ANNONS
Annons

Kompakt systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

cajsasto

Medlem
Hej,

Jag har läst den tidigare tråden som handlade om byte från systemkamera till kompakt, men eftersom jag är en amatör som har lite andra behov startar jag en egen tråd...

Jag letar efter en kamera under ca 6000 kr med inbyggd blixt och som kan ta bilder med kort skärpedjup (kanske krävs det då ett annat objektiv), inte för stor och förstås med en bra bildkvalitet.

De kameror jag har tittat på är främst Olympus, Samsung, Panasonic Lumix och Fuji som alla har en retrolook. Tidigare har jag haft en Fuji kompaktkamera som har tagit så bra bilder att jag hållit fast vid den i 7 år samtidigt som jag haft en Pentax systemkamera. Den sistnämnde upplevde jag dock hade för mycket rött stick och det är något som jag verkligen vill slippa med nästa kamera. Med andra ord tycker jag att det är viktigt att det blir en bra hudton eftersom jag inte bildbehandlar vardagsbilder.

Och jag undrar också om det är viktigt att ha eller att inte ha en 4:3 sensor? Blir det sämre bilder?

Vore tacksam för tips då jag är redo att slå till med ett köp inom ett par veckor :)

Du kan titta i mitt galleri, alla bilder tagna med Panasonic och Olympus Micro 4/3 och diverse brännvidder. Det är så bra eller dåligt det blir med en amatör och dessa kameror. Själv är jag nöjd inte minst eftersom systemen är så kompakta. Min Panasonic saknar sökare men med en pannkaks-vidvinkel och läderetui är den perfekt för t.ex. storstadsturism. Olympusen har sökare och blir lite mera all round. Men fortfarande kan man få med lite extragrejer i en rätt liten väska.

Några frågor:
1. Du vill ha kort skärpedjup - för vilka ändamål (t ex porträtt)?
2. Behöver du kunna byta objektiv (kompakt vs systemkamera)?
3. Vilka brännvidder lär du behöva mest (vidvinkel/normal/tele/supertele)?
4. Vilka storlekskrav har du (jackficka vs väska vs ryggsäck för utrustningen)?
5. Har du erfarenhet av något system/något du föredrar?
6. Finns speciella behov (sport, fota i sämre ljus t ex)
7. Varför inbyggd blixt (som upplättningsblixt är dessa bra om än svaga men för inomhusblixt ger dessa ett väldigt tråkigt ljus då är det bättre med extern blixt där man kan studsa för indirekt ljus)?

Pentax systemkamera. Den sistnämnde upplevde jag dock hade för mycket rött stick och det är något som jag verkligen vill slippa med nästa kamera.
Det låter väldigt udda med tanke att Pentax generellt håller ner det röda i sin bildbehandling. Du hade inte råkat ställa om bildinställningarna till Kraftfull/Vivid eller liknande?

Hej,

Jag har läst den tidigare tråden som handlade om byte från systemkamera till kompakt, men eftersom jag är en amatör som har lite andra behov startar jag en egen tråd...

Jag letar efter en kamera under ca 6000 kr med inbyggd blixt och som kan ta bilder med kort skärpedjup (kanske krävs det då ett annat objektiv), inte för stor och förstås med en bra bildkvalitet.

De kameror jag har tittat på är främst Olympus, Samsung, Panasonic Lumix och Fuji som alla har en retrolook. Tidigare har jag haft en Fuji kompaktkamera som har tagit så bra bilder att jag hållit fast vid den i 7 år samtidigt som jag haft en Pentax systemkamera. Den sistnämnde upplevde jag dock hade för mycket rött stick och det är något som jag verkligen vill slippa med nästa kamera. Med andra ord tycker jag att det är viktigt att det blir en bra hudton eftersom jag inte bildbehandlar vardagsbilder.

Och jag undrar också om det är viktigt att ha eller att inte ha en 4:3 sensor? Blir det sämre bilder?

Vore tacksam för tips då jag är redo att slå till med ett köp inom ett par veckor :)

Hej!

Idag är sensorstorleken nästan helt ovidkommande om man inte söker specifika behov annars är det mesta jättebra. När det kommer till systemkameror snöar de flesta in på hur bra bilderna blir på 12800 ISO eller motsvarande vilket jag anser vara konstigt. Jag tycker man ska köpa en billig kamera och lägg större delen av budgeten på objektiv. Jag har för egen del köpt begagnat och har kommit över kamera, fyra fasta gluggar och extern blixt för ca 7000 kr vilket få sägas är bra pris. Till saken hör är att jag valde det koreanska märket som har ett otroligt dåligt andrahandsvärde vilket gynnar snåljåpar som jag. Inte desto mindre har jag nu en fin uppsättning som täcker det mesta, huset är klart äldre och matchar inte det senaste men det gör inte så mkt då jag fotar mest under förhållanden då ljuset gör motivet rättvisa, människor. De tillfällen då sensorprestanda spelar större roll är för fåräknade för att tas med i kalkylen anser jag. Vill/vågar man inte köpa beggat fynda ist en utgående modell eller demoex i nån köplada, Elgiganten eller motsvarande. Kan vara snorbilligt vid vissa tillfällen

Titta gärna genom respektive kameratillverkares objektivutbud och jämför pris och storlek för en uppsättning objektiv så kommer du snabbt till slutsatsen att kamerahuset är den klart mindre delen av den totala systemkostnaden. Som jämförelse så kostar Fuji 16/1,4 9990kr medan koreanerna vill ha 2690 kr för sitt 16/2,4, OK det är kvalitetsskillnad på grejerna inget snack men hur mycket bättre behöver dem vara för just ens egna behov, jag tycker det är roligare att kunna köpa tre objektiv till för mellanskillnaden upp till Fuji 16/1,4.

