Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

konsert

Produkter
(logga in för att koppla)

NikonRabbit

Medlem
hej jag ska fota en musik konser på fredag och undrar vad jag ska ha för inställningar har en nikon D3100 och kör med den inbygda blixten om ja inte får låna någon av någon polare.. vore snällt om man frå lite tips på lite allt möjligt.... fotar allt möjligt men då kör ja för det mesta auto

mvh philip A

Nu har jag själv inte fotat konserter. Men att dömma av andra trådar (testat söka?) Så är ett ljusstarkt objektiv att rekommendera. Skulle tippa på att ett 2.8 räcker. Men sen vad du ska för brännvidd är svårt att svara på beroende på vart du kommer befinna dig i lokalen. Reka gärna lokalen innan så du vet hur det ser ut. Lite enkla tips, men för att få bättre råd kolla upp dom befintliga trådarna.

Ps. Hade det varit jag som fotat så hade jag kört manuellt på och utan blixt...

Sent from my X10i using Tapatalk

Blixt på en konsert? Finns det någon arrangör som tillåter det fortfarande? (Jag har plåtat 100+ spelningar, och aldrig någonsin fått använda blixt... och skulle inte göra det ens om någon sa att jag fick)

Hursomhelst, du behöver ett snabbt objektiv, 2,8 eller snabbare.

Jag skulle rekommendera Auto-ISO upp till 1600 (därutöver ser D3100 rätt tråkig ut), manuell exponering kring 125/2.8 och därefter låta ISO-hanteringen hjälpa dig.

Eller så kör man helmanuellt med spotmätning för att se vad ljusmätningen anser om läget.

Senast ändrad:
Har du bara ditt Nikon 55-300?
Vart ska du stå? Den inbyggda blixten funkar bara inom några meters avstånd, dessutom så skulle jag inte rekommendera blixt på konsertfoto, bilderna blir platta och tråkiga.

Det du behöver är ett ljusstarkt objektiv så att du kan köra hyfsade slutartider utan blixt.
Om du kan stå längst fram så kan du köra med ett 35 1,8 och står du längre ifrån är ett 70-200 2,8 bra. Det är väldigt svårt att ge konkreta tips när man inte vet hur det ser ut och vart du kan stå. Men skippa blixt och använd stor bländare, det är mitt tips just nu.

/Hannes

EDIT: lite sen ser jag ;)

Har du bara ditt Nikon 55-300?
Vart ska du stå? Den inbyggda blixten funkar bara inom några meters avstånd, dessutom så skulle jag inte rekommendera blixt på konsertfoto, bilderna blir platta och tråkiga.

Det du behöver är ett ljusstarkt objektiv så att du kan köra hyfsade slutartider utan blixt.
Om du kan stå längst fram så kan du köra med ett 35 1,8 och står du längre ifrån är ett 70-200 2,8 bra. Det är väldigt svårt att ge konkreta tips när man inte vet hur det ser ut och vart du kan stå. Men skippa blixt och använd stor bländare, det är mitt tips just nu.

/Hannes

EDIT: lite sen ser jag ;)

jag har ett objektiv 18-55 med tänker andvända det 1:3.5-5.6G
oki

Blixt på en konsert? Finns det någon arrangör som tillåter det fortfarande? (Jag har plåtat 100+ spelningar, och aldrig någonsin fått använda blixt... och skulle inte göra det ens om någon sa att jag fick)

Hursomhelst, du behöver ett snabbt objektiv, 2,8 eller snabbare.

Jag skulle rekommendera Auto-ISO upp till 1600 (därutöver ser D3100 rätt tråkig ut), manuell exponering kring 125/2.8 och därefter låta ISO-hanteringen hjälpa dig.

Eller så kör man helmanuellt med spotmätning för att se vad ljusmätningen anser om läget.

oki tack jag viste inte det.. har aldrig fotat en konser så men nu vet jag det.. tack för alla tips

jag har ett objektiv 18-55 med tänker andvända det 1:3.5-5.6G
oki

Med ett så långsamt (ljussvagt) objektiv så kommer det att bli svårt, särskilt i teleläget, så försök hålla dig på så korta brännvidder som möjligt så att du iallafall hamnar kring bländare 3,5.

Du kommer att få de jobbigt tror ja =)

De är inte de lättaste med konsert.

Har du nått stativ? De kan rädda nån bild.

Hoppas att du får till det. Kommer gärna med tips om du lägger upp nån bild sen.

/Christoffer

Stativ? Artisterna rör väl på sig?

Stor bländare (ett 35 mm 1,8 är verkligen en bra investering!) och iso 800 (högre på D3100 rekommenderas inte om man inte planerar att göra bilden svartvit, då kan iso 1600 användas (färgbruset syns inte då) ).

Lägg gärna upp lite bilder. Men använd inte blixt!

/Hannes

Stativ? Artisterna rör väl på sig?

Stor bländare (ett 35 mm 1,8 är verkligen en bra investering!) och iso 800 (högre på D3100 rekommenderas inte om man inte planerar att göra bilden svartvit, då kan iso 1600 användas (färgbruset syns inte då) ).

Lägg gärna upp lite bilder. Men använd inte blixt!

/Hannes

hej tack för hjälpen ska inhandla ett sånt har kollat lite på det ...

detta är till alla som har skrivit till mej
tack för all hjälp man fick det kommer jag ha nytta för i framtiden tyvär så blev det inga bilder på konseren för att gruppen ja skulle fota hörde aldrig av sig igen vet inte vad det var med dom..

hej tack för hjälpen ska inhandla ett sånt har kollat lite på det ...

detta är till alla som har skrivit till mej
tack för all hjälp man fick det kommer jag ha nytta för i framtiden tyvär så blev det inga bilder på konseren för att gruppen ja skulle fota hörde aldrig av sig igen vet inte vad det var med dom..

Tänk på att det är en fast brännvidd på 35 mm, så vill du "zooma" så får du göra det med fötterna! Du kan ju ställa ditt 18-55 på 35 mm och se om det skulle funka. Annars är ett 2,8 zoom från Sigma en bra investering om du måste kunna zooma mellan olika brännvidder och ändå få ljusstyrka.
Lägg gärna upp en ny tråd om 2,8 zoomen om det är något du undrar över där!
Tråkigt att det inte blev något.

/Hannes

M läge är i princip ett krav pga scenljuset. Kör största möjliga bländare. Spotmät artisten och håll koll på histogrammet. Så högt iso ditt hus klarar utan att ge kass skärpa(efter brusredusering). Slutartider på 1/60 eller snabbare och tryck iväg så många exponeringar du kan. Kör RAW så får du lite större dynamiskt omfång och möjlgheter till justeringar i post.

Stativ är enligt mitt tycke en god investering om man vill fota publik + scen.
Men de beror ju på vilken optik och vart nånstans vid scénen man kan stå.
Fast jag är ingen expert på området, så om någon säger nått annat så ger jag mig =)

Men prioriteringen är ju kanske ett fast ljusstarkare objektiv att börja med?

Stativ kan man nog lägga ner. Av de 100+ konsertfotograferingar jag gjort har jag en enda gång FÅTT använda stativ, och det var under en pr-plåtning som gjordes utan publik.

Christoffer, varför skulle stativ vara bra vid konsertfoto? Finns inget användningsområde för ett stativ vid konsertfoto (möjligen ett enbens för avlastning). Slutartiderna måste ändå komma upp i hastighet för att frysa artisterna.

/Hannes

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar