Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

KonicaMinolta drar ner på digitalkameratillverkningen

Produkter
(logga in för att koppla)
Vem ska man tro på tro på...

Their digital SLR (DSLR) development arm most likely will remain untouched because of their firm commitment with Sony to co-produce the higher-end cameras.

Källa.

//Larsa
 
Sonnaren skrev:
Å andra sidan kan den aldrig få samma upplösning som en spegel vilket försvårar manuell fokusering.

Ska vi slå vad? o dessutom i kombination med allsköns info och ljusförstärkning... En spegel är en antikvitet som inte behövs i en riktig digitalkamera. Jag tror jag har sagt det förut ;-)

Somliga säger att det inte går (!) somliga säger att det aldrig blir bra (!). Wait and see. Den bästa EVF som finns idag, mej veterligt, sitter i en Minolta Dimage A2, hur många som dömer ut EVF´ens framtid har släpat sej fram till hökarens Minoltadisk o ens slötittat i den sökaren? Nä, tänkte väl det...
 
HDFS) (KGS skrev:
hur många som dömer ut EVF´ens framtid har släpat sej fram till hökarens Minoltadisk o ens slötittat i den sökaren? Nä, tänkte väl det...

Jag har gjort det & är inte impad, dömer dock inte ut nåt för det...

Har som sagt bara kikat in i den i butik, aldrig utomhus då den säkert är trevligare.

Så vitt jag kan förstå av pressmeddelandena som tråden rör så blir det inte så mycket från KM i denna klass nu (A1 & A2), antar att Sony får ta över den biten?

Sonys nya 10MPixlare med större sensor verkar ju vara förbaskat fin, dock ingen AS vilket får betecknas som en otrolig miss.

//Larsa
 
Tja, jag skulle inte byta ut den mot sökaren i en 300D som jag nyss kikat i... o det med ett ruggigt dyrt o fint objektiv framför spegeln...

D7D e ju lite overkill, den e ju absolut bäst av alla sökare på den digitala sidan f n
 
HDFS) (KGS skrev:
D7D e ju lite overkill, den e ju absolut bäst av alla sökare på den digitala sidan f n
Sökarna i 1Ds, 1Ds Mark II, 1D, 1D Mark II är långt bättre.

Sökaren i D7D är bara högst marginellt större än på D60/10D/20D.
 
HDFS) (KGS skrev:
Den bästa EVF som finns idag, mej veterligt, sitter i en Minolta Dimage A2, hur många som dömer ut EVF´ens framtid har släpat sej fram till hökarens Minoltadisk o ens slötittat i den sökaren? Nä, tänkte väl det...
Jag har kollat i A2 sökaren, jag är inte imponerad av upplösningen eller kvalitén.
Därimot var storleken imponerande, mycket bra där.
 
sagan skrev:
Sökaren i D7D är bara högst marginellt större än på D60/10D/20D.

Så himla marginellt tycker inte jag att det är. Har heller aldrig hört någon annan som jämfört sida vid sida som tycker att det är marginellt, skillnaden är enligt mig ganska så markant.

Jämförde med D2X & den & D7D är fullt jämförbara. Pentax IstDS som vi hade bredvid var marginellt mindre medan 20D & D70:s sökare var klart mindre.

Sökarförstoringssiffrorna som figurerar på nätet & från tillverkarna ger ingen bild av hur sökarna är i verkligheten, om man går efter dem så är Pentaxsökaren störst. Fråga mig inte varför?

//Larsa
 
Jag har jämfört dem sida vid sida (D7D vs. 20D), skillnaden var högst marginell, 10% större på sin höjd.

D70:s sökare är för övrigt klart mindre än 20D:s, så jag förstår inte varför du klumpar ihop dessa.
 
