Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konfirmation

Produkter
(logga in för att koppla)

linnean

Aktiv medlem
Hej
Jag har blivit ombedd av kyrkan att ta konfirmationsbilder. Det är inte på själva konfirmationsdagen, utan tidigare.
Ni som är vana, hur lägger ni upp det, själv tar jag mest porträtt i min studio, och vet inte riktigt hur jag ska lägga upp det administrativa. Ska jag ta betalt av kyrkan för att dyka upp eller bara av konfirmanderna för de bilder som beställs? De är bara 10 st, så det lär inte blir så många sålda bilder.
Råd och erfarenheter önskas!
Linnea

PS Tycker du att frågan är dum, svara inte, och ja, jag har sökt i forumet efter liknande tråd.

Kyrkan kan du möjligtvis få betalt av om de vill ha bilden i sitt församlingsblad, men det är ju bra om du har en dialog med dem om det. Annars är det väl rimligt att konfirmanderna betalar för sina bilder. det är väl en gruppbild du tar? Eller är det individuella porträtt?

Jag insåg att jag bara antog att det skulle vara individuella bilder och porträtt, men vi har inte diskuterat det, så jag kan ju ha fel. Kanske är det bara gruppbilder. Men det är ju kyrkan som bett mig komma dit, så jag tycker att jag borde kunna ta betalt för tiden av dem och så kan konfirmanderna betala för de prints de önskar.
Annars blir det ju så höga priser, om jag endast skulle ta betalt per såld bild måste ju bilden kosta närmare 150 kr, om man nu antar att alla vill köpa en gruppbild, det är ju inte alls säkert.

SFF har släppt sin prisguide för 2010
http://www.fotosidan.se/cldoc/46998.htm
Där kan du läsa vad du kan ta betalt, inte fel att få en liten uppfattning vad fotografer tar sen är det upp till en själv om man vill ligga på den nivån.

mvh kaj

Jo, jag har koll på vad jag tar betalt i de flesta fall. Jag är mer nyfiken på upplägget, vem betalar vad mm.
Vill också lära mig av andras misstag, hur administrerar jag det hela, får de beställa av mig, eller skickar jag hem bilder som de får returera om de inte vill ha dem... osv...

Men det är ju kyrkan som bett mig komma dit, så jag tycker att jag borde kunna ta betalt för tiden av dem och så kan konfirmanderna betala för de prints de önskar.
Är inte det enklaste att du pratar med den inom kyrkan som bett dig komma och frågar hur de tänkte att det skulle läggas upp? Om kyrkan vill ha några bilder osv. Förmodligen vet de också hur mycket tidigare konfirmandfotografer tagit betalt.

Som sagt, priset är inte den stora frågan här.
Klart jag pratar med kyrkan om exakt hur uppdraget ser ut. Ville bara veta hur ni alla brukar göra, det är lättare att prata med dem om jag har lite koll på hur det brukar se ut..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar