Annons

Kompisar på fotosidan?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det finns några på listan som är fruktansvärt dåliga på att ge konstruktiv kritik på bilder. Det har debatterats om det förut.

Att bojkotta en sådan person, oavsett om den har bra bilder, blir i sin motsats att favorisera och "klappa andra på ryggen" så må det vara hänt.

Detta gäller givetvis bara de som, enligt mig, varit riktigt usla konstruktiva kommentatorer. Att ha lika åsikter, som jag, ger inte automatiskt ros, och tvärtom. Sådant är förkastligt.

mipert skrev:
Nej för tusan, inga kompisklubbar.
Man skriver sina inlägg för massan även om man vänder sig till en person. Tanken är att ett svar/kommentar till en person skall kunna göra nytta för andra som läser det.

Apselut. Jag menade generellt, vad som klassas som en kompisklubb. Det jag var ute efter att ifrågasätta var kompis-definitionen. Jag menar, vad är det som får en att platsa in på en kompislista?

För mig är alla mer eller mindre kompisar, och jag skulle ha väldigt svårt att välja ut några speciella om jag skulle göra en sådan lista.

Efwa skrev:
Att bojkotta en sådan person, oavsett om den har bra bilder, blir i sin motsats att favorisera och "klappa andra på ryggen" så må det vara hänt.

Det måste ju få vara upp till var och en vilka personer man vill kommentera... men jag kan inte låta bli att fundera på hur fotosidan skulle se ut om namn över huvud taget inte visades i samband med bilden. En sådan lösning låter dock lite väl naiv och idealistisk, och skulle nog dock inte stämma överens med resten av världen därute.

Men det kanske vore kul med ett alternativ, att man kan välja att lägga upp en "anonym" bild. Admin skall förståss fortfarande kunna se vem det är, så att det inte missbrukas. Skulle vara spännande...

För det första tycker jag att frågeställaren har en väl mager aktivitetslista för att uttala sig som det är gjort.För det andra får mina "kompisar" både ris och ros via fotosidan eller i privata meil.Även dom jag känner personligen.
Och i motsats till Lotta tycker jag att det är bra om jag skulle få meil om någon känner sig åtsidosatt på något sätt, vilket har hänt och kunde snabbt klaras upp till bådas belåtenhet.

Det är vidare ganska naturligt att vissa kommentarer verkar mer "personliga" men det beror på att vederbörande ger sådana signaler att det är öppenhet, humor och "kompisanda" som gäller i kommunikationen mellan dom berörda.
mvh/gunte..

Alexander Nilsson skrev:

Inbördes beundran, Beskydd, och kompis tryck.

Hämmar det inte plåtandet i längden?

Undrar Alex.
Inbördes beundran och Beskydd vet jag inget om.
Men att kompis tryck kan vara deletärt för fotograferandet kan jag tänka mig. I synnerhet om kompisen trycker hårt.
Allvarligt talat, vad är problemet? Har inte märkt något sådant men det kanske finns - vem bryr sig? Skulle dock tro att lusläsande av alla bildkommentarer, uppritande av sociogram och utformande av konspirationsteorier är ännu mera förödande och hämmande för fotograferandet.
Us

Senast ändrad:
Re: Re: Kompisar på fotosidan?

Sonnaren skrev:

Inbördes beundran och Beskydd vet jag inget om.
Men att kompis tryck kan vara deletärt för fotograferandet kan jag tänka mig. I synnerhet om kompisen trycker hårt.
Allvarligt talat, vad är problemet? Har inte märkt något sådant men det kanske finns - vem bryr sig? Skulle dock tro att lusläsande av alla bildkommentarer, uppritande av sociogram och utformande av konspirationsteorier är ännu mera förödande och hämmande för fotograferandet.
Us

...följdes av dagens längsta gapskratt..tack för det,Ulf..
det är kul att leva.
mvh/gunte..

Re: Re: Kompisar på fotosidan?

Sonnaren skrev:
Skulle dock tro att lusläsande av alla bildkommentarer, uppritande av sociogram och utformande av konspirationsteorier är ännu mera förödande och hämmande för fotograferandet.
Us

Ha,ha.Det bästa jag läst på länge i något forum. Och nu fattar man varför vissa inte hinner kommentera...eller fotografera.

Jag vet inte, men jag får känslan av att du Alexander blev lite stött av "stödet" Sonnaren fick. Är det så?

Då klarnar allt väldigt plötsligt för mig. Att vissa känner varandra lite mer än andra kanske snarare är problemet. Är det det du är ute efter?

Jag känner ca 20 personer mer än jag känner andra på listan. Men de i sin tur känner ju inte samma 20 personer. På det viset blir vi ju ett stort nät. Där "min" kompis är kompis med andra. Det får man inte känna är orättvist.

Det känns lite mer som svartsjuka än man känner sig utanför, tycker jag.

Är jag på rätt spår?

Allvarligt talat Alexander. Visa upp dina bilder! Det är ju bara fotografier trots allt. Du behöver inte känna dig mer utanför än någon annan. Jag tror att du är fel ute, så "in i skiten" istället.

Alexander Nilsson skrev:
det kan jag inte påstå, man väljer vilken sida man vill stå på och jag har valt min.
Men Alexander. Tittar man på din profil har du varit medlem i ca 4 månader, skrivit att antal inlägg, startat diskussioner 4 gånger och inte visat upp en enda bild. Så ser det ut. Nu börjar du en diskussion med innebörden att det existerar brödraskap och kotterier som stöder varandra. Om så är vet jag inte - och bryr mig fortfarande inte. Men jag lägger in bilder, får ris och ros för dem och är väldigt nöjd med det. En del namn här känner jag igen men har aldrig nuddat tanken att det är någon sammansvärjning på gång. Jag gör mitt, försvarar en ståndpunkt här, går i polemik där - och tror att så funkar vi. Allihop. Inte håller jag inne mina foton eller kryssar mellan medlemmarna för att se om det finns några samband.
Så min fråga kvarstår: O M det finns något hemligt brödraskap här. Vem bryr sig?
Us

Gunte. Jag har aldrig någonsin gjort mig förtjänt av mail varken som det i morse eller som något klagomail tidigare. Anledningen til att jag inte är glad över det är att jag inte ens får exempel utav personen i fråga (och sanningen är att det inte finns några i de fallen). Jag är inte felfri och tycker därför det vore mer rättvist att få kritik för de fel och brister jag har. Det har jag inte fått här från fotosidan borsett från fotografiska brister. Hade avsändaren gett mig exempel på "klappandet på ryggen" hade det gått att reda ut via mail men inte som det är inte nu.
Mvh Lotta

gunte skrev:
...För det andra får mina "kompisar" både ris och ros via fotosidan eller i privata meil.Även dom jag känner personligen.....
mvh/gunte..

Ja..jag uppskattar all ris jag får av min kompis Gunte, det gör att jag utveclas som fotograf. Tack Gunte.. :D

/Jeppe

lotelo skrev:
Jag har just via epost blivit anklagad både för att vara en som klappas på ryggen och för att ha favoriter som jag klappar på ryggen. Är vi fler här som fått sådana här mail nu?

Det är ju hur tramsigt som helst. Kanske är jag för ny och naiv här trots allt. Och när Calle S skriver "Trollvarning" blir man ju inte klokare.
"What´s goin´on?"

Jag var bara tillfälligt sur och ledsen och undrade bara hur många fler med mig som fick såna mail. Jag har fått svar från vederbörande, dock utan exempel eller förklaring fast trots det har jag väl slutat sura över mailet. Kanske var det inte mig det var fel på...
Trollvarning Calle????
Mvh Lotta

urbano skrev:
Och när Calle S skriver "Trollvarning" blir man ju inte klokare."What´s goin´on?"
Troll är någon som jazzar omkring på webben i diskussionsgrupper och communitys och bara retar upp folk, skriver inlägg för att provocera, babblar på utan mening och slösar med tid, utrymme och tålamod.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar