Annons

Konica AR objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

micke4x4

Aktiv medlem
Hejsan.
Behöver hjälp från er mer kunniga med en sak.
Det är nämligen så att jag har tillgång till några äldre Konica AR objektiv och funderar nu på att skaffa en adapter till min Sony A6000 för att kunna använda objektiven.

Men då är frågan: Vilken bildkvalitet kan man förvänta sig av så pass gamla objektiv?

Är det bortkastade pengar att köpa en adapter?

Vore väldigt tacksam för input och råd.
Med vänlig hälsning
Mikael Svensson
 
De funkar utmärkt på digitala, håller hög mekanisk och optisk kvalitet och tecknar väldigt vackert, lite Leicaaktigt tycker jag. Har du objektiven är det inte bortkastat att lägga ett par hundringar på en adapter. Vissa hypar Hexanonobjektiven lite extra men de är som alla andra märken på den tiden, några objektiv sticker ut, andra inte. Bland de Hexanon som anses lite extra finns 24/2.8, 28/1.8, 50/1.7 äldsta varianten, 57/1.2, 85/1.8, 135/3.2 samt 300/6.3(flourite). Men ingen av väl direkt dålig. 40/1.8 är fantastisk från f/4 men direkt dålig på full bländaröppning

Siten Buhla.de skriver en massa om Konica, men ta det med en nypa salt, han är en Konicanörd som skriver bra om allt, jag har t ex tidningen Fotos och Aktuell Fotografis gamla tester då det begav sig och där ser man att de inte riktigt har lika bra testresultat som t ex Canons FD-optik.
 
Kul!

Tack ska ni ha för de snabba svaren och intressant läsning.
Det får nog bli att beställa en adapter och testa lite.

Objektiven jag har tillgång till är:
24/2,8
40/1,8
135/3,5
300/4,5
70-150/4
Sen så finns det även en teleconverter 2x

Det är min dotter som fick ett komplett set med objektiven, en Konica FC-1 kamera, blixt, 2 st "auto-winders", fjärrutlösare och en massa filter.
Hon fotade lite med det när hon gick Mediautbildning men sen har det bara blivit dammsamlare av allt.
Det är ju lite synd.

Tack än en gång för de trevliga svaren.
Med vänlig hälsning
Mikael
 
Håll hårt i 24:an, den är eftertraktad. Den senare med f/22 och antagligen tillverkad av Tokina anses lite vassare men även den äldre som bara går till f/16 har bra rykte, men är lite större.
 
Japp

Ska hålla hårt i grejerna :)
Kollade 24:an och det är den som går till F22.
Med vänlig hälsning
Mikael
 
Lägesrapport

Tänkte det kunde vara lämpligt med en liten uppföljning.
Har nu haft adaptern några veckor och fotat en del med Konica-objektiven. Och även om det blir lite extra pyssel med helt manuella objektiv måste jag erkänna att det samtidigt är väldigt kul.

24 mm F2,8 och 40 mm F1,8 har snabbt blivit två favoriter.
Sätter man bara fokuset blir det väldigt fina bilder. 24:an har även en väldigt bra närgräns vilket sporrar till experiment.

Tack för alla goda råd i den här tråden som innebar att jag faktiskt började använda de här gluggarna!
Med vänlig hälsning
Mikael
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.