Annons

Kompitabla objektiv till Nikon D80

Produkter
(logga in för att koppla)

mwai

Medlem
Har lite frågor rörande objektiv till Nikon D80.
Testade nämligen med ett gammalt manuellt, fast objektiv till den för skojs skull. Lyckades inte ta några bilder...

Då är frågan: Varför? Har nämligen funnit ett Fisheye MC Zenitar-M 16mm f/2.8 och undrar då om det är kompitabelt med min kamera om jag använder adapterring?

Det är bara D200 som har stöd för gamla gluggar. Ingen aning varför det inte skulle funka med en D80, men det sägs och skrivs så..

Lyckades med det gamla objektivet nu, med manuell inställning. Kunde dock endast ställa slutare (på minimum 1 sekund, OK?). Bländaren går inte att röra.

Hej! Tror det ska funka, men utan ljusmätning!
Samma gäller för D50 och D70.

D200 funkar även ljusmätning med äldre Nikongluggar. (Dock inte äldre än Ai-fattning).

/K

Jag har en D80 och har haft problem med att få den att fungera tillsammans med mitt nikkor Ai 50/2 objektiv. Bländarringen funkar inte när jag kopplar objektivet direkt till kamerahuset, men om jag däremot kopplar till min telekonverter och/eller mellanringar funkar det finfint.

Har ingen aning varför det är så men som tur är behöver man inte förstå allt här i världen... ;)

mvh Ricard

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto