Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

KonikaMinolta hålkamera bortskänkes

Produkter
(logga in för att koppla)

HenrikHansen

Aktiv medlem
Förlåt mig KonikaMinoltaSony-världen. Jag har gett upp.

Min KM Dynax 5d har lämnat denna värld. Allt är en lång historia, vill ni bara ha hålkameran, så hoppa över ett stycke.

Allt började med att vitbalansratten började krångla i Juni. Den stod i läget AWB, men hoppade då och då in i läget för absolut färgtemperatur. Valde jag istället presetläget hoppade kameran mellan detta och egendefinierad vitbalans. Kameran skickades till Zieger med en önskan om att kameran skulle fungera till min italenresa fyra veckor senare. Kameran kom tillbaka och funkade fortfarnade inte. Min butik skällde på Zieger och fick dem att snabblaga den innan Italienresan. Tror ni inte felet var tillbaka i Italien? Om jag tryckte på objektivet åt höget kunde jag framkalla felet. Nåja, reparation igen efter Italien. När kameran kom tillbaka funkade den i en vecka innan allt var fel igen. Skickade in den, började gnälla hos min återförsäljare om konsumentskyddslagar mm. Kameran kom tillbaka, då funkade vitbalansen, men inga siffror syntes i sökaren! SUCK! Skickade in den igen, med en notering om att lagning ej önskades. NY KAMERA TACK, Helst Sony. Det tog tre och en halv vecka för Zieger att fatta att kameran var söndrig (de behövde ju inte laga den), sen kom en ny KM. Nåja, det är ju en ny kamera iaf. Tror ni inte att den var söndrig också? Det var bara vissa objektiv som AF-en funkade på. Dessutom har Zieger mage att säga att objektivet jag hade skickat med min kamera var söndrigt. Vi provade i min butik, min nya kamera ville inte autofokusa, men en Sony a100 ville gärna. Skickade tillbaka kameran och min återförsäljare fick svaret "Nu är det ju tre nya reparationsförsök som gäller"...! *SUCK* Efter lite prat med chefen på Zieger kom de överens om att jag skulle få kreditering för min kamera. Tog bara 4 månader.. :) För dessa pengar köpte jag en Nikon D80. Måste säga att jag gillade min KM när den funkade, men D80:n är lätt att bli kär i, man kan ställa in ALLT! :) Så förlåt, men nu lämnar jag denna forumsektion. :(

Hålkamera var det ja! Jo! Jag har ett kamerahuslock som är borrat ett hål i med en alu-folie med ett pyttehål tejpad på framsidan för minoltafattning.

Om någon vill ha detta lock, så är det bara att hämta det hos mig! Jag bor i Lund. Skicka mig ett mail om du är intreserad!

Tack för mig.

He-heeh, trist historia. Väldigt lik min egen, faktiskt. Men jag lämnade tillbaka min Dynax 5 Digital, och bytte till en Sony A100 i stället.

Har bara haft den i ett dygn, men räknar med att den ska hålla länge, länge.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar