Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konica Minolta DiMAGE Z5 vs Panasonic Lumix DMC-FZ20

Produkter
(logga in för att koppla)

Johnsson

Ny medlem
Är Z5:an så otroligt dålig på inomhusbilder som många på pricerunner säger? Är det värt att betala en tusenlapp till för en DMC-FZ20? (Detta pris är dock från via beställning från Tyskland vilket jag inte gillar ifall något händer som gör att jag måste skicka tillbaka den. Z5:ans pris är butikspris i en butik nära mig.)

Är mycket intresserad av att ta bilder där mycket skuggor förekommer, men är även självklart även intresserad av macron (på denna punkt verkar Z5:an överläge) och zoomen och det är just därför dessa kameror känns attraktiva.

Vilken kamera är bäst på att ta hyfsade bilder i dålig belysning med kort exponeringstid? Gillar inte blixbilder då skuggan som ofta är det vackra i bilden försvinner och vill inte att bilderna ska bli skakiga. (visserligen säkert omöjligt i denna prisklass)

Har ingen som helst kunskap inom detta område och är mycket tacksam för svar. Är ganska medveten om att jag ber om lite för mycket av en billig kamera då dessa inte riktigt klarar av just fotografering i dåliga ljus. Vill iaf ha det som jag kan få för 4000-5000 som duger. Om ni vet något vill jag gärna ha eran kunskap. Tack på förhand.
 
Ohhh Jarru... man kan inte ens jämföra Z5 med panasonicen...
Den jämförs nog helst med tex A200...

Panasonicen har ju leicaoptik för det första... riktigt bra också om man ska tro alla tester på nätet... +f2.8 både i inner som ytterläge...

Jag ser det såhär:
Z5 kommer sist
Fz20 sedan
och A200 vinner lätt... A2 är ju ifos imo bättre än A200 också trots den nya bildprocessorn till A200...

Z5 går iaf bort så mycket kan jag säga iaf. Den är ruskigt kass i dåligt ljus (inomhus i princip), är pilligare, har mycket sämre klass på gluggen, är söligare, drar mer batteri och handhavandet är inte lika bra....
Köp panasonicen vetja...
/michael (minolta slav som baktalar sitt märke)
 
Undvik Z5!!!. Jag har tidigare haft en Z3 och den var i stort sett omöjlig att använda till innomhusbilder. Jag fick slänga ca 98% av de bilder jag tog i dåligt ljus och resterande 2% fick efterbehandlas ordentligt med NeatImage för att kunna användas.
 
Är väldigt kär i Panasonicen. Nu har jag dock suttit och räknat lite och kommit fram till att Z30 borde lanseras snart. Z10 kom i oktober 2003, Z20 i Juli 2004 och om det följer samma intervall borde ju Z30 specifiktionerna släppas om en månad. Kan nog vänta till sommaren med kamera. Sen vet jag visserligen att Sony kommer släppa en kamera med 12x optisk zoom som verkar intressant, http://www.dpreview.com/news/0502/05021913sony_dsch1.asp , men den är mer i samma prisklass som Z5:an och kanske inte håller samma klass som Panasonicen vilken jag förstått har en otrolig bra lins (Leica).

Tack för svaren fick det bekräftat som vissa tidigare sagt nämligen att Z3an och Z5an inte är mycket att ha.
 
E inne på exakt samma bana som du Jakob, o har riktig beslutsångest alltså!

Panasonicen e ju så långasm om man jämför med Z5an, det e synd. 6s e riktigt mycket i vissa situationer..!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.