Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

kondens?

Produkter
(logga in för att koppla)

oskarH

Medlem
Hej1 hur är det egentligen när man har haft kameran ute i kyla runt -10 och sedan kommer in i värmen det borde ju bli kondens i kameran eller? Tar den mkt skada av det ?
Finns det nått bra knep för att undvika det?

En fråga till... vertikal grepp till d70s har hört att det finns, vart kan man köpa det?

.../oskar
 
Kondens + elektronik är ingen höjdarkombination.

För att minska risken kan du låta kameran anpassa sig till sin omgivande temperatur långsamt t ex genom att låta den ligga kvar i väskan några timmar.
 
Jag hade mina kameror ute i temperaturer från -20 till -5 under nyår och mellandagar. När man tar in dom i rumstemperatur så immar det igen. Kondens såg jag bara på min Hasselblad 500C/M när jag tog in den i värmen direkt. Då hade den varit ute i -20 en längre stund, två 45-minutersbilder och en lite kortare.

Den digitala (Eos 5D) klarade -20 mycket bättre än vad jag gjorde. Det lilla LCD-fönstret immade igen lite, men någon kondens blev det aldrig. Då hade jag ändå varit ute lite över en timme.
 
Hej

Ha en plastpåse med dig när du går ut, när du sedan kommer hem och är utanför dörren, ta då och lägg kameran i plastpåsen, tillslut densamma. Sedan går du in i värmen.

Skillnaden är den att kall luft inte på långa vägar kan bära så många gram vatten/m3 luft som varm luft kan.
Det kan vara 3-5 X differans.

Calle
 
Bra tips! Ska läggas på minnet. Nu ösregnar det iofs så man kan nog lägga kameran direkt i påsen :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.