Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kompatibilitetsfel?

Produkter
(logga in för att koppla)

lyteskomik

Aktiv medlem
Jag blev så glad då jag ikväll hittade en Nikkor F AF 75-300mm i min framlidne faders fotosamling. Jag antar att han köpt den till en av sina F100:eek:r precis som resten av autofokusarna från Nikon som jag "hittat". Skulle testa den på min D100, men när jag satt på det så får jag bara fEE-error, TROTS att jag satt bländarringen på högsta värdet! Varför detta?

Skulle ju kunna vara glappkontakt om det legat länge. Prova att gnugga kontakterna med ett suddgummi, det borde utesluta det i alla fall.

Hej och tack för tipset! Skall försöka med det. Försökte montera ytterligare ett objektiv som jag inte använt, ett Tokina 400mm med nikonfattning, och där fick jag ett f-- error! Jag försökte få igång objektivet i både manuellt och autoläge, men ingenting funkade. Är f-- annorlunda än fEE? För tidigare så har jag bara fått fEE-error när jag inte haft bländarringen på högsta värdet.

FEE betyder att kameran och objektivet kommunicerar men att bländarringen inte står på minsta bländare.

F-- betyder att kamera och objektiv inte kommunicerar. Det kan bero på att objektivet är trasigt (kontaktfel) eller att det inte är kompatibelt med kameran.

Men jag ställde den ju på minsta bländare (högsta värdet)? Det var det första jag gjorde. Fungerar ändock inte. :/

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto