Annons

Kompaktkamera eller liten nätt system?

Produkter
(logga in för att koppla)
men fujinon 60mm macro verkar inte ha fått bästa recensionerna direkt... o enda macrot..?
Ser att det är möjligt skaffa adapter o köra med Tamrons macro på Fujin--- Fujinon 56mm 1,2 verkar fin som komplement...

Fuji 60 macro är det inget fel på. Det är möjligt att det finns lite skarpare på full glugg men ingen fotar makro vidöppet. Dessutom så är ev skillnad i skärpa ganska akademisk då den i praktiken är väldigt skarp på riktiga bilder. Dess stora nackdel är egentligen långsam AF och avsaknad av fokusbegränsare som inte gör saken bättre.

Cashback på XT10 är 950 SEK medan XT1 ger 1850SEK i rabatt. Med 15% rabbatt av cyberphoto idag blir prisskillnaden 2500:- dememellan (11.000 vs 7000 15% rabatt och 900 SEK skillnad i cashback). Men visst XT10 är mycket kamera för ca 5000:-.

Så du rekommenderar 60an framför Tamrons 90a 2,8?

Absolut. Väsentliga skillnaden är förstås brännvidden - behöver man 90 behöver man det men behöver man bara ett makro skulle hag ta Fuji. Det är mindre och nättare och integrerat med automatiken (Tamron saknar AF på Fuji med adapter). Idag är det 15% rabatt på cyberphoto på det utöver cashback dessutom. Bokehn är även den rätt OK.

Hos Fotokungen kostar den 6190 och då får man tillbehör (t ex minneskort) för 1000 kr på köpet.

Fotokungen är också en bra ÅF - ett bra tips alltså!

Man kan överväga kit XT10 med 16-50/3,5-5,6 och 50-230 för 8990:- och sedan få tillbehör för 1000:- och cashback 950:-. Då får man två OK zoomar för totalt 2000:- mer än bara kamerahuset. Även om man skall ha fasta mest är ju två zoomar inte fel för de pengarna. Finns på Fotokungen.

Gulp... nu är det gjort... 1st Fuji Xt10 o macro 60mm beställd... Håller tummarna att detta blir kalas! Tack alla för tips o råd!

Cyberphoto har gett både kameran och objektivet GULD. Så det är riktigt bra grejor! Du kommer att bli nöjd! Det finns alltid alternativ men det du beställt är toppklass!

Grattis till ett bra köp!

Vad jag inte skrev tidigare är att Fujiobjektiven är även under ytan välbyggda. Fuji 55-200 R är snarlik Leicas 28-90 zoom som kostar tiotusentals kronor i byggkvalitet enl lens rentals. Detta bådar gott för 60 makro. Tamron har sisådär byggkvalitet. Främre ringen är ofta ditlimmad. Främre linselementet sitter i flera fsll fastsatt lite klent och inre konstruktionen är ofta till stor del i plast. Allt detta kontra Fuji med sannolikt en hel del metall och rejäla skruvar inuti. Det påverkar inte optisk prestanda dag ett men bådar gott för att objektiven behåller sin prestanda över tid och håller länge. Fuji gör objektiven åt Hasselblad - det mellsnformstssystem som nog anses ha de bästa objektiven. Fuji tillverksde även Hasselblad X-pan.

Nu vet vi att Fuji är bra, annars ger väl Cyberphoto guld till dom flesta kameror som dom säljer, vad annars.

??? Det håller jag inte med om.

Okej, inte precis alla då, men starka rekommendationer då, Hur säljer man en kamera som skribenten anser vara rent ur sagt dålig. I och för sig fins det inte så många dåliga kameror längre, sedan passar inte alla modeller för alla så visst går det att komma runt vissa svagheter på diplomatiska uttrycksätt.

Väldigt få är totalt neutrala när det gäller kamera märken, märket man har ett godare öga till, då väljer man ofta ett mera diplomatiskt uttrycksätt över någon saknad finess, 10 år på fotosidorna har visat på det.

Sajber är ändå ganska fria från märkeskomplex. Kamerahus är väl också knepigare att recensera jämfört med optik. För videokameror som förnyas i högt tempo tycker jag att de har en duktig kille i Roger.

Okej, inte precis alla då, men starka rekommendationer då, Hur säljer man en kamera som skribenten anser vara rent ur sagt dålig. I och för sig fins det inte så många dåliga kameror längre, sedan passar inte alla modeller för alla så visst går det att komma runt vissa svagheter på diplomatiska uttrycksätt.

Väldigt få är totalt neutrala när det gäller kamera märken, märket man har ett godare öga till, då väljer man ofta ett mera diplomatiskt uttrycksätt över någon saknad finess, 10 år på fotosidorna har visat på det.

Håller med Bengt!
Det kan bli något vilseledande, att läsa sk. tester från en detaljist/säljare, de vill alla sälja det mest populära, det behöver inte vara bäst!
Studera istället, mera neutralt, t.ex. www.dpreview.com eller www.fotosidan.se, sök även på "user review på aktuell kamera"

Bengt, nu har jag ju iofs sett just dig i vissa trådar referera till produkter som bra, pga att du just läst och angett att de fått guldmärke på CyberPhoto, men bortsett ifrån den ironin; jag håller med dig att man skall ta med en stor nypa salt hur ÅF betygsätter produkter de säljer.

Så det där med att referera till tex CyberPhoto, och nyttan med det, verkar variera på om vilka produkter man själv använder och föredrar, och vad just sina favoriter fått i betyg (vilket kommer in lite på ditt sista stycke - har själv sett dig hänvisa till CyberPhoto när det gett guld till divere Sony-produkter).

Det sagt, så om man vill ha lite bättre översikt än tillverkarnas egna beskrivningar, så tycker jag att CyberPhotos test kan vara lite intressant för en snabb överblick, och med lite bra testfoton. Så jag gillar ändå det, och tycket det ändå är av ett visst värde i många fall (men självklart inte fullt ut, och i alla).

Man får däremot inte läsa in för mycket i det, utan just ta det för vad det är - lite mer och bättre beskrivningar än vad de flesta andra ÅF ger (som oftast är rätt tunna/obefintliga).

Gulp... nu är det gjort... 1st Fuji Xt10 o macro 60mm beställd... Håller tummarna att detta blir kalas! Tack alla för tips o råd!

Spännande - stort grattis! :)

Har inte använt macrot, men har X-T10 och är kanonnöjd med kameran för det jag använt den till. Med nuvarande kampanjpris och cash back så har du dessutom fått den till ett nästan löjligt lågt pris.

IMHO extremt mycket kamera och kvalitet för de pengarna.

Hoppas att du bli lika nöjd med kamerahuset som jag, samt även macrot!

väntar med spänning... känns bra. 60-gluggen var slutsåld men de hade 1ex beg... (gnuggar händerna). Tänker ev skaffa en adapter Nikon/Fuji så att jag kan använda Tamronobj även på Fujin. Blir en bra brännvidd att komplementera med... eller så får det bli en 55-200...börjar med 60an.....som sagt

Bengt, nu har jag ju iofs sett just dig i vissa trådar referera till produkter som bra, pga att du just läst och angett att de fått guldmärke på CyberPhoto, men bortsett ifrån den ironin; jag håller med dig att man skall ta med en stor nypa salt hur ÅF betygsätter produkter de säljer.

Så det där med att referera till tex CyberPhoto, och nyttan med det, verkar variera på om vilka produkter man själv använder och föredrar, och vad just sina favoriter fått i betyg (vilket kommer in lite på ditt sista stycke - har själv sett dig hänvisa till CyberPhoto när det gett guld till divere Sony-produkter).

Det sagt, så om man vill ha lite bättre översikt än tillverkarnas egna beskrivningar, så tycker jag att CyberPhotos test kan vara lite intressant för en snabb överblick, och med lite bra testfoton. Så jag gillar ändå det, och tycket det ändå är av ett visst värde i många fall (men självklart inte fullt ut, och i alla).

Man får däremot inte läsa in för mycket i det, utan just ta det för vad det är - lite mer och bättre beskrivningar än vad de flesta andra ÅF ger (som oftast är rätt tunna/obefintliga).

Nej du har nog läst fel, det fins flera andra Bengt i trådarna. Det var nog DPR i så fall, dom har som bekant Guld och Silver i sina bedömningar. sällsynt att jag hänvisar, Det jag nämnt allra mest är nog DX0. DPR fick ju starka misstankar att Skönmåla A7RII då den fick goda betyg där, flera på trådarna var faktiskt en aning upprörda över berömmen från DPR.

Självklart läser jag även Cyberfoto och många andra sajter, killen på Cyberphoto verkar att vara mycket trevlig, så ingen egentlig kritik mot honom, men skillnaden mot DPR är ju att dom säljer inte kameror.
jag gav ingen kritik i bedömmningen av Fuji som du kanske missade. Fuji växer sig uppenbart starka med mycket hjälp nu från fotosidans medlemmar, Sony fanboys har klart tappat mark nu, 2016 års fan boys ledare kommer nu från Fuji och kanske med all rätt.

Senast ändrad:
Nej du har nog läst fel, det fins flera andra Bengt i trådarna. Det var nog DPR i så fall, dom har som bekant Guld och Silver i sina bedömningar. sällsynt att jag hänvisar,

OK, jag kanske tog fel där (skall eventuellt se om jag har tid och hittar det exempel jag fått för mig att jag minns och tänker på).

Självklart läser jag även Cyberfoto och många andra sajter, killen på Cyberphoto verkar att vara mycket trevlig, så ingen egentlig kritik mot honom, men skillnaden mot DPR är ju att dom säljer inte kameror.

Nu har DPR iofs just fått extremt mycket kritik och ifrågasättande ifrån vissa att de numera säljer mycket kameror via deras närstående ägare, genom att de aktivt länkar till deras försäljningssidor och aktivt integrerar andra e-handelsfunktioner på DPR-sajten, och på sikt kanske riskerar att påverkas av det just därför.

Förhoppningsvis är det långt dit, och dessutom så kan man knappast jämföra nivåerna på testerna. DPR har ju riktiga seriösa omfattande tester på många punkter, inte enkla foton + lite personliga kommentarer. Tror dock inte heller att CyberPhoto aspirerar på att vara något mera. Det de har idag är ändå bättre än det de flesta e-handlare har på fotosidan.

Men nej, håller som sagt helt med om att det inte går att jämföra CP och DPR. Då är vi iaf helt överens där.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar