Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kompisar på fotosidan?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag tror att denna diskussion håller på att delas upp i två. En där det handlar om ifall man har favorit fotografer, bilder e t c och en som handlar om det finns subgrupper på FS som agerar som stim. Jag anser inte att kopplingen mellan dessa fenomen är självklar. Det tidigare är däremot självklar samtidigt som det senare är en styggelse.

Sandlåderegler

Lika barn leka bäst! Men vad är det för fel på det då? Så funkar det för det mesta i alla sammanhang.

Vår "klubb" har en sammankomst på Österlen en weekend i oktober då vi intensivgranskar bilder, fotar och "slarvar" litet.

Det ser jag fram emot! Och fulltecknat är det.

Re: Sandlåderegler

sture skrev:
Lika barn leka bäst! Men vad är det för fel på det då? Så funkar det för det mesta i alla sammanhang.

Vår "klubb" har en sammankomst på Österlen en weekend i oktober då vi intensivgranskar bilder, fotar och "slarvar" litet.

Det ser jag fram emot! Och fulltecknat är det.

Du har inte funderat på att läsa hela tråden innan du svarar på ett inlägg?
Är det någon som påstår att det är problem att det finns människor med samma smak och tycke?

swede skrev:
Neutral:
Calle Slättengren
Neutral? I åsikter eller bildmässigt?

Och Åsa, du har helt rätt. Alla har vi, iallafall jag, kännt oss utanför och inte lika hippa och coola som alla andra. Klassiskt exempel är livet och attityderna på krogen. Men oftast är det så; att de som verkar fräna och balla och hänger vid bardisken bland alla snygga brudar eller killar, egentligen är lika osäkra som en själv, fast de är duktiga på att dölja det.

Om det nu finns fraktioner här där folk håller varandra bakom ryggen, tja va faan....Som en del påpekar; vi är nästan 10.000 medlemmar. Verkliga livet återspeglar väl sig här också.

Som Den Vise Mannen Maverick (hör ni ryggdunkningarna och fjäsket nu??!!) säger att riktiga vänner är väl ärliga och säger sanningen till varandra.

Sen är det ganska svårt att skapa riktiga vänner här, på webben.
Ni finns ju faktiskt inte på riktigt.

Hej Calle.

Självklart menar jag dina åsikter. Och jag tycker också Maverick är vis. Han har i allafall mycket vettigt att säga.

Hilsen Peter

Re: Re: Sandlåderegler

joker skrev:

Du har inte funderat på att läsa hela tråden innan du svarar på ett inlägg?
Är det någon som påstår att det är problem att det finns människor med samma smak och tycke?

tja..det har Sture nog gjort, för den ursprungliga frågeställningen är:

Kompisar på fotosidan?

Inbördes beundran, Beskydd, och kompis tryck.

Hämmar det inte plåtandet i längden?

Undrar Alex.

Nej, jag tror inte att en kompisgrupp på FS hämmar en i sitt fotograferande... Skulle man ändra sitt fotograferande för att gruppen tycker det?

Inbördes beundran, beskydd och kompistryck är ju inte direkt några positivt laddade ord...

Det är ju så överallt i samhället idag.. Grupper som håller ihop, men trots detta kan umgås och prata med andra människor. Så detta är ju en diskussion som lika bra kunde handla om Moderater vs Socialdemokrater....

joker skrev:
Att det sedan finns "klubbar" är väl, precis som Åsa säger, bara att skita i. Effekten är väl ändå av typen "Kejsarens nya kläder".

Haha! Denna kommentar gav mig ett hjärtligt skratt. Humor är så härligt! Jag kan verkligen se detta framför mig. :D

Efwa skrev:
Jag är väldigt annorlunda, har varit mobbad och är väldigt känslig för andra människors känslor. Så hur förklarar man det?

Du känner dig trygg på fotosidan. Det är ju inte så att alla som blivit mobbade känner lika dant i alla situationer.

lotelo skrev:
Jag har just via epost blivit anklagad både för att vara en som klappas på ryggen och för att ha favoriter som jag klappar på ryggen.

Att skriva ett dylikt mejl är inte ett snäpp bättre än att bete sig på det sätt du anklagas för att göra. Personen i fråga mår nog inte så bra och känner att de behöver straffa någon för sin egen olycka. Jag misstänker att folk som anklagar andra på detta sätt har svår att leva med det faktum att de inte är älskade av alla.

Sen tycker jag Swede med sitt inlägg visar hur man på ett rätt oskyldigt sätt kan få folk att känna sig utanför. Det finns mer kreativa sätt att visa att man tycker om folk än att radda upp en lista efter kategori. Tycker jag.

joker skrev:
Just det ja, mitt fel. Tänkte inte på att första inlägget var ekvivalent med hela tråden. Sorry.

Nja..du anklagade Sture för att han inte läst hela tråden innan hann svarade på inlägget.. Vet du vilket av inläggen han svarade på?

Det är just sådanahär diskussioner som jag bara avskyr... Det finns inget rätt eller fel..bara olika åsikter...

Är det fel att man kan få träffa personer med samma värderingar som en själv och sedan hålla kontakten och kommentera deras bilder i större utstäckning än andras bilder....???