Viljans makt är stor ;0))
Även jag har testat sida vid sida, utomhus i bedrövligt höstväder. Där kan man bl a se att 7D sökare är ljusare och dessutom större. Vid manuell fokusering i skumt ljus ligger 20D i lä ordentligt. Det bekräftades även av ägaren av 20D som tyckte att skillnaden var markant snarare än marginell. Jag skulle nog vilja säga att den som reagerade mest var ägaren av 20D.

mvh/Ove
 
HDFS) (KGS skrev:
Ska vi slå vad? o dessutom i kombination med allsköns info och ljusförstärkning... En spegel är en antikvitet som inte behövs i en riktig digitalkamera. Jag tror jag har sagt det förut ;-)

Somliga säger att det inte går (!) somliga säger att det aldrig blir bra (!). Wait and see. Den bästa EVF som finns idag, mej veterligt, sitter i en Minolta Dimage A2, hur många som dömer ut EVF´ens framtid har släpat sej fram till hökarens Minoltadisk o ens slötittat i den sökaren? Nä, tänkte väl det...
Slå vad? Ja gärna KG. Sätt dig nu ner och fundera ett tag först så kan du skicka mig pengarna direkt sedan. En spegel har en upplösning som närmar sig idealet, d.v.s den återger precis allt som finns i det objekt som den avbildar. Ljusets våglängder är begränsningen. Och du förväntar dig en bättre upplösning än så av en bildskärm???
Som sagt, skicka slantarna! Börjar du nu tala om förstoring och ljusförstärkning igen? Hubbleteleskopet är en.....spegel ja, just det.
Us
 
Senast ändrad:
Vevo skrev:
Viljans makt är stor ;0))
Även jag har testat sida vid sida, utomhus i bedrövligt höstväder. Där kan man bl a se att 7D sökare är ljusare och dessutom större. Vid manuell fokusering i skumt ljus ligger 20D i lä ordentligt. Det bekräftades även av ägaren av 20D som tyckte att skillnaden var markant snarare än marginell. Jag skulle nog vilja säga att den som reagerade mest var ägaren av 20D.

mvh/Ove
Jag kollade varken på ljusstyrkan eller den manuella fokuseringsbarheten.
Jag kollade endast på storleken (och det är oxå det enda jag skrivit om) och som jag skrev så är den något lite större på D7D.
 
Ulf, glöm inte bort att du inte tittar på spegeln. Du tittar på mattskivan. Och mattskivans upplösning begränsas ju mer ju grövre den är, men grova skivor har andra fördelar. Spegelreflexer är sannolikt den bästa kompromiss vi har idag, men den är inget ideal.
 
jimh skrev:
Ulf, glöm inte bort att du inte tittar på spegeln. Du tittar på mattskivan. Och mattskivans upplösning begränsas ju mer ju grövre den är, men grova skivor har andra fördelar. Spegelreflexer är sannolikt den bästa kompromiss vi har idag, men den är inget ideal.
Jag säger inte att spegeln är ideal men att den närmar sig idealet. Jag är också medveten att vi ser en projektion på en mattskiva. Men att jämföra bilden på en bra mattskiva med den fragmentariska mosaik en elektronisk sökarbild utgör är närmast skrattretande. Jo förresten, det finns möjligheten att se spegeln i det närmaste direkt - en klarglassökarskiva (används inte så mycket men har vissa användningsområden). Den är inte så rolig att ställa in avståndet med men bilden är tusan så tydlig
Us
 
HDFS) (KGS skrev:
...

Somliga säger att det inte går (!) somliga säger att det aldrig blir bra (!). Wait and see. Den bästa EVF som finns idag, mej veterligt, sitter i en Minolta Dimage A2, hur många som dömer ut EVF´ens framtid har släpat sej fram till hökarens Minoltadisk o ens slötittat i den sökaren? Nä, tänkte väl det...

Uppenbarligen alldels för få eftersom KM blev tvungna att ta fram en budgetvariant i A200. Jag har spanat i en A2 och den är absolut bättre än många andra men jag föredrar spegel än så långe. Det kanske bara är en tidsfråga innan de blivit så kostnadseffektiva och högupplösta att det sitter i vanliga kameror. Personligen har jag svårt att se varför man väljer något som konstant drar ström när det går att välja alternativ som inte gör det.

Sökarna i en 1Ds osv är förstås bättre men å andra sidan är det ändå bättre i en mellanformatare. Med det vill jag ha sagt att man ska jämföra kameror med lika stor sensor om det ska vara nån vits.

Vad det gäller KM:s utveckling så kan jag bara säga att jag köper ju inte pryl till innan jag vet att de satsar vidare på DSLR och att de gör det innan jag blir gråhårig. Fast å andra sidan är det ju ett 70-200 som står på tur och den rackarn går lös på 21k och då vill man ju veta vad som händer...

Mvh
Maverick
 
Dagens elektroniska sökare, ja. Men knappast morgondagens. Jag upplever den bild jag tittar på nu i 1280x960 pixlar som ett fullvärdigt substitut för en mattskiva i småbildsformatet. Och inte lär det väl vara så avlägset med en sån, trots allt relativt moderat, upplösning i en digital sökare?

Jaja, jag har inget intresse av att argumentera med dig om saken. Men jag vet i alla fall att min drömkamera är en miniatyr av en storformatskamera med fulla förställningsmöjligheter men elektronisk sökare istället för mattskiva.
 
Jag tror inte att morgondagens systemkameror kommer att vara en ”klump” som man tittar i med ett öga eller som har en liten skärm bakpå stor som ett frimärke. Jag tror att man kommer att spinna vidare på de militära koncept som finns idag bl a inom flyget. Där finns lösningar där man har ett par ”glasögon” på sig som innehåller högupplösande ”bildskärm” som elektroniskt kan kopplas i och ur. Optiskt ger dessa glasögon samtidigt skärpa både på bildskärmen och på omgivningen. Det är samma princip som på mätsökarkameror där man ser ljusramen och motivet skarpt samtidigt. Givetvis kommer dessa kameror att ha ljusförstärkning och ”glasögonen” kommunicerar trådlöst med kamera-centralenheten… Problemet idag är att dessa system drar för mycket ström och centralenheten är för klumpig som handkamera. Dessutom är vissa delar hårt patentskyddade och hemligstämplade.
/Harald
 
Vevo skrev:
Viljans makt är stor ;0))
Även jag har testat sida vid sida, utomhus i bedrövligt höstväder. Där kan man bl a se att 7D sökare är ljusare och dessutom större. Vid manuell fokusering i skumt ljus ligger 20D i lä ordentligt. Det bekräftades även av ägaren av 20D som tyckte att skillnaden var markant snarare än marginell. Jag skulle nog vilja säga att den som reagerade mest var ägaren av 20D.

mvh/Ove

En arbetskompis som inte har sådär järnkoll har en 20D & blev alldeles tyst när han kikade in i min 7D, lyfte sin 20D & kikade in i den & tittade på mig med förvånad blick...
Han var oerhört förvånad!

Att sedan den gamla Pentax IstD som fanns på plats också var så mycket bättre i sökaren gjorde honom mycket förvånad.

Jag tycker skillnaden är stor men, men. Vi upplever saker olika...

Jag antar dock att Canon bättrar på detta på efterföljaren till 20D nu när Nikon tydlligen lagt lite krut på sökaren på D200.

//Larsa
 
Maverick skrev:
Vad det gäller KM:s utveckling så kan jag bara säga att jag köper ju inte pryl till innan jag vet att de satsar vidare på DSLR och att de gör det innan jag blir gråhårig. Fast å andra sidan är det ju ett 70-200 som står på tur och den rackarn går lös på 21k och då vill man ju veta vad som händer...

Mvh
Maverick

Om du kikar tillbaks på de utdrag & länkar jag lade in tidigare i tråden så ser det ju snarare ut som att KM kommer att satsa mer krut på DSLR & släppa kompaktsidan lite. Hur mycket man sen ska lita på dessa artiklar var en annan sak:) I den första artikeln som tråden handlar om så står det ju att man ska dra ned även på DSLR, detta trots att man sålt bra?

Rent logiskt sett så tror jag på en inriktning på DSLR, mer pengar att mjölka ut där än på kompaktsidan känns det som...

//Larsa
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.