Annons

Kompaktkamera, vidvinkel, billig?

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Petersson

Aktiv medlem
Hej,

jag har aldrig haft en digitalkamera, men nu är det dags att gå över från den mörka (analoga) sidan. Jag behöver en liten kamera. Den ska mest användas till att fotografera grupper av människor och läggas ut på en hemsida.

Jag tror att jag behöver vidvinkel om minst 28mm (motsvarande)

Antal megapixels - det behövs inte många. 6 megapixels är säkert nog, men de flesta har väl mer än så.

Budget om 2000-2500 kr.

Går det att få ihop de här kraven utan att kompromissa med bildkvaliten? Det vore ju tråkigt att köpa en kamera som producerar mycket brus.

tack på förhand för all hjälp!
Erik Petersson

Vilken modell du köper har nog underordnad betydelse, vilken som är nog bra jämfört med en mobilkamera, men brusig jämfört med en systemkamera, speciellt i sämre ljusförhållanden då ISO:t måste skruvas upp för att inte få skaknings/rörelseoskärpa på bilderna. Köp en kamera med ljusstyrka 2,8 (eller lägre siffra) i vidvinkelläget. Då behöver ISO:t inte skruvas upp lika fort när ljuset tryter, även om skillnaderna modellerna emellan kan vara marginella. Det som mest kommer att bidra till mindre brusiga bilder är att inte skruva upp ISO:t över 200. Gör du det får du brus direkt. Det betyder att fotografera i bra ljus. Är ljuset dåligt kan du fotografera på låga ISO med stativ, då får du mindre brus och ingen skakningsoskärpa. Men rör motivet på sig får du istället rörelseoskärpa. Men jämfört med en systemkamera kommer du som sagt att få mycket brus.

Om du går upp ett steg i prisklass kan du köpa en kompakt med lite större bildsensor, ju större sensor, desto mindre brus. Tex Fujifilm FinePix F200 EXR är en liten kamera, men med en större sensor och därför mindre brusig, kostar runt 3500 kr.

IXUS 110IS passar inom prisramen. Men nöd och näppe kanske Panasonic TZ6 eller FX-40 går att klämma in åxå...

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto