Annons

Konica Minolta Dynax 7D glapp mellan objektiv och hus

Produkter
(logga in för att koppla)

Ultura

Aktiv medlem
Hej!

Har haft min D7D i drygt 9 år nu, den har alltid funkat bra, inte haft några problem alls, dock bara gjort ca 23000 exponeringar då intresset vart lågt de senaste åren men har kommit igång igen.

Dock så dök ett problem upp efter jag rengjort sensorn, objektiven glappar mot huset lite i tid och otid, när det tappar kontakten så kan man vrida till objektivet lite så får det kontakt igen, så det måste ju vara i huset, men jag har ju inte pillat på nått som har med det att göra.
Jag har gjort rent kontaktpiggarna i huset också utan förbättring.

Kanske är för att jag tänkt byta upp mig? Vem vet, men om det finns någon vänlig själ här som kanske har en idé om vad det kan vara, vore ju kul om kameran kunde få ett liv efter mig också o inte bara hamna som prydnad.

/Viktor

Jag hade samma problem på ett objektiv, en tamron 35-105/2.8 köpt som ny från lager som legat sen cirka 1990. Då hade kontakterna hamnat lite snett i förhållande till kameran, cirka 0,5mm åt ena hållet. Efter justering fungerar det utmärkt igen. Ett annat objektiv hade oxid eller liknande på kontaktplattorna. Jag rengjorde med isopropanol, både på kameran och objektivet. Har du flera objektiv du kan testa med?
mvh //Fredrik

Jag har provat alla mina objektiv, det blir mest på de tunga såklart, men det glappar även på den lilla 50mm, att det hamnar snett gentemot kameran är väl så jag uppfattar det också, för vrider jag till objektivet lite så funkar det igen.

Så det är inte objektiven som är slitna, och det som är märkligt är just att jag inte märkt något innan, bara efter sensor rengöring men jag ska prova o göra rent kontaktytorna i huset lite grann o se om det gör nått.

Själva bajonettkopplingen i huset, själva plattan så att säga är lite sliten och nån repa i, kan ju va en faktor det också.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar