Annons

Konika minolta dimage capture

Produkter
(logga in för att koppla)

-Catherine-

Aktiv medlem
Jag funderar på att köpa mjukvaran capture till min A2.
Men då det var ganska dyrt vill jag fört kolla om det är ngn här på fotosodan som har erfarenhet av programmet, om det är värt pengarna?

Någon här som köpt det?

/Catherine
 
Jag testade det hos en polare och tyckte att det knappast var värt det pris som de tar för det. Man kan sedan inte använda det som web-cam även om kameran bevisligen kan livestreama till datorn.

Timer intervallen var även sämmre än på kameran. Min minolta kan ta bilder med 20sec intervall men programet klarar bara att ta med 1 minuters intervall då den måste överföra var bild den tar till datorn.

Nä, detta är nog ett bland de sämsta program man kan köpa och man förvånar sig lite att man inte får med det när man köper kameran.

Min polare är elak. Han hade hittat programet i en dator som de servade på hans jobb. Han sade till kunden att det skulle ta en dag längra så jag han dit och testa :)
 
Åh vad tråkigt!

Jag hade faktiskt hoppats en hel del på det programmet jag. Men är det som du säger så kan man ju inte betala det de pengarna för det.
Jag är faktiskt otroligt besviken att programmet inte följde med kameran, tycker att det hade varit god serviceanda av Konika Minolta.

Jag får hoppas att jag kan få chansen att som du testa programmet för att bilda mig en egen uppfattning. Som det känns nu är det iaf inte aktuellt att köpa det.


Tack för ditt inlägg!

/Catherine
 
Jim - hur fungerade det bortsett från detta med intervalltimern?

(För övrigt håller jag med om att det borde följt med kameran alternativt säljas för ett par hundralappar.)
 
Man måste skriva vilket märke det rör sig om.

För Minolta tillverkar ju en veriant av programet för A1 och en annan variant till A2 så att man inte skall kunna använda sitt gamla program om man uppdaterar till en nu Minolta modell.

Svinaktigt tycker jag. De borde hällre erbjuda en uppdate för A1 ägare som gått över till A2 istället för att tvinga dem att köpa ett helt nytt program till överpris.
 
Ännu värre e ju att programmet inte funkar på riktiga datorer... men det låter inte som om jag missar nåt väsentligt ändå...

Jim>> Kan du ta bilder med 20 sekunders intervall med din A1?? det kan inte jag... 30 e minsta...

Edit: Det är bara kabeln som skiljer mellan programpaketen för A1 o A2, den borde gå att köpa löst...
 
Senast ändrad:
HDFS) (KGS skrev:
Ännu värre e ju att programmet inte funkar på riktiga datorer... men det låter inte som om jag missar nåt väsentligt ändå...

Jim>> Kan du ta bilder med 20 sekunders intervall med din A1?? det kan inte jag... 30 e minsta...
Nä, jag slog nog fel knapp. 30 sekunder skall det vara. Med det är knappast någon höjdare för en kamera i Minoltas klass, det borde snart komma en hack till Minolta där man kanske kan ställa om detta och saker som typ filnamnen mm. Kanske det blir en egen tråd

Får man föresten skriva om saker typ "PiratBay" här?
 
Edit: Det är bara kabeln som skiljer mellan programpaketen för A1 o A2, den borde gå att köpa löst... [/B][/QUOTE]


Vilken kabel är det du pratar om nu KG?
Jag har min A2 men programvaran för A1 och den funkar inte på min kamera tyvärr. Jag VÄGRAR köpa programvara för A2 när jag har programmet för A1.


/Catherine
 
Jag hittar inte två olika Dimage Capture på Minoltas sidor, däremot står det att USB kabeln är specifik för A2, vilket iofs är lite förvånande då jag trodde A1 o A2 var identiska på den punkten...

Har du kollat med Minolta?
 
Japp...kollade med Minoltas support angående den biten.
Fick svaret att det var bara att hosta upp tusen spänn och köpa programmet för A2 eftersom "programmet till A1 inte var kompatibelt med A2"

*fnys*

Tycker det är rena rånet jag mot de kunder som uppgraderat sig från A1 till A2, fult av Minolta till max!


/Catherine
 
Ja, det låter ruttet. En uppgradering är det minsta de borde erbjuda en sådan kund. Svagt.

Jag har som sagt inte ens sett programmet eftersom det kräver ett operativ från Microsoft.
 
USB kontakten på A2 är inte av den typ som kallas "mini" utan en variant jag inte sett tidigare. Det är väl inte så illa att den är specifik för Minolta?
 
Förvirrad

janc skrev:
USB kontakten på A2 är inte av den typ som kallas "mini" utan en variant jag inte sett tidigare. Det är väl inte så illa att den är specifik för Minolta?


Nu hänger jag inte riktigt med. Jag ser inget ovanligt med kontakten på min kamera. Den är av samma slag som på min gamla samsung digimax kamera.

Problemet jag har är inte att kameran inte går att ansluta till datorn (för det är inget problem), utan att när Dimage Capture skall känna av att det finns en kamera kopplad så hittar inte programmet kameran.

Skulle det bero på kotakten? Har jag missförstått ngt i denna diskussion?


/Catherine
 
Re: Förvirrad

-Catherine- skrev:
Nu hänger jag inte riktigt med. Jag ser inget ovanligt med kontakten på min kamera. Den är av samma slag som på min gamla samsung digimax kamera.

Problemet jag har är inte att kameran inte går att ansluta till datorn (för det är inget problem), utan att när Dimage Capture skall känna av att det finns en kamera kopplad så hittar inte programmet kameran.

Skulle det bero på kotakten? Har jag missförstått ngt i denna diskussion?


/Catherine

Nejdå - det var bara så att den kontakten inte likande någon jag sett tidigare. (Normalt använder jag lös kortläsare och har inte noterat det tidigare)
 
Re: Förvirrad

-Catherine- skrev:
Skulle det bero på kotakten? Har jag missförstått ngt i denna diskussion?

Jag läste följande på Minoltas site

"For more flexible operating and controlling over the digital camera on your computer with the software, the DiMAGE Capture for DiMAGE A2, the 4-meter-long USB Cable (USB-500L) is provided as an optional accessory.
* This USB Cable (USB-500L) is designed only for DiMAGE A2"

Det är tydligen den LÅNGA kabeln som är designad enbart för A2, begriper inte varför den inte skulle passa till A1 iofs, men passusen fick mej att tro att det är något som skiljer A1 o A2...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.