ANNONS
Annons

Konkurrent till Canon Powershot A510.

Produkter
(logga in för att koppla)

Andy-Pandy

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag är ägare av en Nikon Coolpix 775 men känner att jag växt ifrån den då mitt intresse för fotografering har ökat. Av denna anledning är jag på jakt efter en ny digitalkamera med större möjligheter till manuella inställningar och justeringar. (Samtidigt vill jag inte lägga ut en halv förmögenhet.)

Har fått upp ögonen för Canon PowerShot A510 då denna känns som ett bra kap i min prisklass. Har läst massvis av recensioner och formumsdiskussioner om denna och tycker att den fått bra kritik. (Att få 0,8 MP mer för 500:- genom att istället välja A520 tycker jag inte lockar, samtidigt känns A95 för dryga 1000:- mer inte värd sina pengar i jämförelse med A510.)

Min fråga till er som har koll är vad ni skulle rekommendera mig för digitalkamera? Prisklassen är max 2500:- och jag vill ha möjlighet till så mycket manuella inställningar som möjligt. Gärn SD-kompitabell (SD-minneskort), storlek och utseende spelar mindre roll.

Tack för er hjälp!

PS: A510 har 4x optisk zoom medan t.ex. A95 "bara" har 3x optisk zoom. Hur pass värdefull är den skillnaden?

I den prisklassen, om man vill ha manuella inställninar, så är A510 ett bra köp.

Du har ju även Konica Mintola Z20 samt Fuji S5500. Lite större och klumpigare, mer zoom. Skulle nog säga att A510 har lite bättre bildkvalitet, men de andra två är ju lite allsidigare pga zoomomfånget.

Ang. skillnaden mellan 114 och 140mm (3x resp 4x zoom på A510 och A95) så är skillnaden inte särskilt stor. Typ "bra att ha", men inget jag skulle lägga någon större vikt vid vid val av kamera. Däremot har A510 lite bättre vidvinkel (35mm mot 38mm) och det kan vara värt att tänka lite på kanske.

Jag äger en A70 som jag är mycketnöjd med, även om den inte används så jättemycket numera och jag har använt A520 litegrann. A520 är snabbare vad gäller AF och så och har lite bättre bildkvalitet. A510 är ju samma kamera så... Det är inget dåligt köp.

Detdär blev lite halvflummigt kanske...

Tack för svaret Robert!

Får uppfattningen av att även du anser att A510 är ett bra köp i den prisklassen. Samtidigt är det, som du säkert själv vet, otroligt svårt att ta sig igenom djungeln av digitalkameror (beslutsångesten gör sig ständigt påmind). Man ställer sig själv ständigt frågan om det är värt att gå upp en prisklass eller inte.

Jag ska fundera vidare...

Det är sällan värt att gå upp en prisklass pga några extra pixlar, men samtidigt ger några extra pixlar möjlighet att beskära lite mer, om man behöver det någon gång.
Däremot kan det vara värt att gå upp i prisklass för funktioner. Gillar du makrobilder så kan den vridbara skärmen på A95 vara mycket praktisk för "konstiga" vinklar och så tex. Däremot är ju A510 en generation nyare och därmed lite snabbare.
Så det går ju inte att svara helt enkelt på om det är värt att gå upp en prisklass. :)

Och visst är det snårigt. Antalet modeller är större nu än för 2 år sedan när jag köpte min A70 och då tillbringade jag säkert en månad med att läsa tester och titta på bilder och grejer. :)

Om A510 har de funktioner du är ute efter så tror jag dock inte att du kommer bli besviken.

Enl. pricerunner skiljer det dock inte mer än 150kr eller så mellan A510 och A520 på billigaste ställena.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar