Annons

Kompaktkamera, Canon mot Olympus?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tigerkatt

Medlem
Är på G med att köpa en kompaktkamera som ska hänga med på det mesta i sommar. Tittat på några olika modeller och hittat 3 som verkar roliga:

*Canon Ixus 960
*Canon Ixus 860
*Olympus µ 840

Vad är skillnaden på de två canonarna (tihi för stavningen)? Har ni några andra förslag?

Dels blir det ju mycket foto på människor, men gillar även att fota natur och bra makro är ett måste då jag ofta ser små saker =) Bra om kameran kan hantera sommarkvällsljus då det blir en hel del läger i sommar och därför många trevliga kvällar utomhus i sällskap med myggen. Behöver ni veta mer detaljer så hör bara av er, jag är lite trött för att orka skriva mer nu =)

Tacksam för svar! Alla säger olika överallt så jag är väldigt förvirrad just nu!

//Lovisa

Tigerkatt skrev:
*Canon Ixus 960
*Canon Ixus 860
*Olympus µ 840

Vad är skillnaden på de två canonarna (tihi för stavningen)? Har ni några andra förslag?
Fördelen med Ixus 860 är att den har vidare vidvinkel, motsvarande 28 mm (960 har motsv 36 mm).

Fördelen med Ixus 960 är att den har en "riktig" sökare, alltså inte bara bildskärmen.

Båda dessa fördelar får man i Ixus 850, förra årets modell, om man kan hitta den nånstans.

För övrigt tycker jag nog inte att Ixus-modellerna känns riktigt prisvärda. Det borde gå att hitta ungefär lika bra kameror för mindre pengar.

PS Vill du ha en Ixus 860 så finns det en beg till salu just nu bland annonserna här på FS.

Re: Re: Kompaktkamera, Canon mot Olympus?

ErlandH skrev:
FFördelen med Ixus 960 är att den har en "riktig" sökare, alltså inte bara bildskärmen.

Men sökaren i en sådan är ju tämligen värdelös. Det blir ingen vidare precision och skärmarna är ju inte så dåliga nuförtiden.

Det är synd att man inte kör med EVF-sökare i de mindre kompaktkamerorna så som man gör i ultrazoomarna.

------
Kuriosa är ju att det ryktas om att K-G Stolt och Larza Zingmark här på forumet var med och utvecklade EVF-sökarna och for i skytteltrafik till Minoltas laboratorier i Japan, och att de även gjorde sig en rejäl förmögenhet på detta.
------

Re: Re: Re: Kompaktkamera, Canon mot Olympus?

Karlsson skrev:
Men sökaren i en sådan är ju tämligen värdelös. Det blir ingen vidare precision och skärmarna är ju inte så dåliga nuförtiden.
Skärmarna är inte dåliga, men man kommer ändå i situationer när de inte räcker till -- och det i praktiken skulle varit omöjligt att ta en bild utan genomsiktssökare.

Håller med om att det är värdefullt med genomsiktssökare. Ett tips är att köpa en med vridbar skärm, jag har en Canon Powershot A620, det finns säkert senare modell, som jag är kanon ;o) nöjd med. Bl a denna bild har jag tagit med den. http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/804194.htm?set=mp Perspektivet är lätt att få med vridbar skärm, man behöver inte krypa på magen. /FW

Hm, jag det finns helt klart saker att tänka på. Ixus 960 är dyr, men jag vet inte vad man får för pengarna. Men har ni något mer förslag (med plus och minus) på andra kameror då? Och någon som har någon av de tre jag listade först och kan säga vad de tycker om dem?

//Lovisa

Tigerkatt skrev:
Och någon som har någon av de tre jag listade först och kan säga vad de tycker om dem?
Jag har alltså en Ixus 850, som är ett år äldre Ixus-modell. Att valet föll på just den berodde på mina tre grundkrav: vidvinkel motsv 28 mm, antiskak och genomsiktssökare. Då är utbudet ganska begränsat.

Skulle sakna vidvinkeln om jag hade en 960, skulle sakna genomsiktssökaren om jag hade en 860.

Annars tycker jag Ixusmodellerna är trevliga, lagom enkla och pålitliga fickkameror. Jag tror inte man blir besviken om man köper en sådan.

Men de kanske inte är riktigt prisvärda.

ErlandH skrev:

Skulle sakna vidvinkeln om jag hade en 960, skulle sakna genomsiktssökaren om jag hade en 860.

Genomsiktssökare är absolut inget krav för mig. Blir bara irriterad på små och oprecisa sökare på kompaktkamerorna när man är van vid rejälare på vår digitala systemkamera.

Ja, och 12 megapixlar är inte något jag eftersträvar på en kompakt. Ska jag sådana bilder använder jag vår stora kamera =) Det här är tänkt som en som man lätt kan ta med sig och som snabbt ger bra bilder. Hoppas inte jag är helt omöjlig =) Finns det någon mer kamera som liknar Ixus 860 som också är schysst? Det behöver inte vara Canon eller Olympus.

Olympus mju 1030 (på väg ut i handeln just nu)!

+

10 Mp
28mm vidvinkel
Dammtät
Köldtålig
Stöttålig (dropp från 2m)
Vattentät till 10m
2,7" skärm (något mindre än 860:n = 3")

-

Saknar manuella inställningar (men det gör ju även
1/2 steg ljussvagare i vidvinkelläget (f.3,5 mot 2,8 hos 860:n)
Ingen optisk bildstabilisering! (finns dock ej hos 860:n heller!)

Canon har överlag haft mycket fina omdömen för sin Ixus-serie. Olympus får lovord för sin färghantering, men hur de står sig i övrigt gentemot Canon vet jag ej.

Kommer själv att köpa en Olympus 1030 för att ha som 'ständigt-med'-kamera. Kommer garanterat att sakna manuella inställningar, men fördelen med att kunna ha med den överallt (båten, skidbacken, stranden, snorkling etc.) överväger, plus att det är en kamera man vågar ha liggande framme på middagsbord (spill o dyl.) och låna ut till brorsbarnen.

Tack för all hjälp!

Tack alla för hjälpen!
Det lutar alltså åt en silvrig Ixus 860 =)
Såvida ni inte har något annat toppenförslag?

Låter väl som en bra idé. Du kanske tom kan hitta en bättre beg till en billig penning... ;-)

Tigerkatt skrev:
Genomsiktssökare är absolut inget krav för mig. Blir bara irriterad på små och oprecisa sökare på kompaktkamerorna när man är van vid rejälare på vår digitala systemkamera.
Så rejäl som nu D40 har :)
Skämt åsido, sökaren på kompaktkameror (vare sig det är digitala eller analoga) brukar oftast vara helt värdelösa. Har man en digitalkamera kan man ju se hur det blev och ta om man inte är nöjd. Har ganska många mer eller mindre lyckade bilder "skjutna från höften", som man säger.
Tigerkatt skrev:
Tack alla för hjälpen!
Det lutar alltså åt en silvrig Ixus 860 =)
Såvida ni inte har något annat toppenförslag?
Ovan nämnda Olympus mju 1030 kan ju vara intressant om du hittar den på utförsäljning till ett bra pris.

Glöm inte att kolla begagnat också.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar