Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kompetent och billig kompakt

Produkter
(logga in för att koppla)

silfver

Aktiv medlem
Hej!

Jag söker en liten, kompetent, bra, prisvärd kompaktkamera. Sneglar lite på en Sony DSC-W35. Tycker den ligger bra i pris. Och Sony gör ju bra grejer.

Kommer inte köpa den förrens i februari, så det är möjligt den sjunker ännu mer i pris.

Vad är tanken med kameran?
Jag åker till Kina med klassen i februari/mars och behöver ett komplement till min 20D. Tar med mig båda, men släpar inte med mig en systemare till krogen eller när man går på mindre studiebesök och liknande.

Så därför behöver jag en liten kamera, med bra batteritid och så bra kvalité till så liten peng som möjligt. Något som kanske inte går hand i hand. :D

Alla tips är välkomna.
Tack på förhand!

Jag har en Sony W-35. Den tar utmärkta bilder utomhus nästan oavsett väder. Bilder inomhus med blixt kan bli brusiga, men inte alltid. Undvik att ställa in den på 1000 ISO, då får du brus. Jag ställde ned blixtstyrkan lite och då blev blixtbilderna bättre exponerade. Innan blev de väl ljusa. Som alla kompakter har du fördröjningen vid fokuseringen. Jag tycker dock att den inte är farligt långsam

Det blev lite osorterat detta. Jag skrev bara ned vad jag kom på. Om du vill kan jag skicka exempel på bilder. I så fall får du skriva till mig och säga till.

Tack för infon Eva. :) Skönt att höra att den är värd pengarna i alla fall! Jag fortsätter kika runt.

Har ni fler tips?

Har ingen aning om hur Sonyn är men en sak som jag tycker är viktig och som var ett krav när jag nyligen köpte kompakt är möjlighet till någorlunda vidvinkel (under 30 mm omräknat till småbildsformat). Inomhus eller när det är mycket folk vill jag ha mer än motsvarande 38 mm brännvidd. Pixelhysterin har åtminstone det goda med sig att man alltid kan beskära för att kompensera på telesidan men en obefintlig vidvinkel kan man aldrig rädda efteråt.

Jag använde dpreviews jämförelse för att sortera ut vilka jag skulle välja mellan.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto