Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kompaktkamera som klarar vatten

Produkter
(logga in för att koppla)

Shibo

Aktiv medlem
Till vintern ska jag åka på semester och där kommer jag att snorkla en hel del i havet. Jag funderar nu på att skaffa någon prisvärd digitalkamera som klarar av vatten.(Djupet lär inte vara något problem, inte mer ä´n typ 4meter)
Mina kriterier är mestadels priset, det ska vara en "billig" kamera max typ 1500-2000.

Tacksam för tips.

Torben

Till vintern ska jag åka på semester och där kommer jag att snorkla en hel del i havet. Jag funderar nu på att skaffa någon prisvärd digitalkamera som klarar av vatten.(Djupet lär inte vara något problem, inte mer ä´n typ 4meter)
Mina kriterier är mestadels priset, det ska vara en "billig" kamera max typ 1500-2000.

Tacksam för tips.

Torben

Hej!

Två kameror som klarar prisnivån är
Fujifilm Finepix Z33WP
http://www.fujifilm.se/templates/ProductInfo____14948.aspx?epslanguage=EN
och Olympus Mju-550WP
http://www.newsdesk.se/pressroom/ol...p-en-prisvaerd-nyhet-som-gillar-vatten-264058

Bägge är vattentäta till 3 meter, tar helt ok bilder och är platta så de ryms i en skjortficka.

Går du upp till nivån 3500-4000 kr kan du få kameror som Canon Powershot D10 eller Olympus Mju Tough-8000 som klarar 10 meters djup och är ännu mer stryktåliga. Just den Olympusen är för övrigt extremt stryktålig och fortfarande liten och platt. Canonen är lite klumpigare, huvudsakligen för att den har ett större objektiv, men ger i gengäld lite bättre bilder.

Ta och kolla upp pentax w60 också, klarar 4m djup. stötskyddad, vidvinkel, 4x optisk zoom. + att den är liten.

Jag har precis skaffat mig en panasonic lumix ft1, men jag har inte hunnit testa den under ytan ännu.
I slutänden stod det mellan den och olympus mju 8000 och jag valde panasonicen då den kunde spela in film i hdupplösning samt att cyberphotos test av kameran gav riktigt trevliga bilder. Canonen var med från början men efter att jag känt på den gick den bort direkt då det inte gick att få något bra handgrepp om den pga den runda formen.

och i Kamera och Bild vann Olympus mju tough-8000. Ok då, vet faktiskt att dpreview är brittisk när jag tänker efter, men utländsk som utländsk, kan inte huvudstaden i Georgia heller.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar