Annons

Komradio?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag skall höra av mig när jag hör något.

Till Sennheisers försvar vill jag säga att det är två olika produkter vi jämför.

Det vi pratar om nu är apparater för enkelriktad kommunikation, det vill säga appraterna kan antingen sända eller mottaga. Vill du sända trycker du på en knapp och då kan du inte ta emot en signal.

Sennheisers system innebar att ett stort antal personer kan prata i mun på varanda och att apparaterna både sänder och tar emot signal samtidigt vilket skall vara mer komplicerat, fråga mig inte varför.

Om du köper...

...två sådana där billiga kan du lägga dom i en vattentät påse?!*tips*
Det finns riktiga robusta med "blixtlås"!
Eller ta en kraftig fryspåse, bara!

Re: Om du köper...

JJ. skrev:
...två sådana där billiga kan du lägga dom i en vattentät påse?!*tips*
Det finns riktiga robusta med "blixtlås"!
Eller ta en kraftig fryspåse, bara!

Så skulle man kunna göra. Men det jag är mest orolig för är att det snöar in i dem eller liknande.. ANnars har man dem någorlunda skyddade i innerfickan!

Jag har varit med och diskuterat detta tidigare, så jag kan bidra med en länk.

Sök på "walkie" så kommer du hit.

Forum - Snowboard / vinterfotografering

Där står en hel del om saken.

Jag använder ibland 2 st 0.5 wattare vid skidåkning och det funkar utmärkt.

Köpte mina i på BH Photo&Video.

En kommentar till någon som sa att man inte kan använda dom svenska utomlands, "jo det kan man men det kan vara förbjudet".
Jag har mer info om det i det andra tråden.

Fredrik H skrev:

En kommentar till någon som sa att man inte kan använda dom svenska utomlands, "jo det kan man men det kan vara förbjudet".
Jag har mer info om det i det andra tråden.

Vet inte hur det är utomlands, men använder du utrustning som kräver licens i Sverige kommer PTS inom en timme och tar utrustningen i beslag.

Däremot är PMR-radion licensfri i EU vilket gör det till ett säkrare köp.

clas i sjön

clas ohlson har ju billiga(Twintalker) också.ca 500:- vet inte kvalitet. man kan ju köpa till headset för ca 170:- och ha radio i någon ficka så den inte blir utsatt för alltförmycket väta. sedan är det ju rätt skönt att ha händerna fria om man gör något samtidigt som man pratar.

http://www.clasohlson.se/

berga skrev:
Vet inte hur det är utomlands, men använder du utrustning som kräver licens i Sverige kommer PTS inom en timme och tar utrustningen i beslag.

Däremot är PMR-radion licensfri i EU vilket gör det till ett säkrare köp.

Ganska troligt !

Så du menar att när jag använder mina Amerikanska komradios som räcker max 3 km, så finns det någon från PTS där i närheten som rycker dom ur handen på mig.

Du har nog kollat för mycket på TV eller nått.

Om du läser den andra tråden som jag länkade till så ser du att dessa frekvenser som mina radioapparater använder ligger på nått band som används av sjöfarten och dom är oftast ganska långt ifrån skidbackarna.

ohls skrev:
hur många watts sändare snackar vi då om för att det ska komma inom en timme?

Vet inte, vi pratade om lite kraftfullare walki talkies, vad de sänder på vet jag inte.

Sedan varierar det säkert var du är. Är du mitt i fjällvärlden tar det längre tid. I Södra sverige går det fortare.

jag har sänt rätt mycket och inte har det kommit någon om en timme så det tror jag inte ett dugg på.

Vad är det för skillnad på Alan 421 och Cobra MT700? Cobran kostar 999 på Teknikmagasinet men 699 (lika mycket som Alan 421) på Elgiganten!

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar