Annons

KonicaMinolta går i graven!

Produkter
(logga in för att koppla)

w a s s e

Medlem
Aj då, KonicaMinolta lägger ner tillverkningen av sina kameror! De lägger över Tillverkningen av sina SLR'er till Sony istället.

Läs om nyheten på DPReview

Sony kommer att behålla objektivfattningen dock.
Jag som KM användare undrar vad som kommer att hända med framtida SLR'er. Jag har ju varit mycket nöjd med KM's produker i 10år nu.

Ja men samtidigt kan det ju vara hur bra som helst att Sony ska börja tillverka DSLRer om de nu väljer att gå sin egen väg och kanske utveckla produkten i nyare lite annorlunda vägar än de gamla jättarna. Kanske leder det till nya inovationer på den marknaden.

Hänger inte med till 100% i den engelska texten, men det verkar som att Sony nu kommer att ta över på allvar.
Men vaffan,,,, det går ju lika bra att ringa med min Sony -ericsson som med min gamla Bara-ericsson.

w a s s e skrev:
"Aj då..."

Årets understatement!

Vilken sanslös nyhet. Att Contax med sin relativt lilla målgrupp lade av är en sak. Att en utpräglad tillverkare för den stora massan kastar in handduken är en helt annan femma. Det här är verkligen sorgliga nyheter. Även om objektivfattningen kommer att finnas kvar i kommande digitala systemkameror från Sony har jag svårt att tänka mig att Minoltas kamerafilosofi kommer att överleva särskilt länge där. Och det är just det fina handhavandet, mängden finesser och prisvärdet som varit varit kännetecknande för Minolta och senare Konica Minolta.

w a s s e skrev:
Aj då, KonicaMinolta lägger ner tillverkningen av sina kameror! De lägger över Tillverkningen av sina SLR'er till Sony istället.

Läs om nyheten på DPReview

Sony kommer att behålla objektivfattningen dock.
Jag som KM användare undrar vad som kommer att hända med framtida SLR'er. Jag har ju varit mycket nöjd med KM's produker i 10år nu.

Det var tråkiga nyheter att läsa, jag var en nöjd Minolta fotograf i 16 år och har sammanlagt ägt 6 olika analoga Minolta kameror samt många fina Minolta objektiv. Jag är inte förvånad över nedläggningen, utan räknade med att detta skulle komma i samband med att Konica köpte Minolta, detta köp tillsammans med ett par andra faktorer gjorde att jag bestämde mig för ett systembyte till Canon i december 2003.

Att Sony eventuellt kommer att tillverka systemkameror med Minolta AF-fattning är lite spännande särskilt som Sony samarbetar med Carl-Zeiss och att Sony tillverkar nästan lika bra sensorer som Canon. En robust semiproffessionell Sony systemkamera med antiskak och utbytbar Carl-Zeiss eller Minolta AF optik och 10.2 miljoner pixlar kanske inte är så långt borta...

Det kameramärke som paradoxalt nog kan bli mest lidande om Sony börjar tillverka systemkameror - är Nikon, jag tror inte att Nikon kommer att få förtur till Sony sensorer ifall Sony bestämmer sig för att satsa helhjärtat på digitala systemkameror - detta är givetvis rena spekulationer från min sida om det blir så får framtiden utvisa.

Nej men med lite tur så går då Nikon över till Fuji-sensor och nästa gång det kommer en proffs DSLR från Nikon så har den "bara" 10Mp men grymt dynamiskt omfång! :eek:)

Då blev verkligen KM A2 världens bästa "kompaktkamera"... åtminstone från minolta ;-)

/kg, som nog slutar vänta på A3 nu

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar