** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Konica Minolta Optik 50 mm f/1,7

Produkter
(logga in för att koppla)

ArneBerne

Aktiv medlem
Hej!

Är det någon som har erfarenhet av detta objektiv. Jag har till min D5 ett zoomobjektiv men skulle vilja ha ett litet objektiv med bra kvalitet som komplement.

Arne

Det är perfekt, tror jag använder det objektivet mest till min,
men det kommer nog få konkurrens av min nya 28mm 2.8 :)
Hittar du ett så slå till, det ska visst vara lite pyssligt att få tag på dom nu för tiden.

Det är skarpt som sjutton och 1.7 är stort.

Hej!

Jag har ett 50/1,7 som jag använder flitigt på min D7D och jag har inga dåliga erfarenheter av detta. Den ger skarpa bilder och så är det ju billigt vilket inte är någon nackdel. Det inbyggda motljusskyddet är väl inte någon höjdare direkt.

/Tommy

menar du att det går in en bit innan frontlinsen?
isf har jag väl också inbyggt då :p använder ett vanligt Hama-skydd annars.

Re: Cyberphoto

ArneBerne skrev:
Cyberphoto har ett 50 1,7 för 1269. Är det ett ok pris?

Arne

Jo det är väl inte så farligt tror jag. Har läst om en del som hittat begagnade för ner till 600kr, men tror inte 1269 är allt för farligt om det är i bra skick.

Min åsikt, det absolut bästa och skarpaste objektiv du kan köpa, förutom macro-normalen, lätt (ca. hundra å åttio gram), litet, ljusstarkt, billigt (omkring 1500:).
Min suveräna favorit, tar nästan alla "vardagsbilder" med detta objektiv!
Ger samma vy/bildvinkel, som ditt öga, om du har fullbildsensor´, i kamerahuset.
På kamerahuset K-M 5D, blir ett 50mm (med förl.fakt.x 1,5) ett 75mm objektiv, tyvärr.
50mm, det sk. normalobjektivet, finns både som MF (beg.) och AF (ny och beg)

Kolla här, tester av Minolta kamerahus och objektiv:
www.dyxum.com

Anddje skrev:
menar du att det går in en bit innan frontlinsen?
isf har jag väl också inbyggt då :p använder ett vanligt Hama-skydd annars.

Nej, inte riktigt. Man vrider på fokusringen så att frontlinsen åker fram en bit och där sitter motljusskyddet innanför. Finns en pil och allt på plasten. Fattar knappt själv vad jag skrivit, men så är det i alla fall:)

Limpa skrev:
Nej, inte riktigt. Man vrider på fokusringen så att frontlinsen åker fram en bit och där sitter motljusskyddet innanför. Finns en pil och allt på plasten. Fattar knappt själv vad jag skrivit, men så är det i alla fall:)
cool! hittade det nu :p
har sett den plastgrejen innan, men inte dragit i den, det var lite pilligt att få ut den och jag hade ingen pil :(

Min 28mm hade likadan, bra för den har jag inget motljusskydd till :)

Anddje skrev:
cool! hittade det nu :p
har sett den plastgrejen innan, men inte dragit i den, det var lite pilligt att få ut den och jag hade ingen pil :(

Min 28mm hade likadan, bra för den har jag inget motljusskydd till :)

Ja, man lär sig alltid nåt nytt(igt) här på FS.

Sök på blocket med lite olika sökvarianter, 50/1,7 gömmer sig mycket ofta i paket.

Denna hittade jag genom att söka på Minolta 50 mm.
500 kronor ska han ha...

//Larsa

EDIT: Aj, aj. Den är såld, borde jag veta då jag ringt på den:)
Sök dock på, jag hittade en på några dagar, 500 kronor... Blocket & annonsguiden.nu.

Ett råd. Sök på blocket med Minolta som sökord sen så ägnar du nån timme med att nagelfara alla annonser som innehåller en Minolta systemkamera, objektiven är ofta felbenämnda & därför inte alltid så lätta att hitta.

Senast ändrad:
Vill minnas att motljusskyddet står nämt i den lilla bruksanvisning som följde med objektivet ;)

Kan bara hålla med föregående talare om objektivets storhet. Har ett monterat på min dynax 5 och använder det (och enbart det har sålt alla andra objektiv) när jag fotograferar med vanlig film.

Priser i USA

Kollade lite runt på priser på objektiv. Det verkar som priserna är nästan hälften i US på Minolta objektiv. Är det någon som har erfarenhet.

/Arne

crj's 50:a är på väg hem till mig så leta rätt på någon annan :)
(Jag snöt blixten också)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar