Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kompaktkamera med manuella inställningar och AA-batterier?

Produkter
(logga in för att koppla)

mtornros

Medlem
Jag ska snart ut och resa i Australien i ett år och tänkte tills dess skaffa en smidig resekamera.
Mina "krav" är den ska vara lagom liten för att ha i fickan (alltså ingen systemkamera), att den ska ha de grundläggande manuella inställningsmöjligheterna (slutartid, isovärde osv.) samt att den ska kunna ta vanliga AA-batterier. Batterierna är viktiga pga att jag nästan enbart kommer bo på hostels och inte ha möjlighet till att hela tiden ladda batteriet.
Har ni något bra tips? Jag letar främst efter något runt 4000:-, men skriv gärna alla tips ni har.
Tack & hej!
MVH Martin.

Z3, men den kanske är för stor... å andra sidan ger den 12x stabiliserad optisk zoom i ett relativt litet paket.

Att köra på icke laddbara batterier är inte så kul. De räcker inte till särskilt många bilder. Inte ens de allra bästa.

Det är en nödlösning, inget annat. Även på hostels finns det väl uttag för el? det finns snabbladdare som fulladdar fyra AA på 15 minuter idag...

Mm, läste det där med att batterierna måste vara laddningsbara, och att de annars bara kan ta ytterst få bilder..
Det finns säkert el på hostelen, men eftersom jag inte kommer ha eget rum så vågar jag ju inte lämna laddare + batteri liggandes kvar, medan jag går iväg, och jag orkar heller inte sitta och vakta flera timmar vid varje laddning..
Men det där med snabbladdning låter intressant, är det speciella batterier eller speciella laddare man ska ha?
Och hur många bilder kan man räkna med att kunna ta med laddningsbara AA-batterier? Min storebrors kamera verkar iaf hålla mkt längre med sådana än med originalbatteriet.
/Martin

Med min Dimage 7, ökänd batterislukare, fick jag ut 300 bilder på 4 AA när jag använde såna regelbundet. De verkar kräva regelbunden "motion" för att funka riktigt bra.

15-minutersladdaren är av märket HAMA o laddar bara fullt (så fort) med just deras batterier, med andra tar det längre tid. Jag har sett den på Bauhaus. Den är hyfsat dyr, ca 600 inkl 4 batterier.

GP har en laddare som fulladdar på 30 minuter, det skulle min med göra, men det gällde 1300 mAh batterier visade det sej när man läste mellan raderna så jag får snällt vänta en timma, men vakta hela natten lär du inte behöva göra!

Mm, detta låter ju riktigt bra. Om det blir AA-batterier så kör jag på Hama-laddaren.
Men hur lång tid brukar det ta att ladda ett originalbatteri då? Har fått för mig att det tar flera timmar iaf, men det kanske bara är inbillning? Om även de bara tar 1h så är det ju mkt bättre, med tanke på kamerautbudet.
Kameran jag funderar på isf är Nikon Coolpix 4200 (inte AA-batterier). Någon som vet nåt om denna kamera (eller Nikon över huvud taget) i batterisynpunkt. Hur lång tid tar det att ladda tro?
Vet ni nåt annat kameramärke som är känt för att ha snabba batteriladdartider? (kanske inte varier mellan olika tillverkare iof..)

Tror att det står 150 minuter i manualen till min A1, två o en halv timme m a o, men så håller det längre än sex AA också... Kompisen har en snabbladdare till sin Canon, tror den laddar fullt på 45 minuter, men den gör det sämre än originalladdaren, han får inte ut lika många bilder som när han laddar långsammare...

HDFS) (KGS skrev:

GP har en laddare som fulladdar på 30 minuter, det skulle min med göra, men det gällde 1300 mAh batterier visade det sej när man läste mellan raderna så jag får snällt vänta en timma, men vakta hela natten lär du inte behöva göra!

Jag vet inte varför GP har så många olika laddare i sitt sortiment, kanske för att förvirra kunden ;)

Jag köpte en GP-laddare som heter GP u-smart, och den laddar 2100 mAh batterier på 35 min.

Ja, så förvirrad blev jag att jag köpte ett helt annat märke, Accu-Power. Den var inte särskilt billig men det var den första jag såg som signalerade med 30 minuters laddtid och laddning i bil! Bra egenskaper när man kör AA flitigt.

GP har nåt "travelkit" med snabbladdare och 8 batterier i en liten söt plastväska. Det verkar bra. Men nu behövar jag ingen sån. En extra (snabb-) laddare till mina Minoltabatterier skulle jag gärna hitta så jag kan ladda två medan jag sover...

mtornros skrev:
Någon som vet nåt om denna kamera (eller Nikon över huvud taget) i batterisynpunkt. Hur lång tid tar det att ladda tro?

Jag har testat Coolpix 4200 och tyckte att den hade ganska bra batterilivslängd – utan blixt klarar den 200 bilder per laddning utan problem.

Nikon uppger att ett helt tomt batteri tar två timmar att ladda.

Olympus

Hej!

Mitt bästa tips är en sån som jag har själv, en Olympus C-750 UZ eller liknande modell (Det har släppts ett par/flera modeller efter 750 men det är egentligen inte någon större skillnad på dem).
Den har 4 milj. pixlar och är väl så nära systemkamera man kan komma med en kompaktkamera skulle jag gissa. (Det var i alla fall därför jag valde den, och pga närgränsen på 3 cm vid supermacro).
10 gångers optisk zoom har den också, och ytterligare 3 gångers digital zoom (men den digitala zoomen använder jag aldrig, blir bara pixelkrig).

Den använder vanliga AAbatterier (vilka jag tycker räcker länge och laddar snabbt, jag valde Uniross 2100 mAh med Uniross snabbladdare)

Fakta på Dpreview:
http://www.dpreview.com/reviews/specs/Olympus/oly_c750uz.asp

Olympus C760:
http://www.cyberphoto.se/index.php?http://www.cyberphoto.se/olympus/c760.php

Olympus C765
http://www.cyberphoto.se/index.php?http://www.cyberphoto.se/olympus/c765.php

Jag är mycket nöjd med min Olympus, säg till om du vill se bilder tagna med den, jag har ett stort album online.

Lycka till!
~Jennie

opejo skrev:
Jag vet inte varför GP har så många olika laddare i sitt sortiment, kanske för att förvirra kunden ;)

Jag köpte en GP-laddare som heter GP u-smart, och den laddar 2100 mAh batterier på 35 min.

Det är snarare så att "standardladdarna" använder timer (inte -deltaV) och man bör använda batterier med rätt kapacitet till dem. För låg kapacitet = överladdning och kort livslängd på batterierna. För hög kapacitet kan ge minneseffekter och ger sämre kapacitet.

De säljer därför laddare med batterier av olika kapacitet i olika prisklasser.

Vad gäller snabbladdarna är det ju dyrare att tillverka en laddare som laddar snabbt då det krävs kraftigare komponenter eftersom strömmen än högre. Laddar man 2100-celler på ca 30 min så laddar man med ca 4A. De har ju då, givetvis, en eller ett par snabbladdare som är lite billigare, men som tar lite längre tid på sig, för de kunder som inte har behov av att ladda batterier på 30min.
Man tillgodoser alltså kundens specifika behov. Sen kan det ju gå "för långt" åxå förstås, särskilt för de kunder som inte är intresserade av det tekniska.

Re: Olympus

JennieE skrev:
Den har 4 milj. pixlar och är väl så nära systemkamera man kan komma med en kompaktkamera skulle jag gissa. (Det var i alla fall därför jag valde den, och pga närgränsen på 3 cm vid supermacro).
10 gångers optisk zoom har den också, och ytterligare 3 gångers digital zoom

Z3 har ockå 4 megapixel, 12x zoom och bildstabilisering. 765 är 400:- billigare, och det är bildstabiliseringen värd.

Olympus bygger bra grejor, har haft flera stycken själv, men 10x zoom utan stabilisering är näst intill elakt. Men bra stativ finns förstås...

Jag tänkte på en grej som skulle bekymra mig mer än att ladda batterierna....Hur skall du tömma minneskortet??

//Jonas

jernweg skrev:
Jag tänkte på en grej som skulle bekymra mig mer än att ladda batterierna....Hur skall du tömma minneskortet??

//Jonas

Det är ju bara att gå in i närmsta fotobutik och be dem bränna över på cd om man inte har annat lagringsmedia med sig själv!

JennieE skrev:
Det är ju bara att gå in i närmsta fotobutik...

Eftersom människan av någon konstig anledning är beroende av tv:n vart man än kommer så finns det oftast ström att tillgå till laddning av batterier, om inte annat finns det ju även solcellsladdare.

Men närmaste fotoaffär kan ju vara en bit bort om det vill sig illa, speciellt i Australien....Av denna anledning kan även minneskapaciteten samt hantering av densamma vara lika intressant som batterifrågan (tycker i alla fall jag).

//Jonas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar