Annons

Komponera

Produkter
(logga in för att koppla)
Normalt med en autofokus så har du fokuseringen i centrum. För att få skärpa i bild trycker du ned halvvägs på avtryckaren, och får exemempelvis din mamma skarp i bild. Du håller knappen halvvägs nedtryck och "komponerar" om bilden genom att flytta kameran lite i sidled, din mamma hamnar i någon sida i bild och kanske en vacker bakgrund framträder bättre i bild.

Hälsningar

Robert
 
det kan nog även vara så att om man använder tex ett 70-200 objektiv och skall använda den instäld på 85mm så zoomar man in ett område som är medelljust i den tänkta bilden och mäter ljuset där och sen använder man exponeringslåset och zoomar tillbaka till 85mm. Förstog ni hur jag menade?
 
Jodå Felix,jag fattar nog,man läser ju mycket om att komponera om bilden.Nu skall jag prova,och i veckan så får jag mitt nya macroobjektiv Canon 100/2,8 så jag har många projekt på gång.
Tack alla som svarat.
 
KAn vara lite klurigt med macro där skärpedjupet ofta är väldigt kort.

Då tänker jag på om du fokuserar med AF och sedan komponerar om. Risken är ofta den att man flyttar filmplanet i förhållande till den punkt där man önskar och har placerat skärpan..

Det bästa (enligt mig) är att vara som mest noga med att skärpan ligger rätt efter omkomponering.

MVH Niclas,
 
macro

Man skall nog vara försiktig med autofokus när man använder macro och helt använda sej av manuellt läge,eller......
 
Re: macro

Perri skrev:
Man skall nog vara försiktig med autofokus när man använder macro och helt använda sej av manuellt läge,eller......


Ja men det är många ggr en smaksak.. många använder nog af med macrot också... Finns inget som säger att man skall använda mf. Många ggr så fungerar af mkt bra även i macrosammanhang.

Mvh Niclas,
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.