Annons

Konica Minolta AF 500/8 Reflex

Produkter
(logga in för att koppla)

jinnarparen

Aktiv medlem
Någon som har erfarenheter av detta objektiv?
Är ny på det här med foto så det får bli de lite billigare sakerna först.
Är ute och tittar på fåglar en del och skulle gärna vilja ha bilder på dem också.

Har ett Sigma 70-300/4-5.6 som jag har använt mig av men kommer inte tillräckligt nära alltid.
Vem vet kanske är det bättre att köpa en telekonverter?

Kameran är en Konica Minolta Dynax 5D.

Har ni några bildexempel som ni vill dela med er av är jag tacksam
 
Jag har haft mitt spegeltele i snart ett år.
Jag gillar det, AF, lätt, smidigt.
Fast det är klart, fast bländare är ju inte så kul... Det har även blivit en del contrailsbilder, men inget som är processat och upplagt ännu, men det funkar bra till flygplan också. Dock tar det några sekunder om man missar AF:en så den ska söka hela vägen in och ut igen, men så är det ju med alla långsamma AF-objektiv när man gör missar själv.
Kaja/Kråka, 100% crop
Handhållet på fullmåne
Det funkar även på rörligt mål, även om det var ganska långt avstånd...Vitkindade gäss

Dock skulle jag tro att en minolta 300/4 med en 1.4-konverter skulle ge "bättre" bilder, fast det är tyngre, längre och behöver nog stativ. 70-300 plus konverter har jag ingen erfarenhet av, men jag säger som Stefan Sauk: "Jag är skeptisk" ;)

Om man har tur och hittar en minolta 400/4.5 så är nog det ett bättre objektiv, men de växer ju inte på träd.
300/4 väger ca 1.5kg, 400/4.5 väger nästan 2 kg, Rf 500 väger inte ens 700 gram.

Dock får man väl tänka på att det bara går att använda fokuspunkten i mitten med spegelreflexet, det finns nog inga polfilter till det osv.
 
Bilden på de vitkindade gässen var riktigt fin, de andra var inte dumma de heller, men jag fäste mig vid den speciellt med tanke på din kommentar ""Det går väl att träffa dem med 500:an" och blåste på". Kan det bli sådana bilder, vad kan det då inte bli om man sitter och väntar ut dem.
Har du en telekonverter till också, det står något om 750 mm i din kommentar.
 
Med den "crop-faktor" (på ren svenska) som man får med D7D och andra digitalkameror med aps-c-sensorer så blir bildvinkeln motsvarande 750mm.
Jag har alltså inte använt den på en analogkamera, ännu...
Tack för resten :)
 
Ok, då blir det samma effekt för mig alltså då jag sitter med en D5D.
Får väl hålla koll efter begagnade ett tag, annars så får det bli en ny när våren nu behagar komma till detta landet.
 
Är mycket nöjd med mitt...

Köpte mitt beg men var i ny skick aldrig använt och har tagit lite bilder på fåglar bla med det och är mycket nöjd.
 
Då gäller det bara att få tag på ett, begagnat och i bra skick om det finns, annars så får de bli ett nytt.
Var kan man hitta begagnat på nätet, har kollat på blocket samt annonssisdorna på detta forum men hitills inget napp.
 
Hittade mitt på tradera...

Jag hittade mitt på tradera och med köpnu funktion så det blev billigt och bra....
 
Man får hålla lite koll på begagnatsidorna och ha lite tålamod om man vill ha ett begagnat.
Själv hade jag tur och hittade en kille här på FS som sålde förra våren, i min hemstad dessutom :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.