Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Komposition till bilden "Ungtrut"

Produkter
(logga in för att koppla)

xavslut

Avslutat medlemskap
Jag fortsätter med en ny bild.

Hur har jag tänkt när jag komponerat bilden? Vad förmedlar bilden och vad tror ni jag haft i huvudet när jag gjort den?

Nikon F3, 28mm, bländare 2.8.

Terje
 

Bilagor

  • ungtrut.jpg
    ungtrut.jpg
    22 KB · Visningar: 974
Hmm...ja vad du har haft för tanke vet jag inte men jag får nån sorts orolig tanke när jag ser den, ungefär som om det varit ett oljeutsläpp nånstans och att man kan undra ifall truten kommer att överleva den analkande faran...lite lugnet före stormen så att säga...

Truten hukar sig också lite så det ser ut som om den själv verkar veta att nåt är fara på färde.
 
För första gången ska jag ge mig på att försöka tolka en av de bilder som läggs in här, och det gör jag för att jag genast tänkte "härskare" när jag såg den. Fågeln vakar lugnt och nästan majestätiskt över vattnet, som om det självklart är hans.
 
Fågeln är tankfull. Kanske orolig.
Vattnet delar av i vi och dem. Vad finns på andra sidan?

Blicken fastnar i ögat på fågeln (gyllene snitt? har inte mätt men det ser ut så). Sedan följer den benen ner till klippan. Den lilla utlöparen som sticker ut uppåt åt vänster leder vidare till andra sidan vattnet. Där tar det stopp mot klipporna och jag irrar ut mot öppet hav. De små stenarna i vattnen stoppar fblicken där och ser till att jag hellre följer vattnet åt andra hållet. Samtidigt undrar jag vad som finns där inne i viken som får fågeln att se ut som den gör.

Lugnet före stormen var en bra beskrivning tycker jag.
 
Den här kan man ju filosofera en del om. Om jag söker mig bortom det direkta motivet och försöker se bilden lite mer symboliskt så får jag tankar om ungdomen på väg in i en kall och hård värld, men där det ändå finns ljusglimtar och där inte allt är hopplöst. Ljuset är till synes ganska långt borta, men det finns där, och det finns en väg dit.

Att truten står ut mot kanten och blickar in är ju knappast en slump; den är ju på väg in i den brokiga framtiden.

Jag blir väldigt nyfiken på hur bilden har skapats, rent tekniskt. Jag tycker att den är mycket bra med en närmast surrealistisk känsla över sig.
 
Gör ett frest..

Ja du Terje, det var inte lätt. Det är en vacker bild, mäktig. Men det är ju ingen analys direkt..

I mina ögon är bilden orolig. Jag tycker att det finns två tydliga rörelseriktningar (pipins nebb pekar ju tydligt likt en anvisningsskylt och linjen i stenförgrunden likaså) som konvergerar i bakgrunden, mot den oskarpa udden. Just det, den där udden klipper ju effektivt av rörelsen, disharmoni, kontrast?
Rörelsen går emot den vanliga betraktningslinjen och skapar just oro. E det tanken?
Sen är själva pippifåglen märkligt övertung åt höger, och ljuset på den ligger lågt vilket ger den en overklig anatomi vi ett första påseende, bara kropp...(kontigt avkippt i baken)
Din tanke? Tja, oro, före något, kampen om urhemmet, motstånd, rebellisk, alienerad...

Osså tekniken, imponerande, 28 mm. Hur kommer man så nära?

MVH
UGE
 
Får jag vara lite oortodox? Jag har märkt att folk ibland inte gillar det och vill att man skall kritisera och analysera efter en viss norm.

Du ställde flera frågor och en av dem var vad du kunnas tänt ha i huvudet när du tog bilden. Jag tror inte du tänkte ”nu skall jag ta en bild på en fågel vid vattnet” när du vaknade på morgonen. Troligen var dit huvud tomt (inte dumt utan öppet för nya intryck) och skulle fyllas med en ny dag. Du vandrade om kring och letade och såg sedan det du gillade och utan tanke tog du bilden som du såg kunde bli ett bra motiv.

Jag tror inte man kan ta bra bilder om man tänker ”Denna bild skal symbolisera ungdomen innan de testar sina vingar”, i alla fall inte i naturen, för då hinner fåglar och situationer förändras och bilden kanske då får en annan symbolik. Jag tror mer att du arbetar som en konstnär, att du först ser vad som kan bli en bra bild och sedan ser innebörden i den.

Då kommer vi till vad du har tänkt på när du komponerade bilden. Det är svårt att säga, men du ville inte lägga hela vikten på fågeln eller så var nått annat som var så viktigt i din tanke att du utgick ifrån att det är bättre att klippa stjärten på fågeln än låta den få mer utrymme. Kvar är klippan i bakgrunden som bildar en linje med horisonten och molnen, men de är inte i fokus så det kan inte heller vara det du hade i tanken med bilden. Därför är det svårt att hitta en filosofisk tanke.

