Annons

Konserter

Produkter
(logga in för att koppla)

ddeeds

Avslutat medlemskap
Hej,

Jag har köpt en EOS 350D för några år sedan och har "hobby fotograferat" en längre tid. Men jag vill nu ta ett ytteliggare steg och fotografera en konsert, den här gången blir det på en mindre klubb och innan jag ska åka dit med mitt "pick och pack" och därmed bryta "konsert oskulden" vill jag gärna ta reda på lite vad jag bör tänka på och kanske öva på så de går smidigare när jag är där.

Den utrustning jag har är:
Eos 350 D kamerahuset
18-55 mm objektiv
55-200 mm objektiv
speedlite 430 EX

Är det någon som kan ge mig några tips och råd?

Mvh
Johan
 
Första tipset är att investera i ett 50mm 1.8. Jag har fotat mycket konserter med det, och det är väldigt bra.
För det andra, så räkna inte med att du får använda blixten, lär dig att anväda dig av ljus, och tajma så gott du kan med artistens rörelser.
 
Senast ändrad:
Om man ska titta på en 500mm, ska man då se typ 70-500 eller?
Och vad menas med 1,8 som oftast står?
 
Om man ska titta på en 500mm, ska man då se typ 70-500 eller?
Och vad menas med 1,8 som oftast står?

Jag menade 50 mm, såg att jag skrivit fel. Canon EF 50mm 1.8 eller ännu hellre ett Canon EF 50mm 1.4, nakdelen är att det senare är MYCKET dyrare :(

bländare, den stösta bländaren som optiken kan prestera. Jag gissar på att du INTE kör på A läge, utan på AV, TV eller M, om inte, lär dig hantera dom innan, annars är det ganska kört.
Fota alltid i RAW, men det visste du förmodligen innan, ha flera minneskort med dig, och alltid mer än ett batteri.
 
Just ett sånt :)

Nej, det är det inte, långt ifrån, men ju mer man fotar, desto mer ökar kraven på en om man att man ska kunna byta optik snabbt.
Vad du måste komma ihåg är att foto INTE är en materialsport, utan en känsla-sport.

Dom gånger jag fotar konserter använder jag mig av det befintliga ljuset, och lyssnar in mig med musiken för att kunna få ett hum om när ljusriggarna går igång.
Satsa som sagt på det, på ett par minneskort, har ditt 18-55 inte IS, lämna det hemma. Jag anser, med många andra, att det är ett av dom absolut sämsta objektiven Canon någonsin prånglat ut. Skärpa först vid f/8 och uppåt, plastigt och kontrasten i det.. Dont get me started.

Ett annat tips är stå på andra eller treje raden i publiken närmast kravallen. Och glöm inte just publiken, en bra konsert beror väldigt mycket på just dom, ta bilder från publiken med!
 
kan man helt byta ut den vanliga 18-55 mm mot denna 50mm från dustin?
Vad är IS?

Jag har läst på lite angående RAW men har inte ännu börjat fota med det. Men eftersom jag är trogen mot Photoshop så är tAW helt klart ett alternativ att ändra till...
 
Du har en lång väg att gå, men ge inte upp ännu :p

RAW är den direkta kopian, av det som registreras på sensorn, och JPEG är en bildform av det, där mellan 70 till hela 90 procent kastats bort, vilket gör det omöjligt att rädda tex underexponerade bilder, eller brusreducera bra för den delen.

IS är bildstabilisering. Lär dig hur allt funkar, det är några timmar framför datorn, men dom kommer att lösa sig mycket, om du har ett intresse för att lära dig hur allt funkar.
Jag gissar på att du nyss skaffat kameran?

Först och främst. lär dig RAW. Photoshop är visserligen bra, men använd lightroom istället, det är lättare att förstå sig på, och det är dessutom anpassat för just fotografer.
Lär dig hur bländare funkar, och undvik att använda blixt i möjligaste mån, det naturliga ljuset när du är ute och går, är det roligaste, det vackraste, och det bästa sättet att lära sig.
 
Kortsagt så ett hett tips är att köpa en 50mm med 1,8 och IS
Den jag hittade på dustin stod det II på och det är väl annorlunda?
En annan sak jag ska passa på och fråga om är Parametrar, är det användbart? Jag har lekt lite med det de senaste dagarna men inte riktigt satt mig in i det så bra.

/Johan
 
Skillnaden är att MkI av den är S V I N D Y R om du får tag på den, men egentligen ingen annan.

Parametrar ändrar bara om du använder JPEG, inget i RAW.
Men ja, ett hett tips att köpa 50mm 1.8
 
hur är det med skydd mot ljus? de finns ju såna "kåpor" man köper till sin kamera. Nödvändigt eller crap?
 
hur är det med skydd mot ljus? de finns ju såna "kåpor" man köper till sin kamera. Nödvändigt eller crap?

Nödvändigt är det inte, men det är en definitivt fördel.
Dessutom ska man ALLTID ALLTID ALLTID ha UV-filter på. Oavsett VAD man gör, det ska ALLTID vara på.

Huruvida man ska ha motljusfilter på eller inte är upp till var och en egentligen, men jag använder det, för att slippa svaga kontraster och för att kunna fota utan att oroa mig om vart jag står.
 
UV filter?

Funderade på de här med IS, hur vet jag att de objektivet jag köper har IS?

Ber om ursäkt för dessa alla frågor. Men är ivrig att lära mig :)
 
Canon 50/1,8 till konsert tycker jag är si så där med.. jag hade med mig det på metaltown för att testa för två år sedan, (ihop med 1D mark III)

Hitta fokus va inte lätt, objektivet velade fram å tebax hela tiden, de åkte snabbt ner i väskan igen. Fast de beror ju självklart på hur bra ljus/kontraster de är på spelningarna. Fast de klart, vill man komma billigt undan så är de ju självklart ett helt ok alternativ.

Kör annars på iso1600 för att få ok slutartider, kör RAW som sagt och Tv-läget, sätt slutartiden på 1/200, sen får du hoppas på ok ljus.
 
UV-filter eller inte kan debatteras. I vissa lägen är det direkt negativt att ha ett sådant monterat, speciellt i motljus och liknande då oönskade reflexer kan uppstå p.g.a. det. Motljusskydd eller inte spelar mindre roll i det här sammanhanget.

Jag har fotat en del konserter under min hittills korta "karriär" som hobbyfotograf. Här är en del: http://www.doobop.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=147&Itemid=8

Några tips/synpunkter (varav en del har nämnts redan):

Kombinationen mörk omgivning och att man vill ha korta slutartider mer eller mindre tvingar en att antingen pressa upp isotalet till maximum (mycket brus), eller använda objektiv med STOR bländare (litet f-tal). Allt mellan f/1,2 och f/2,8 kan väl räknas som stor bländare i detta sammanhang. Använd inte ett objektiv med maxbländare 5.6 fullt inzoomat (typisk kitzoom), speciellt inte inzoomat.

Man är tvungen att använda högt isotal, glöm allt under iso400. Inte ens med ljusstarka objektiv brukar det räcka.

IS (bildstabilisering på canonesiska), är ett plus men det är rätt ovanligt än så länge på objektiv med stor bländare. Det gör att man kan använda lite längre slutartider utan att få skakningsoskärpa.

Undvik i det längsta att använda blixt. Det eliminerar konsertljuset rätt effektivt, och kan uppfattas som störande.

Det är nog att föredra att fota i M-läge, eftersom ljuset från strålkastarna oftast är rätt konstant och ljusmätningen kan "virra bort sig" lite av ljuskäglorna. Testa fram vilka inställningar som ger bra resultat och kör på dem.

Det är bra med snabb autofokus, eftersom det ofta handlar om att tajma in artisternas uttryck och poseringar. Jag kan ingenting om Canon, men se till att objektivet du skaffar har fokusmotor ifall din kamera saknar det. (Mitt kamerahus, Nikon D60, saknar inbyggd fokusmotor. Det gör mitt 50/1.8 också, så det är endast manuell fokus som gäller med det objektivet för mig, och det är riktigt svårt att få skärpan korrekt inställd i en liten sökare. Det är därför nästan oanvändbart på konserter, eller i alla fall inte värt att förlita sig 100% på).

Vad mer? Jo angående brännvidder så har jag har fotat åtminstone den senare hälften av bilderna i länken ovan med mitt 35/1.8, då det har fokusmotor och är ljusstarkt. Bra längd också för den lokalen, men ibland skulle jag vilja kunna zooma lite... En fotobekant (också aktiv på FS, men kolla hans sida www.bqrockfoto.fi ) använder nästan uteslutande sitt Sigma 24-70/2.8, och är väldigt nöjd med det. Det är ljussvagare och relativt dyrt, men också flexiblare.

Lycka till med konsertfotandet!
 
Jag har funderat lite på det där med snabb autofokus. Är det inte så att man använder för det mesta autofokus? Om man inte har tid att "fippla" med manuellt såklart.

Är det någon som vet hur snabb autofokus är på Canons 50mm som är nämnt tidigare i tråden?

Jag kollade lite på det där med Sigmas objektiv, men de fanns den del olika
http://www.sigmaphoto.com/lenses/lenses_all.asp

Skulle vara roligt att prata med han som du talar om. (som använder den)

Mvh
Johan
 
Senast ändrad:
Jepp, nu har jag och Johan en privat debatt, tack Magnus för att du gjorde litet smygreklam ;)

Om någon vill ta del av de tips jag ger åt Johan så kan jag göra ett blogginlägg. Egentligen är det inga revolutionerande tips men de tål att upprepas ;)
 
De jag har att fråga någon annan är angående Canon.
Jag har en Eos 350D men de jag undrar är om den har inbyggd "auto fokusmotor"?
 
Nödvändigt är det inte, men det är en definitivt fördel.
Dessutom ska man ALLTID ALLTID ALLTID ha UV-filter på. Oavsett VAD man gör, det ska ALLTID vara på.

Huruvida man ska ha motljusfilter på eller inte är upp till var och en egentligen, men jag använder det, för att slippa svaga kontraster och för att kunna fota utan att oroa mig om vart jag står.

Jag har fotat en hel del konserter, både på festival och små klubbar och jag har använt UV-filter EN gång, min första konsert, aldrig mer!
Det kan bero på filtrets kvalitet men jag fick så många fula reflexer av bakbelysningen att många bilder var helt oanvändbara.

Motljusskydd har jag alltid på, det hjälper mot reflexer och är som en extra garanti ifall man tappar kameran.

Jag förstår fullständigt argumentet med UV-filter, en repa på filtret är billigare än en repa på frontlinsen, helt klart! Men när bildkvaliteten lider och i fotodiket är man relativt skyddad. Håller man dessutom ögonen öppna så märker man nog när man inte ska hålla kameran riktad mot scenen.

I somras var jag på en festival och fotade där Lordi spelade. I scenshowen sprutade han ut rök/gas över publiken. Instinktivt vände jag bort kameran. En annan fotograf som tog 360'bilder med kameran på en låång monopod hann inte få bort sin kamera, så hans hela frontlins var lite "dammig". Det fixade vi med blåsbälg och putsduk. Han kanske använder UV-filter efter den incidenten..jag gör fortfarande det inte.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.