Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konica Minolta Dynax 5D - 3 bilder per exponering

Produkter
(logga in för att koppla)

operatörn

Medlem
Har anmält mig till en foto kurs och uptäckte att när jag fotar i auto så får jag en bild men om jag ändrar mina inställningar och fotar med A S P eller M så får jag 3 bilder med samma exponeringar. Varför blir det så?
Är dålig på detta med kameran men vill lära mig
 
Hej!
Förmodligen har du kommit åt inställninger på nåt sätt så att kameran ta tre bilder med olika exponeringar. För att ställa tillbaka den till en exponering trycker du på den lilla knappen med självutlösaren på som finns ovanpå kameran vid avtryckarknappen. Där ska du ställa in kameran på 'enbild' med hjälp av 'joystickan' på baksidan genom att välja läget 'en bild' som finns högst upp där. Där finns också självutlösarens inställningar. Jag hoppas att du hittar, men det är nog inget problem, tror jag. Lycka till med inställningar och på fotokursen!
Mvh,
Joost
 
Kollar jag historigramet så är det samma exponeringar tycker det är konstigt att det inte blir så i auto och varför tre lika bilder?
 
I auto läge tar kameran bara en bild. Det borde finnas nån skillnad i histogrammen om du tittar noga på alla tre bilder, så är det i alla fall på min kamera, om du har den inställd på +/- 0,3. Om du ställer in den på 0,7 borde skillnaden märkas ännu bättre.
 
I auto läge tar kameran bara en bild. Det borde finnas nån skillnad i histogrammen om du tittar noga på alla tre bilder, så är det i alla fall på min kamera, om du har den inställd på +/- 0,3. Om du ställer in den på 0,7 borde skillnaden märkas ännu bättre.

Vet inte va jag gjorde men det fanns inga skilnadet i historigramet jag tryckte på någon knapp och då tog det bara en bild men då vart displayen svart så jag tryckte på återställ instälningarna. Och då verka det fungera för nu ser jag även i displayen. Ursäkta stavningen. Men tror det funkar nu och tack för hjälpen är ju ovan med alla dessa inställningar. Trode det va fel på kameran
 
Du kanske hade läget med vitbalans "bracketing" som fungerar enligt samma princip som för exponering. Då blir det ju ingen större skillnad i histogrammet. (tror funktionen finns på 5d också)
 
Ja jag vet inte vad jag gjorde men det va i alla fall samma exponeringar på alla3 bilderna. Men fick ju i alla fall ordning på det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.