidsautomatik, på största eller näst största bländaren.

3. Titta ofta på histogrammet på bilderna, och kompensera efter det.

4. Fyll alla minneskort du har.