Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

KonicaMinolta drar ner på digitalkameratillverkningen

Produkter
(logga in för att koppla)
HDFS) (KGS skrev:
Ska vi slå vad? o dessutom i kombination med allsköns info och ljusförstärkning... En spegel är en antikvitet som inte behövs i en riktig digitalkamera. Jag tror jag har sagt det förut ;-)

Somliga säger att det inte går (!) somliga säger att det aldrig blir bra (!). Wait and see. Den bästa EVF som finns idag, mej veterligt, sitter i en Minolta Dimage A2, hur många som dömer ut EVF´ens framtid har släpat sej fram till hökarens Minoltadisk o ens slötittat i den sökaren? Nä, tänkte väl det...

Inte för att jag förstår vad det här har med Konica minoltas ev nerdragning av kameratillverkningen att göra, men,,,,
Jag måste hålla med KG, fast jag har en D5D med spegel och allt. En EVF är en vanesak och kan ge mycket mer information än vad en spegel kan göra. Direkt histogram i sökaren,tex. Det händer att jag saknar den och förmågan att komponera bilden på skärmen som jag hade på min fuji s7000.
 
arnenym skrev:
Inte för att jag förstår vad det här har med Konica minoltas ev nerdragning av kameratillverkningen att göra, men,,,,
Jag måste hålla med KG, fast jag har en D5D med spegel och allt. En EVF är en vanesak och kan ge mycket mer information än vad en spegel kan göra. Direkt histogram i sökaren,tex. Det händer att jag saknar den och förmågan att komponera bilden på skärmen som jag hade på min fuji s7000.

Å andra sidan så förstår jag inte vad som hindrar att projisera(?) ett histogram direkt på spegeln eller via mattskivan. Flyget och det militära har länge jobbat med sådan teknik, liksom medicin. Då får man det bästa av två världar, iaf om det går att stänga av histogrammet.

/Maverick
 
Maverick skrev:
Å andra sidan så förstår jag inte vad som hindrar att projisera(?) ett histogram direkt på spegeln
Det går säkert att projicera det på spegeln, men var skulle du då hämta data till histogrammet från?
 
Tja, vad sägs om samma ställe som de idag tar exponringen ifrån? Öka upp antallet celler bara så borde man väl vara hemma...

Mvh
Maverick
 
Benzky skrev:
Är det bara jag som varit och hälsat på KM:s hemsida? De skriver faktiskt en del om sina planer. Man kan t ex kolla in fakta på http://konicaminolta.com/investors/pdf/fr/konicaminolta/2006_h18/2006_2QPresentation.pdf

Edit: på sid 18 börjar "Restructuring of Photo Imaging Business".

Det är ju "Photo Imaging" (film och olika komponenter till slutkunder och industri bl.a. film och LCD-film) som "blöder" kraftigt och kamerorna man ser som framtidens inriktning och då speciellt high end sortimenten. Photo Imaging vill man svänga från konsumentinriktningen som är för stor idag till Business to Business istället.

På sid 20 i denna PDF står det ju i klartext i denna åtgärdslista vad man kommer att satsa på: "Quickly expand digital camera business".

Lite längre ned på samma sida står: "Fokus on high-value-added products".

Detta är ju precis tvärtemot hur flera i denna diskussion tolkat en del info de läst från annat håll. Jag tolkar detta som att det just är sina high-end kamera segment man vill satsa på där man kan tjäna pengar på det man är bra riktigt bra på och där man tycker sig stå starka. KM har ju faktiskt unik teknologi som sticker ut som AS.

När KM får till nästa generation digitala systemkameror så kommer det att bli intressant. KM har varit väldigt sena, men både D7D och D5D har fått lysande press bl.a. för Anti-shake inbyggt i kamerahuset, den stora ljusa sökaren, den stora tydliga LCD:n, ergonomin (som kanske är det bästa av allt) och en del funktioner som konkurrenter som exv. EOS 20D saknar. Det enda som på allvar legat KM i fatet har faktiskt varit sensorn även om det på senare tid nyanserats och tonats ned en del.

Undrar hur marknaden sett ut om D7D haft 8 Mega pixel sensor. D7D är ju faktiskt KM:s första försök! Det är väl inte alldeles orealistiskt av KM att tro att de kan tjäna hyfsat med pengar digitala systemkameror i framtiden. AS är KM:s guldägg och den tekniken är de ensamma om! AS en en stark "selling point". Den visar om något att bolaget både är kapabelt till verkligt nytänkande och har lysande ingenjörer.

Mitt råd till de som har KM-utrustning och är lite svagsinta efter alla KM-skriverier. Ni kanske borde vänta med att sälja era grejor trots allt. Skulle ni ändå besluta er för det så kan ni väl ringa mig först!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.