Nej det hoppas jag inte.. eller är man helt plötsligt tvingad att kommentera andras bilder också?

Oskyldigt?

kreativ:

Lina Hansson
mfl

kvinna med hår på näsan:

Åsa Rosenberg

kunskap:

Terje Hellesö
Mikael Pertmann

etc:

etc:

Hilsen Peter

Det är väl helt naturligt att alla har sina favoritfotografer som man gärna kollar på. Inget fel i det.
Sen är det väl säkert så att några är mer populära/har högre status än andra, precis som i verkliga livet. Det beror antagligen på att de tar bra bilder, men kanske också på deras sätt att kommentera (konstruktivt, originellt, humoristiskt, uppkäftigt?).
Och det är väl där skon kan klämma. Jag menar, alla vill vi ju ha massor av kommenterer på våra bilder! Och märker man då, att de där förmodade poppis-gängen får tjogtals med kommenterer även på sina mindre lyckade alster medan man själv bara får ett par tre stycken även på riktigt intressanta bilder, då är det lätt att tycka sej orättvist behandlad. Och visst ligger det nåt i det.
Men svårt att göra nåt åt tror jag.
Möjligen då att införa ett tvång att kommentera ett visst antal slumpmässigt valda nyinlagda bilder innan man får går vidare och kommentera bilder man väljer själv. Det förslaget har ju varit uppe förut. Inte så dumt kanske?

Annars är det väl bara att som så många gånger förr uppmana alla att kommentera utifrån bilden och inget annat. Ingen har ju tid att kommentera alla bilder. Väljer man då att först kolla in sina favoriter och kommentera deras bilder, då hinner man kanske inte mer. Det kan göra det svårt för nykomlingar att brotta sej in i gemenskapen.
Men det gäller väl också att själv visa framfötterna och göra sej sedd och hörd på ett förhoppningsvis positivt sätt.

En liten test skulle va på sin plats.

Av de som har fotokompisar .
skulle lägga upp 1 bild var under annat namn. så skulle de nog få ett och annat att tänka om på tror jag.

Eller vad tror ni?

Alexander Nilsson skrev:

skulle lägga upp 1 bild var under annat namn. så skulle de nog få ett och annat att tänka om på tror jag.

Eller vad tror ni?

Äh.. du och jag kan väl starta en kompisklubb istället? Jag har bara en kompis än så länge och det är jag själv. ;)

Alexander. Anledningen till att jag lägger ut bilder för kritik är ju att jag vill utvecklas av kommentarerna. Nu är det inte så att jag har några kompisar som kommenterar mina bilder, men skulle de göra det hoppas jag det skulle vara konstruktivt. Jag anser att kommentarerna har olika värde för mig. En kommentar som säger mer än ordet vackert är betydligt mer värdefull för mig än allt beröm i världen. Alltså, jag skulle inte ha något utyte av en massa "kompiskommentarer"
Mvh Lotta

mipert skrev:
Du är kompis till mig Ace.
För du har vettiga saker att säga.

Om jag nu svarar "Det var trevligt att höra! Du är min kompis med." har vi då officiellt startat en kompisklubb? *Funderar*

Måste jag nu ha dig i min kompislista, eller kommer jag ihåg att besöka dig ändå? Vet du att jag uppskattar dina kommentarer, trots att jag inte svarar på dem?

Detta är rätt komplicerat och mycket svårt att sätta fingret på.

Hur i hondan definierar man en kompiskommentar?

Nej för tusan, inga kompisklubbar.
Man skriver sina inlägg för massan även om man vänder sig till en person. Tanken är att ett svar/kommentar till en person skall kunna göra nytta för andra som läser det.

Resten sker via personlig korrespondens.

(Min lilla kommentar var mer avsedd att vara smålustig på ett positivt sätt.)

Och nu har det gått femton minuter sedan jag gjorde inlägget...

Kompiskommentar kan vara ”lika bra som den bild du visade mig förra veckan när vi träffades på fiket”.
Eller nått.

Jeppe skrev:

Nja..du anklagade Sture för att han inte läst hela tråden innan hann svarade på inlägget.. Vet du vilket av inläggen han svarade på?

Nej, det är "svårt" då man inte citerar

Det är just sådanahär diskussioner som jag bara avskyr... Det finns inget rätt eller fel..bara olika åsikter...

Jepp

Är det fel att man kan få träffa personer med samma värderingar som en själv och sedan hålla kontakten och kommentera deras bilder i större utstäckning än andras bilder....???

Nej

Nej det hoppas jag inte.. eller är man helt plötsligt tvingad att kommentera andras bilder också?
Jag hävdar fortfarande att det inte är detta som diskussionen handlar om eller att någon - i denna tråd - ser detta som ett problem.
Om man ihärdigt förnekar att det finns kluster av medlemmar som agerar som flockar är det bara att konstatera att förnekelsens makt är stor.

Alexander Nilsson skrev:

Eller vad tror ni?

Helt klart! Detta har jag viljat testa länge men tror inte att någon "användbar" medlem ställer upp med namn eller bild.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar