Annons

Kompaktkamera-objektiv till Nex eller 4/3

Produkter
(logga in för att koppla)

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Läste på ett utländskt forum att en person tagit Minotarobjektiv från en Minox 35 och satt på en adapter för NEX. Och det funka och blev bra. Någon här som vågat sig på något sådant? Jag har ju både en Minox 35GT, ROLLEI 35 med både Sonnaren och Tessaren som gamla Canon GIIIQl17, vore ju otroligt kul att använda deras toppobjektiv! Men man vågar kanske inte skruva sönder dem? Någon som provat som sagt?

Nu har jag inte någon koll alls på hur objektiven i kompaktkameror är monterade, men jag skulle tro att det är den enkla biten.

Det svåra lär nog bli att få till en adapter till rätt objektivfattning. Till att börja med måste ju objektivet ha såpass mycket längre registeravstånd än kameran det ska sättas på att det går att få plats med en adapter emellan.

Själva adaptern kunde kanske tillverkas av en objektivbajonett (från Ebay eller trasigt objektiv?) och en aluminiumspacer med infästning för objetkivet. Det borde du kunna få någon finmekanisk verkstad att ordna. Kanske ett samtal till Hans Olsson på Optipod kunde vara värdefullt, han är ju redan i fotobranschen så att säga.

Om man googlar brukar man kunna hitta sprängskisser på det mesta. Det kanske också är så att någon av dina kameror passar bättre än de andra som donator till ett sånt här projekt beroende på hur objektivet är monterat?

Hur som helst, om du sätter igång vore det kul att få följa bygget!

Vilken kamera som skulle vara lättast att slakta av dina fyra alternativ är det nog svårt att hitta någon som har erfarenhet av - kanske någon pensionerad kamerareparatör. För min del skulle jag TIPPA att Canonet G-III QL17 skulle vara enklast att ge sig på - den är ju till skillnad från de andra ett konventionellt bygge. För 40 år sedan skulle jag säkert ha kunnat hjälpa dig att montera loss objektivet i den. Fick fixa hela bekantskapskretsens kameror på den tiden...

Man lärde sig de olika tillverkarnas speciella vanor och konstruktionstankesätt. Är dock rädd för att jag idag har glömt i stort sett allting av detta... :-(

Sedan så vet du ju att någon faktiskt har lyckats göra detta med ett Minox 35-objektiv. Kanske i och för sig inte har så stor betydelse i detta fall - är tämligen övertygad om att det skulle vara möjligt med alla de fyra kameror du råkar äga. Fast är det någon av dessa som du skulle kunna tänka dig att använda någon gång igen? Då får du förstås spara just den... :)

---
Det svåra lär nog bli att få till en adapter till rätt objektivfattning. Till att börja med måste ju objektivet ha såpass mycket längre registeravstånd än kameran det ska sättas på att det går att få plats med en adapter emellan.
---
Det är faktiskt inte alltid helt nödvändigt att donatorobjektivets "registeravstånd" måste vara större än NEX:ens 18 mm - ifall objektivets dimensioner bakom 18-mm gränsen är mindre än NEX-fattningens innerdiameter. Men det kan förstås ev. bli ännu mera pillgöra då.

---
Hur som helst, om du sätter igång vore det kul att få följa bygget!
Håller med helhjärtat! Hoppas att du kan höra av dig med dina erfarenheter, Håkan!
.

Senast ändrad:
Adapter

Hej. Jag är ny medlem och läste ditt inlägg. Kan du inte köpa en adapter och sätta på ett av dina gamla objektiv? Jag googlade och hittade ett flertal sidor som säljer adaptrar. Både svenska och kinesiska sidor.

Mvh Jürgen

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar