Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Konica-Minolta D7
- Trådstartare Stefan-55
- Start datum
KGS
Aktiv medlem
Jag har damm på chipppet,
hur får jag spegeln att vara upp vid rengöring?
Kan jag använda blås på burk?
Det finns ett rengöringsläge som du kan välja i menyerna, se till att ha fulladdat batteri. Blås inte med luft på burk, prova en blåsborste istället, en sån där man klämmer på. Håll kamerahuset uppochner när du gör det.
Edit: Blåsbälg menar jag förstås, undvik att röra sensorn om du inte absolut måste.
Göran Larsson
Aktiv medlem
1. Se till att batteriet är helt laddat.hur får jag spegeln att vara upp vid rengöring?
2. Kamera ON.
3. MENU -> skiftnyckel 3 -> "Clean CCD"/"Rensa CCD"
4. Gör rent.
5. Kamera OFF.
Läs instruktionsboken. Det finns viktig info om rengöring i den.
Nej. För kraftigt gasflöde som kan göra det värre genom att blåsa in mer skräp. Dessutom kan gasen innehålla vätskedroppardroppar som du inte vill ha på sensorn.Kan jag använda blås på burk?
Ponisch
Avslutat medlemskap
Dessutom kan gasen innehålla vätskedroppardroppar som du inte vill ha på sensorn.
Dom där vätskedroppardropparna ska du undvika, inget och leka med!
Tommy-Mathias
Aktiv medlem
Det blev postad en länk här på Fs någonstans till en video där man mobbade en sensor på en eos 350d på olika vis, bland annat genom att spruta grädde på den.
Det började först märkas på bilderna efter de började använda knivar på den. Så en sensor är nog inte så ömtålig som de sägs vara.
Det började först märkas på bilderna efter de började använda knivar på den. Så en sensor är nog inte så ömtålig som de sägs vara.
Göran Larsson
Aktiv medlem
Det beror på sensorn. För några månader sedan, på DPreview tror jag det var, var det en Canon 1d-ägare som berättade om hur han förstörde sensorn vid rengöring. Ett lite för högt tryck gjorde att filtret framför själva sensorn sprack. Anledningen verkade vara att sensorn är fast men filtret sitter en liten bit framför så att det kan vibreras och skaka bort skräp. Det blev en dyr reparation.Så en sensor är nog inte så ömtålig som de sägs vara.
Det är nog bäst att betrakta sensorn som ömtålig.