Annons

Konica Minolta Dimage Z3: besviken kund

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tror att KonikaMinoltas problem ligger i att deras sensorer inte är nog ljuskänsliga, så de tvingas förstärka signalerna mer, vilket skapar mer brus.
Där är också stora skillnaden mellan dslr och "kompaktkamerorna".
Dslr har större sensor, vilket gör att de inte behöver förstärka lika mycket.
Sen så tar ju exempelvis min 17-40mm lins med en diameter på 77mm in betydligt mer ljus än en "kompaktkameras" kanske uppemot 50mm, vilket även bidrar till mindre behov av förstärkning.
 
Z3

Jag pratade med cyberphoto om detta o dom sade att svagheten ligger i processorn. Optiken är det absolut inget fel på men det är processorn som är den stora boven. Jag själv gillade min Z3á skarpt men när det började närma sig hösten och det inte var så ljust längre på kvällarna så visade sig bristerna.
 
jag äger faktiskt en Z3... och det är just bruset som är dess akilleshäl... nu är den övertagen av min flickvän så helt värdelös är den absolut inte.
 
Hmm.. det här låter ju föga upplyftande för en som just precis beställt en Z3a...=(

Men jag har dock inte hört någon av er direkt rekomendera någon annan kamera med liknande funktioner och pris ?

Får väll bita i det sura.. jag som såg fram emot de sköna höstfärgerna.

Tar gärna emot tips på brusreduceringsprogram, eftersom sådana verkar vara ett måste med Z3an.

tack på förhand.
 
Harley skrev:
Hmm.. det här låter ju föga upplyftande för en som just precis beställt en Z3a...=(

Men jag har dock inte hört någon av er direkt rekomendera någon annan kamera med liknande funktioner och pris ?

Får väll bita i det sura.. jag som såg fram emot de sköna höstfärgerna.

Tar gärna emot tips på brusreduceringsprogram, eftersom sådana verkar vara ett måste med Z3an.

tack på förhand.

Neat image =) I iso50läge är den guld... inget synligt brus förutom i skuggdagrer.

Det är ingen dålig kamera... speciellt som priset är lågt.
 
Z3

Z3 är absolut ingen dålig kamera och den har en filmningsfunktion som de allra flesta andra kameror kommer till korta med eftersom den klara av att filma i upplösningen 640x480 med 30 bilder/sek. De flesta andra kameror klarar inte den upplösningen och absolut inte 30 biler/sek då dom i allmänhet ligger runt 15 bilder/sek. Men den enda nackdelen jag märkte på Z3´n var just det dära att det blev brusigt om det var lång slutartid. Och med lång slutartid menar jag tex om man sitter innomhus o inte använder blixt o slutartiden börjar att överstiga 2 - 3 sek (med stativ.) Men i övrigt var det en bra kamera för den har väldigt snabb optik och handgreppet i den är "VÄLDIGT" bra.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.