Annons

Konica/Minolta - digital systemkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan75

Medlem
Jag planerar köpa en digital systemkamera och har hört lösa rykten om att Konica/Minolta skall komma med en produkt inom snar framtid och eftersom jag idag har dessa objektiv: Minolta AF 70-300mm f/4-5,6 DL(Macro Super), Minolta AF 35-75 mm f/3,5-4,5, så undrar jag om det finns möjlighet att använda dessa till det nya "digitala" kamerahuset? Det handlar som vanligt om pengar och kan man spara in på att slippa köpa nya objektiv så vore det bra, förutsatt att den kommande (befintliga?) kameran från Konica/Minolta är värd att köpa.

Känner någon till något om detta?
 
Konica Minoltas hela kameraproduktion har tagits över av Sony.

Läs mer i forumet om detta - det finns ett otal trådar med information, bl.a. om den nya digitala systemkameran Sony Alpha 100, vilken dina objektiv passar till.
 
mr.b skrev:
Konica Minoltas hela kameraproduktion har tagits över av Sony.

Läs mer i forumet om detta - det finns ett otal trådar med information, bl.a. om den nya digitala systemkameran Sony Alpha 100, vilken dina objektiv passar till.

Stort tack Björn! Nu ringer det en klocka...visste att det var någon i den vägen jag hört tidigare. Skall kolla vidare i forumet!

Tack!
 
Tänk bara på att när en ny digital SLR presenteras så är det en oerhörd hype runt denna, först ofta mycket positivt för att sedan ofta gå över till något negativt...

Detta är mycket vanligt i forumvärlden på nätet & för att få en riktig bild om hur kameran är så måste den först släppas & testas på riktigt, idag så har vissa fotoskribenter bara fått "klämma" på den.

Kolla dock in de A100-trådar som finns här på FS & kika även in på Dpreviews förhandstitt på kameran.

//Larsa
 
Tack Larsa! Visst blir man intresserad nu när man kan använda sina objektiv, men kameran måste ju motsvara ens förväntningar trots att man bara är hobbyfotograf.

Var annars inne på en Olympus E500.
 
Det är en duglig kamera det med, men när Du har glas till Minolta AF, så tycker jag att Du ska ta Dig en ordentlig titt på Sony Alpha100.
 
Jag var i ungfär samma situation i höstas. Med ungefär samma objektiv som du har. Jag köpte en KM Dynax 5D och är jättenöjd med den.
Tänk på att du med en digital systemkamera får en brännviddsförlängning på 1,6 ggr (jag vet att den faktiska brännvidden inte påverkas men det upplevs som en förlängning, se andra trådar för detaljer) så du "behöver" nog ett nytt normalobjektiv, 35 mm motsvarar 56 mm vilket är alldeles för lite vidvinkel. Jag köpte min D5D med KM:s kitoptik 18-70 den är helt OK och kommer som kitoptik till a100 också (fast då står det Sony på den).
Lycka till!
/Gustav
 
Tack för era tips och råd. Jag skall verkligen undersöka Sony A100 och se om det kan vara något. Bra info om brännvidden från Gustav...tack!
 
Konstigt

men om SONY har köpt upp minolta,hur kommer det sig då att butiker fortfarande säljer Konica Minolta Dimage Z5?
 
Re: Konstigt

camper_93 skrev:
men om SONY har köpt upp minolta,hur kommer det sig då att butiker fortfarande säljer Konica Minolta Dimage Z5?
Minolta hade glömt att bygga in en självdestruktionsmekanism i de kameror som redan lämnat bandet ;)
 
Konica/Minolta - digital

-------------------------------------------------
Jim Heikkinen skrev:

Minolta hade glömt att bygga in en självdestruktionsmekanism i de kameror som redan lämnat bandet ;)
-------------------------------------------------

Sagt med andra ord:
Mycket hög kvalité på Minoltas Dimage Z5

- Men,Sony A100 skall bli mycket intressant att se hur det går för den, i tester och i försäljning!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.