Vad bilden förmedlar: Önskan om frihet. Fågeln ser ut att just ha gått in i bilden och nu inte kommer så mycket längre på torra land. Det är dags att pröva vingarna och se vad värden (utanför bilden) har att erbjuda. De trista färgerna kanske talar lite för att budskapet inte är så glatt, och ljuset är tonat så man får en dystrare känsla än vad original bilden kanske hade.

Jag tror helt enkelt att du ville hem när du tog denna bild och att du ville tillbaka när du editerade den.
 
Till mig talar bilden om hot; hotet mot miljön och hotet mot en ensam unge på väg ut i en okänd (oskarp) värld. Ljuset underifrån, den förmörkade himlen, den skarpa siluetten av framförallt näbben samt det faktum att man inte ser fågelns öga förstärker känslan av domedag. Det onda närmar sig från alla sidor, genom de mörka kanterna som "trycker ihop fågeln" mellan himmel och jord. Jag får en känsla av att tryggheten, boet, ligger i ljuset, dvs hitom stenen till höger och att fågeln är på väg därifrån för att den är tvingad till det.
 
Hej igen, och tack för alla era tankegångar! :)
Här följer bilden med de ytor/block jag hade i åtanke när jag arbetade med bildkompositionen.

Bilden visar en ungtrut jag följde under ett flertal timmar, och som resulterade i ett stort antal bilder. Gemensamt för alla är att jag försökte förmedla en mörk och lite ledsen ton i bilderna, lite mörkare visioner kring framtid.

Här ville jag dessutom förmedla närhet till ungtruten och dessutom ge den lite viktigare framtoning. Jag valde 28mm vidvinkel och dessutom ett utsnitt där jag kapade en del av ungtruten till höger. På så sätt fick den "poppa" fram från förgrunden och in i bilden, in i landskapet. På ett lite "snubblande sätt" - hoppas ni förstår vad jag menar. Det är nämligen inte allt som är lätt att förklara i ord.

I 9 fall av 10, så väljer jag att ta med en hel form i bilden - här valde jag medvetet att kapa en del av ungtruten (formen).

Terje
 

Bilagor

  • ungtrut_2.jpg
    ungtrut_2.jpg
    30.3 KB · Visningar: 540
Terje skrev:
I 9 fall av 10, så väljer jag att ta med en hel form i bilden - här valde jag medvetet att kapa en del av ungtruten (formen).
Tycker effekten av att inte hela truten är med på bilden hjälper till att flytta fokus från truten till det DEN ser, det som ligger framför den. Skärpan ligger dock helt rätt på truten naturligtvis, för vi ser vad truten ser GENOM truten. Vi försöker ana vad det är truten ser eller tänker om det som ligger framför den.
Med mer fokus på truten och mindre fond, hade bilden kanske bara blivit en presentation av en trutunge.
 
Lustigt, jag tycker precis tvärt om.

Bilden förmedlar ett stort lugn. Dagen är nästan till ända och truten börjar kura ihop sig inför kvällen.

Han verkar rätt nöjd med tillvaron och känner ett inre lugn av att omvärlden också har lugnat ner sig. Stormen har bedarrat, (vattnet ligger som en spegel), och båttrafiken har avtagit helt.
 
Jag trodde att vi alla hade helt olika tankar om linjer, känslor osv. Läste nu ulf-göran wannerfeldts inlägg ovan och får då läsa exakt vad jag hade tänkt innan. Ser två linjer, ena från truten och andra från klippan i nederkant. Dessa linjer är på väg att mötas med bryts våldsamt av klippan som liksom hotar ungtruten som ett spjut. Tycker att det ger en oroskänsla, vilket iofs var väl aviskten med bilden.
 
En intressant bild med flera djup. Till och börja med har vi en ung fågel, med babyfettet kvar, men som på taniga ben tittar ut över sin framtid som dock inte ser allt för ljus ut. En hotful stämning talar om för oss att denna fågel har många utmaningar på sin väg till ålderdom. Vägen har fotografen målat upp med en utmärkt tredimensionell komposition, där i stort sett alla linjer löper mot en och samma punkt - dock undrar jag om inte pippin skulle ha stått lite mer åt häger för att näbblinjen skulle harminisera med alla andra djuplinjer.

Nu är det ju möjligt att fotografen har tänkt i helt andra banor, men jag blir ändå nyfiken: när man fotograferar levande väsen, är det inte svårt att "hinna" komponera? Sitter du och väntar på att fågeln skal landa exakt där?
 

Bilagor

  • ungtrut2.jpg
    ungtrut2.jpg
    14.3 KB · Visningar: 221
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.