Annons

Konica Minolta DiMAGE Z5 vs. Panasonic DMC-FZ20

Produkter
(logga in för att koppla)

jonas.b

Ny medlem
Jag ska köpa min första digitalkamera och var först inne på Konica Minolta DiMAGE Z5. Det är i princip en sån kamera jag vill ha, med mycket zoom och optisk bildstabilisator. Men jag är lite orolig för det står i flera tester att det blir lite brusiga foton inomhus, speciellt vid hög ISO (vad nu det är). En liknande (dock dyrare) kamera som är ganska lik i utförande som jag blivit tipsad om är Panasonic DMC-FZ20. Och det verkar som att den har bättre inomhusbilder.

Så min fråga är väl i princip vad jag ska köpa för kamera. Z5'an kändes som aningens dyr när jag började kolla, och DMC-FZ20 är ju ännu dyrare. Det är möjligt att jag kan tänka mig att betala vad DMC-FZ20 kostar men där nånstans går nog gränsen, det är trots allt min första kamera så jag vet inte 100% vad det är jag är ute efter.

Finns det nåt annat alternativ jag borde kolla in? Är det nåt speciellt jag ska tänka på när jag köper kamera?

Tack på förhand!

i princip alla kompakter = skräp inomhus då optiken är ljussvag och du ej kan ställa upp iso.

Z5 är rent skräp och en klar försämring jämfört med z3. VAD DU GÖR! köp inte den...
Kan ej fokusera i svagt ljus, dyra tillbehörsblixtar.

Panasonicen är då ett bättre alternativ.
Lite större sensor, högre ljusstyrka, bättre optik (då det inte är riktig GToptik som sitter i z5).

Snälla nån.
Vs-trådar är så onödigt...
skapade själv en tråd i digitaltforumet som helt sonika blev flyttad hit... nä tack.
PS: hoppas det löser sig.

jonas.b skrev:
Finns det nåt annat alternativ jag borde kolla in?

Nylanserade Canon S2 kanske? S1 var ju väldigt poppis men fick mycket kritik för att den saknade fokushjälp och för att skärmen var så liten, båda dessa svagheter är fixade på S2.

Michael: Efter att ha läst en massa kommentarer och reviews under dagen så lutar det mot Panasonicen. Den verkar ha bättre optik.

Det jag tvekar lite inför är specialbatterier, dålig filmfunktion (inte jätteviktigt men kan va trevligt) och brus vid >= ISO 200. Det hade också varit trevligt att testa den innan inköp, men jag känner inte till nån fotoaffär i närheten (bara OnOff etc).

Finns det nån bra förklaring om ISO där man kan läsa för att förstå mer? Vad händer om man fotar med ISO 100 istället för högre ISO när det är mörkt? Blir det brusigt ändå eller vad blir resultatet?

Dan: Förväntar folk sig att Canonen kommer att va bättre än Panasonicen? Är det nåt speciellt när det gäller kvalité/funktion?

Tack för hjälpen! (Det är en djungel det här)

jonas.b skrev:
Finns det nån bra förklaring om ISO där man kan läsa för att förstå mer?

ISO uttolkas som "filmens" ljuskänslighet. Enkelt uttryckt kan man säga att film med högre ISO har större korn och är därför mer ljuskänsliga och du kan därför använda kortare slutartider med högre ISO. I utbyte blir bilderna grynigare/brusigare/kornigare.

Vad händer om man fotar med ISO 100 istället för högre ISO när det är mörkt? Blir det brusigt ändå eller vad blir resultatet?

Nej, du får mindre brus. Men du kan å andra sidan inte använda lika korta slutartider och det medför ju ofta problem i form av oskärpa alternativt underexponering.

Dan: Förväntar folk sig att Canonen kommer att va bättre än Panasonicen? Är det nåt speciellt när det gäller kvalité/funktion?

Vet inte. Panasonic FZ20 får ju mycket bra omdöme i princip överallt, men den är ju som sagt rätt dyr. Jag nämnde S2 som ett alternativ med liknande prestanda på papperet, men som nog hamnar lägre i pris. Dessutom:S1 hade väldigt bra filmläge, man kan nog anta att detsamma kommer att gälla S2.

Ja - det är en djungel. Det tog mig åtta månader att bestämma mig för ny kamera, hoppas du inte tvekar lika länge som jag. ;-)

Det blev Panasonicen, jag är för otålig för att vänta. Det kommer alltid att komma bättre kameror "om några månader". Och jag är ganska säker på att den kommer att passa mig.

Håller tummarna!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar