ANNONS
Annons

Konsärer

Produkter
(logga in för att koppla)

danielleon

Medlem
Hejsan, vet inte vilken tråd detta går inom,
men jag undrade om någon vet bra inställningar på kameran för att ta foto på konsärer och såhär. min kompis har ett band och jag tänkte ställa upp som fotograf. Jag har en Nikon D40. om någon vet, snälla skriv och berätta. Tack/ Daniel Leon

Den enskilt viktigaste inställningen är att se till att strömbrytaren är i läge "ON"!

På ett lite seriösare plan: det hetaste tipset jag kan komma med är att du lär dig hantera helmanuella inställningar. Utöver det så är det en fråga om vad för slags image bandet vill ha, hur mycket ljus det finns på scenen, vilka bilder du vill skapa, om du får eller inte får använda blixt....

Mät ljuset med spot-mätning eller utsnittsmätning (om inte spot-mätning finns). Mät mot artistens ansikte, annars blir ansiktet ofta överexponerat. Lås ljusmätningen tills du vill fota något annat.

Välj en enskild fokuspunkt som du vill hitta fokus med, då får du kontroll. Automagiskt fokus med alla fokuspunkter är sällan att lita på.

(Ps. det heter konsert)

Det finns mängder av information i trådar här på FS - sök och läs. På Konsert då inte Konsär ;-)

Titta också på bilder i motivkategorierna musik och konsertbilder. Ofta finns det EXIF information så man kan se vilka inställningar som använts.

Det stora problemet med mindre band i mindre avancerade lokaler är oftast att ljuset är ganska knappt. Ofta får man fota med ganska högt ISO-tal.
Sen kan man välja om man vill ta bort bruset i något program typ Neat Image eller inte. Speciellt på svartvita konsertbilder kan det vara snyggt med lite brus/kornighet.

Ett ljusstarkt objektiv kan vara bra att ha för att inte behöva klättra upp i för höga ISO.

hehe ja konsert. va helt nyvaken när jag skrev. men ok, jag tog lite bilder som blev rätt hyfsade, men jättesvårt att få till bra bed allt blinkande ljus, allt blev nästan bara rött sken. även om där fanns blå och gul färg med. tråkigt

jag brukar köra med auto ISO,spärad mellan 100-800(där jag tycker att bilderna fortfarande är användbara), sen kör jag med hyperprogrammet på min pentax. i princip är det ett helt automatiskt program som man kan köra antingen som Av eller Sv, funkar kalas tycker jag. så i ditt fall skull eja gnog satsa på antingen heltautomatik eller varför inte Av-läget, kolla vilka slutar tider du kan använda utan att du skakar för mycket.

sen är det mest träning...alla har sina knep. jag kör oftast utan blixt, men ibland måste men ta till blixt för att klara ljuset. menmen...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar