Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

KonicaMinolta drar ner på digitalkameratillverkningen

Produkter
(logga in för att koppla)
"Troligtvis kommer Konica dock fortsätta spotta ut kameror i den imponerande dslr-varianten."

-jo, det har ju varit ett hiskeligt spottande de sista åren..?

vi får nog se en D9D så småningom... o kanske en D4D som rockar röven av alla kompakter. I senaste Kamera & Bild (läsvärt nummer för övrigt) nämns en Canon DSL med elektronisk sökare... det närmar sej nu, snart har vi den första riktiga digitala systemkameran här!

bör man akta sig för att köpa en KM dslr nu. Vad tror ni om framtiden? Är det dumt att bli sittande med massa KM-objektiv

Ringde precis till Scandinavien Photo för att ta reda på leveranstid på Sigma 100-300/4.0 EX med Minoltafattning och fick reda på att den nya generalagenten för Sigma inte tar in detta objektiv i Sverige längre. Finns dock att få tag i Tyskland.
Inte bra.....

/Janne

WFS) (j.asplund skrev:
bör man akta sig för att köpa en KM dslr nu. Vad tror ni om framtiden? Är det dumt att bli sittande med massa KM-objektiv

Japp, sälj dem billigt till mig innan de blir helt värdelösa.
Har alla glömt att Sony och KM precis har initierat ett samarbete, jag tror inte att Sony startar något sådant stort om de inte tror på marknaden. Det kommer nog fler D-slr med KM teknik, frågan är bara vilken loggo som är på framsidan?

Utan att vara speciellt kunnig på området skulle jag kunna tänka mig att den är ljusare. Å andra sidan kan den aldrig få samma upplösning som en spegel vilket försvårar manuell fokusering.
För tillverkaren blir det säkert enklare (ingen mekanik) och billigare (behövs enbart en industrirobot för montering). Kameratillverkarna är inga välgörenhetsinrättningar vad ni än tror!
Us

Då slipper man ju ha en spegel och en massa annan dynga som kräver en massa precision. Detta medför i sin tur att man skulle kunna göra vettiga vidvinkelobjektiv eftersom man då inte behöver ta hänsyn till en snittvidd styrd av spegelns platsbehov. Dessutom skulle man kunna få lite mer vettig info i sökaren t ex var skärpan ligger, vilka områden som riskerar att bli över eller underexponerade etc. Dessutom skulle kamerorna kunna bli mycket mindre och lättare eftersom objektiven skulle kunna anpassas till sensorn… Fast hur Canons nya DSL ser ut vet jag inte. DSL betyder väl Digital Singel Reflex så det är väl bara ytterligare en bastard av digital enögd spegelreflexkamera…
/Harald

Haraldus skrev:
DSL betyder väl Digital Singel Reflex så det är väl bara ytterligare en bastard av digital enögd spegelreflexkamera…
/Harald

Det borde ju betyda Digital Single Lens, dvs utan spegel. I övrigt håller jag med dig, en systemkamera utan spegel är framtiden.

Johannes

Kristofer G skrev:
Blää! En kamera med elektronisk sökare kommer jag aldrig köpa. :)

Seriöst och utan smiley så är jag väldigt tveksam. Det finns idag kameror med elektronisk sökare, ex Fuji S 5000. Visserligen ingen systemkamera, men ändå. Hade själv en sådan och en av anledningarna till att jag sålde var just sökaren. Iofs får man ju hoppas att utvecklingen går framåt, men jag tror att utvecklarna behöver några år till innan de kan tillfredställa mina behov på bra sökare. 20D är ju inte världsbäst på området, men i jämförelse med S 5000 är den en dröm...

Nome Nescio skrev:
För 10 år sedan sade vi: Blää! En digitalkamera kommer jag aldrig att köpa :)

För tio år sedan gick jag i första klass :D

Nej men visst, lyckas de tillverka en elektronisk sökare med minst lika hög upplösning som en optisk, DÅ kan jag tänka mig en. Men precis som Arne säger tror jag det tar ett bra tag till.

WFS) (j.asplund skrev:

Aj, aj... Nu har man köpt fel igen som vanligt;-)

Skämt åsido så måste jag säga att artikeln i vissa delar är lite mysko, antar att det är som med all nyhetsbavakning, en massa små missförstånd...

KM ska enligt den dra ned på bl.a. DSLR-tillverkningen som enligt artikeln går bra? Kommer det då att bli köer eller har dom överproduktion idag?

Reuters India, hmmm. Ingen annan som skrivit om detta?

Ja e skeptisk...

//Larsa

Såja, nu ska vi inte kivas - vi ska såklart ha både och: Ljus och fin prismasökare OCH stor LCD-display som går att vinkla och använda som sökare när man så behagar! Eller?

/Per

Misstänker att det är främst på kompaktsidan som KM drar ner. Där har ju Sony varit framgångsrika. Vad gäller Dslr tror jag det kommer en D9D med 10,x eller 12Mpix sonysensor och KM AS och vass sökare, som kommer sparka stjärt med konkurrenterna. En sån men 20/1,8, 30/1,4, 50/1,4, grymt. Det blir foto dygnet runt även i bara månljus :) Kanske blir dax att byta från Canon efter 15år.... Om man inte byter till Nikon D200 innan dess vill säga ;-)

Kan mycket väl tänka mig att KM lägger ner stora delar av kompakttillverkningen och låter Sony ta över den delen medans de ihopa fortsätter med DSLR.
Jag tror fortfarande vi kommer få sen en "SonyEricsson utveckling" för KM.

Så här skriver en av artiklarna.

Konica Minolta said it will concentrate its digital camera business on production of high-value-added products, such as digital single-lens reflex cameras, over four years starting in fiscal 2005.

Låter ju rimligare & är väl vad jag gissat på också men som sagt, jag litar inte speciellt mycket på media idag då missförstånd oftast verkar råda, allra mest vad det gäller tekniska prylar som journalisten kanske inte har koll på...

Länk till artikeln.

I den första artikeln så skriver man att man även ska dra ned på DSLR, trots att dom säljer bra???

//Larsa

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar