Parsi
Aktiv medlem
RX100 är nog det bästa valet om man vill ha lite större sensor, eller möjligen Nikons V1 etc.
Tittar man på de flesta videokamerorna under 10Kkr har de faktiskt mindre sensor än HX20v.
Jag är lite förundrad hur många dissar nya, helt fantastiska kameror, både video och stillbild om de ger minsta antydan till brus vid fotografering/filmning i närmast totalt mörker, men det är ju andra tider nu...
Med större sensor följer oundvikligen kortare skärpedjup med stor bländare vilket kan ge en hel del skärpeinställningsproblem i praktiken. Frågan är om det problemet är så mycket mindre än extrabruset man får med mindre sensor.
För övrigt såg jag att NEX-VG30 med motorzoomen kostade 70K Bath på BKK flygplats, dvs ca 16Kkr. Cirkus 11Kkr mindre än i sverige. Jag var bra sugen på den.
Lika förundrad, som över hur många som fullständigt skiter i frågarens budget, i köprådstrådar?
Det finns ju ingen kompaktkamera som kan göra det som frågaren tänker sig. Det finns kanske de som kommer nära, RX100, G1X, men de kostar ju nästan dubbla budgeten. Däremot finns det ju några systemkameror som kanske kan, och som tom går in på budgeten, därför att de fnv lagerrensas som utgångna modeller.
Det är helt rätt som du säger, större sensor ställer större krav på fokusering. Tufft, men en del försöker stå ut med det. (Det är ofta en nackdel, jag försökte inte vara rolig här.)
Vad gäller storleken på sensorn på videokameror, så är det så att vid filmning är det storleken på pixlarna som gäller. Och eftersom videokameror har typ 2Mp? (eller nåt sånt) istället för t.ex 16, så kan du jämföra videokameran med en kamera med 8 ggr större sensor.
Tekniskt sett borde det gå att fixa bättre i våra kameror, genom att man läser många pixlar tillsammans, men jag vet inte att nån börjat göra så än? (men jag är ju ändå rudis på filmning).
Vad gäller fixeringen vid stora sensorer, så håller jag med dig lite grann, men bara lite. Små sensorer ger en del stora fördelar för objektivkonstruktion och möjliggör små kameror. Men trots allt är jag som alla andra som har flera kameror med olika storlek: Jag ser skillnaden. I alla belysningar.