Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Konica Minolta Optik 50 mm f/1,7
- Trådstartare ArneBerne
- Start datum
Anddje
Aktiv medlem
Limpa skrev:
Det inbyggda motljusskyddet är väl inte någon höjdare direkt.
Inbyggt motljusskydd?
Det finns flera versioner av objektivet med har jag för mig, jag har en med 49mm filtergänga, ddet finns 55 med tror jag.
Anddje
Aktiv medlem
Re: Cyberphoto
Jo det är väl inte så farligt tror jag. Har läst om en del som hittat begagnade för ner till 600kr, men tror inte 1269 är allt för farligt om det är i bra skick.
ArneBerne skrev:
Cyberphoto har ett 50 1,7 för 1269. Är det ett ok pris?
Arne
Jo det är väl inte så farligt tror jag. Har läst om en del som hittat begagnade för ner till 600kr, men tror inte 1269 är allt för farligt om det är i bra skick.
larsborg
Aktiv medlem
Min åsikt, det absolut bästa och skarpaste objektiv du kan köpa, förutom macro-normalen, lätt (ca. hundra å åttio gram), litet, ljusstarkt, billigt (omkring 1500.
Min suveräna favorit, tar nästan alla "vardagsbilder" med detta objektiv!
Ger samma vy/bildvinkel, som ditt öga, om du har fullbildsensor´, i kamerahuset.
På kamerahuset K-M 5D, blir ett 50mm (med förl.fakt.x 1,5) ett 75mm objektiv, tyvärr.
50mm, det sk. normalobjektivet, finns både som MF (beg.) och AF (ny och beg)
Kolla här, tester av Minolta kamerahus och objektiv:
www.dyxum.com
Min suveräna favorit, tar nästan alla "vardagsbilder" med detta objektiv!
Ger samma vy/bildvinkel, som ditt öga, om du har fullbildsensor´, i kamerahuset.
På kamerahuset K-M 5D, blir ett 50mm (med förl.fakt.x 1,5) ett 75mm objektiv, tyvärr.
50mm, det sk. normalobjektivet, finns både som MF (beg.) och AF (ny och beg)
Kolla här, tester av Minolta kamerahus och objektiv:
www.dyxum.com
Limpa
Aktiv medlem
Anddje skrev:
menar du att det går in en bit innan frontlinsen?
isf har jag väl också inbyggt då använder ett vanligt Hama-skydd annars.
Nej, inte riktigt. Man vrider på fokusringen så att frontlinsen åker fram en bit och där sitter motljusskyddet innanför. Finns en pil och allt på plasten. Fattar knappt själv vad jag skrivit, men så är det i alla fall
Anddje
Aktiv medlem
cool! hittade det nuLimpa skrev:
Nej, inte riktigt. Man vrider på fokusringen så att frontlinsen åker fram en bit och där sitter motljusskyddet innanför. Finns en pil och allt på plasten. Fattar knappt själv vad jag skrivit, men så är det i alla fall
har sett den plastgrejen innan, men inte dragit i den, det var lite pilligt att få ut den och jag hade ingen pil
Min 28mm hade likadan, bra för den har jag inget motljusskydd till
Limpa
Aktiv medlem
Anddje skrev:
cool! hittade det nu
har sett den plastgrejen innan, men inte dragit i den, det var lite pilligt att få ut den och jag hade ingen pil
Min 28mm hade likadan, bra för den har jag inget motljusskydd till
Ja, man lär sig alltid nåt nytt(igt) här på FS.
.Z.
Aktiv medlem
Sök på blocket med lite olika sökvarianter, 50/1,7 gömmer sig mycket ofta i paket.
Denna hittade jag genom att söka på Minolta 50 mm.
500 kronor ska han ha...
//Larsa
EDIT: Aj, aj. Den är såld, borde jag veta då jag ringt på den
Sök dock på, jag hittade en på några dagar, 500 kronor... Blocket & annonsguiden.nu.
Ett råd. Sök på blocket med Minolta som sökord sen så ägnar du nån timme med att nagelfara alla annonser som innehåller en Minolta systemkamera, objektiven är ofta felbenämnda & därför inte alltid så lätta att hitta.
Denna hittade jag genom att söka på Minolta 50 mm.
500 kronor ska han ha...
//Larsa
EDIT: Aj, aj. Den är såld, borde jag veta då jag ringt på den
Sök dock på, jag hittade en på några dagar, 500 kronor... Blocket & annonsguiden.nu.
Ett råd. Sök på blocket med Minolta som sökord sen så ägnar du nån timme med att nagelfara alla annonser som innehåller en Minolta systemkamera, objektiven är ofta felbenämnda & därför inte alltid så lätta att hitta.
Senast ändrad:
.Z.
Aktiv medlem
Odden skrev:
Till och med jag hittade motljusskyddet
Å fy klåen va pinsamt! Jag hittade ett på min också, usch va ja skäms;-)
sjohan
Aktiv medlem
Vill minnas att motljusskyddet står nämt i den lilla bruksanvisning som följde med objektivet
Kan bara hålla med föregående talare om objektivets storhet. Har ett monterat på min dynax 5 och använder det (och enbart det har sålt alla andra objektiv) när jag fotograferar med vanlig film.
Kan bara hålla med föregående talare om objektivets storhet. Har ett monterat på min dynax 5 och använder det (och enbart det har sålt alla andra objektiv) när jag fotograferar med vanlig film.
.Z.
Aktiv medlem
sjohan skrev:
Vill minnas att motljusskyddet står nämt i den lilla bruksanvisning som följde med objektivet
Mm, vådan av att inte läsa bruksanvisningar som man inte fick med
Limpa
Aktiv medlem
Vet inget om att köpa prylar från utlandet, men här har du ett beg som verkar vara i bra skick, om du inte måste ha ett nytt
http://www.cjr.se/forSale/
/Tommy
http://www.cjr.se/forSale/
/Tommy