Annons

Kompaktkamera för skogspromenaden

Produkter
(logga in för att koppla)

hulda83

Ny medlem
Hej!

Jag äger en systemkamera men tycker att den känns klumpig att ta med ut på skogspromenader. Jag funderar därför på att köpa en kompaktkamera som ryms i jackficka. Min mobil (Iphone 5S) har en hyfsad kamera men närgränsen är dålig och det är frustrerande.

Har insett att jag inte har tålamod att byta objektiv och hålla på när jag är ute i naturen. Därför känns inte en kompakt systemkamera som ett alternativ eftersom närgränsen med "orginalobjektivet" är så dålig. Eller har jag fel? Har kollat upp några stycken (Sony A7 28-70mm och Sony A6000 16-50mm mfl) och närgränsen anges till 25-30 cm. En kompaktkamera som inte är en systemkamera verkar kunna ha en närgräns på 1 cm (men tar förstås inte lika bra bilder).

Just av närgräns-anledningen funderar jag på en bra kompaktkamera istället för en kompakt systemkamera.

Prismässigt vill jag helst inte överstiga 6000-7000 kr.

Om någon har tid så skulle det vara väldigt välkommet med ett råd! Dvs, är det kanske bäst för mig att satsa på en kompaktkamera för skogspromenaderna? Om någon har tips på en bra sådan är jag också tacksam!

Jag har inte så stor koll på utbudet av kompakter (förutom att det är stort). Själv använder jag en Nikon1 J3 med kitt-objektivet 10-30 mm f/3,5-5,6 som kompakt. Närgränsen är enligt spec 20 cm, men jag skulle snarare säga att den är närmare 15-16 cm. Jag har utan problem fotat en mätarlarv 6-7 cm från frontlisen. Jag har faktiskt köpt en +4 dioptriers försättslins till den, men jag har aldrig behövt använda den. Det andra kitt-objektivet (11-27,5 mm f/3,5-5,6) har något längre närgräns och sämre avbildningsskala.

Notera att närgränsen alltid mäts från sensorplanet, inte från frontlisen. Det brukar finnas en markering på kameran var sensorplanet sitter. Det brukar vara en knapp centimeter från bakkanten på kameran. Objektivets längd ingår alltså i det specifierade avståndet.

Fundera några gånger på vad du vill ha för egenskaper på den.
Närgränsen är viktig
Vikbar skärm?
Sökare?
Storlek på sensor?
Bra manuella möjligheter?
Vidvinkel/Tele?
Möjlighet till kort skärpedjup?

Det finns väl mer men det låter som du vill kunna komma nära och då är en vikbar skärm bra.
Generellt ger de bättre kompakterna mycket bra bildresultat.

/Frode

Jag har bra koll eftersom jag haft många kompakter. Bland andra Fujifilm och Canons G-serie. Moderna kompakter blir bara bättre och bättre. Jag har senast haft Samsung EX1 och EX2F.
Byggda i metall, robusta. Närgräns ca 1 cm! Ljusstarka bländare 1,4-1,8. RAW-format om man vill. Billiga! ca 2000:-
Funkar lika bra i skogen som på stadsvandring. Exempel:
www.fotokonst.net

Är makro en viktig egenskap skulle jag titta på Panasonic LX7 som har närgränsen 10mm och kan fås för 3.389:- på CDON.COM.

/Stephan

När det gäller närbildsfoto behöver du skilja mellan avbildningsskala och närgräns. 1cm från frontlinsen är dessutom ganska oanvändbart eftersom kameran kommer att skugga motivet leta efter något med närgräns på åtminstone 30 cm eller längre. Vilken avbildningsskala du får vid ett visst avstånd beror på brännvidden. Om du har ett 70mm objektiv och närgränsen 30 cm får du t.ex.
en avbildningskala på drygt 1:2 vilket innebär att en blomma som är 1 cm kommer att avbildas som drygt 0.5 cm på sensorn.

Det är sällan du kan använda riktigt stora avbildningskalor ute i skogen, eftersom stora avbildningsskalor ger kort skärpedjup, och även en helt vindstilla dag vajar t.ex. en blomma lite grand för vinden och flyttar sig tillräckligt för att bilden ska bli oskarp. Det därför vara väldigt sällan som du kan använda så stora avbildningskalor som 1:1 eller 1:2 utanför labbet.

Det här innebär att en liten sensor gör att motivet fyller större del av sökaren om sensorn är liten. Varför din ide om kompaktkamera kan ha sina fördelar, nackdelen med små sensorer är dock att du får mycket brus vid höga iso, och när du tar närbilder vill du ha kort slutartid för att frysa vajande för vinden, och liten bländaröppning för att få stort skärpedjup, vilket i sin tur gör att du kanske behöver skruva upp iso värdet en del om du är i en mörk skog. Så det gäller att hitta en lagom kompromiss.
Skulle föreslå att du inte går under 1" i sensorstorlek vilket förmodligen blir svårt att hitta som kompaktkamera inom budget. Så ta en titt på spegellösa systemkameror som Nikons 1 serie, eller m4/3 och försök hitta optik som ger kanske avbildningskala 1:3 vid närgränsen.

Nja, när det gäller kompaktkameror anges det ofta som avstånd från frontlinsen. Det är därför 10 mm är en ganska vanlig uppgiven "närgräns".

Jo, men tyvärr är det helt omöjligt att veta vad denna siffra innebär för hur bilden ser ut. Det enda siffran säger är att kameran är så nära att det blir svårt att ljussätta, och att man lär skrämma bort eventuella småkryp.

Jo, men tyvärr är det helt omöjligt att veta vad denna siffra innebär för hur bilden ser ut. Det enda siffran säger är att kameran är så nära att det blir svårt att ljussätta, och att man lär skrämma bort eventuella småkryp.
Javisst, jag håller med fullständigt.

Jag ville bara förtydliga det Eskil skrev, så att när TS skriver om att "en kompaktkamera som inte är en systemkamera verkar kunna ha en närgräns på 1 cm" så ska man veta att det INTE är räknat från sensorplanet, utan från frontlinsen.

Hej Maria.
När jag var i samma val resonerade jag så här:
Jag har en Nikon D5100 som systemkamera och ville ha en mindre/smidigare kamera att ha med i fickan/portföljen för dokumentation eller som hyfsat bra alternativ för att fånga motiv när jag inte har systemkameran med mig.
Jag valde efter resersch Nikon P7800 för att:
Kameran ligger i samma familj och det är lätt känna igen sig i menyer och tillhörande mjukvara.
Den har både genomsiktssökare och vinklingsbar skärm, samt att jag kan ha samma extrabatteri som till "huvudkameran".
Med makroinställningen i AF ger den mycket bra resultat.

Jag har även en Sony Cyber-shot som jag kan ha med i "västfickan".
Den ger också mycket bra bilder, men jag ser en poäng i att lära känna ett system för att kunna utnyttja alla dess resurser.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar