Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

konfunderad

Produkter
(logga in för att koppla)

elin f

Aktiv medlem
jag har inte haft min kamera så länge, bara fotat en rulle hittills, och upptäckte skumma saker när jag läste i manualen. har en canon ae-1 och i manualen står det att om man vill fota med manuellt bländarläge ska man ställa om bländararmen innan man sätter fast objektivet (enbart det med förkromad bajonettring). detta hade jag missat eftersom det finns ett särskilt automatikläge på bländarringen. tänkte att när jag inte har ställt in det läget, då ställer jag in bländaren själv, men tydligen inte! blir lite förvirrad...varför finns det två sätt att ställa om från automatik?
 
Hej.

Är det inte så att vad man menar med "manuellt bländarläge" är då man sätter gluggen på t ex en macrobälg, som då inte har någon kopplad mekanik med kamera huset. Då ska du kunna ställa om bländaren "direkt" genom att vrida på bländarringen.
Så funkar det nu inte när du plåtar som vanligt. Även om du ställer bländaren "manuellt" så slår den ju inte ihop föränn du trycker på avtryckaren...

Nåt sånt är det nog.

/Jacob vP
 
jag ska inte behöva ställa om bländararmen alltså? tyckte att det verkar omständigt att behöva ändra på två ställen för att slippa automatiken...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.