Ska du ha kort skärpedjup är det nödvändigt med en glugg från minst kanske 30-50 mm, APS-C och bländare 2-2,8 på lite kortare avstånd för att det ska bli något med det. Kitzoomen är tyvärr inget att räkna med i någon större utsträckning.

Du nämner hudtoner så tycker jag att Samsung duger gott, jag jämför med Nikon och den är väl kanske i vissa fall snäppet vassare men för det mesta inget att yvas över. Jag skulle reservera mig lite mot Lumix då jag inte kommer överrens alls med deras färgskala/toner. Detta är ju smaksaker så fältet för tyckande är ju vidöppet.....

Sensorstorlek har teoretiskt ingen betydelse så länge man tar konsekvenserna av sitt val när man väljer optik. Väljer du m4/3 behöver optiken vara dubbelt så ljusstark och dubbelt så skarp för att kunna ge samma korta skärpedjup och skärpeintryck som om du hade haft en kamera med fullformatsensor.P roblemet med detta är att m4/3 optik då inte längre blir varken liten lätt eller billig, och du blir hänvisad till fasta brännvidder då de flesta zoomar blir för ljussvaga för att du ska kunna få kort skärpedjup som du önskar.

Ett annat problem är att m4/3 sensorer med några få undantag "bara" ger 16 mpixel vilket gör att du inte kan göra lika stora bilder eller delförstoringar som med något mera högpixligt. Å andra sidan kanske det är bra för då gör det inte så mycket att optiken kanske inte är dubbelt så skarp som sin fullformatsmotsvarighet, eftersom du inte kommer att göra så stora bilder att den skillnaden märks för normal ögon.

Skulle tro att du får mest pang per peng om du väljer något med APS-C stor sensor i vart fall om du vill hålla fast vid kravet på kort skärpedjup.

Slutligen hoppa över inbyggd blixt, bilderna blir för tråkiga.

Tack för era svar och tips! Och förklaringar!

Anledningen till att jag vill kunna ta med kort skärpedjup är främst för porträttfoton. Sedan är det viktigt att kameran inte är för stor (för då blir den som nuvarande systemkameran, liggande...). Jag fotar mest dagtid och på resor, men önskar förstås att det gick att knäppa en hygglig kvällsbild också vid behov.

Och visst är det tråkigt med inbyggd blixt där fotona blir för upplysta med noll stämning när de tagits inomhus. Men alternativet att bära med sig en extern blixt blir för knöligt. Men kanske en kamera som också har möjlighet att koppla på en extern blixt utöver den inbyggda kanske kan vara något?

Som jag förstår det kommer jag ändå behöva köpa en glugg för att kunna ta bra porträttbilder, och det är väl ok eftersom jag vill kunna ha möjligheten att byta objektiv.

Jag har tidigare kollat på Olympus PEN E-PL7, Fujifilm X-A2, Sony A6000 (fast den överstiger egentligen min budget...), Samsung NX500 och Panasonic Lumix DMC-GM5. Fast just nu är jag fortfarande osäker på vilket fabrikat. Jag får läsa på mer och titta på bilder som tagits med dem.

Och beträffande röda sticket på min Pentax, nej ingen konstig inställning vad jag kan se.

Olympus M.Zuiko 75mm f/1.8 skulle nog duga utmärkt bra för dina ändamål (dvs porträtt). Det är kanske i dyraste laget, men då finns alternativet Olympus M.Zuiko 45mm f/1.8 som är ett av de mest prisvärda objektivet man kan köpa.

Båda ovanstående är Micro Four Thirds-objektiv vilket förstås innebär att du behöver en m4/3-kamera att montera objektivet på. Av de kameror du räknar upp är två stycken m4/3-kameror men bara en av dem har inbyggd sökare. Jag tycker att det är betydligt bekvämare med en sökare än att hålla kameran på armlängds avstånd och använda displayen som "sökare".

Om Panasonic GM5 inte faller dig i smaken så kanske du kan titta på Olympus E-M10 (eller den nyligen presenterade efterföljaren E-M10 II). Den har också inbyggd sökare men är lite större än GM5, vilket kan vara en fördel hanteringsmässigt men en nackdel transportmässigt.

Ja har svårt att klara mig utan sökare ffa i dagsljus. Med en snäv budget skulle jag även överväga begagnat, t ex via FS eller återförsäljare. Prisvärt just nu, nytt eĺler nyare beg modell utan inbördes ordning:
1. Olympus EM10 och senare 75/1,8 och/eller 45/1,8. Nu 14-42.
2. Panasonic GX7 med ovanstående senare - nu 14-42 eller 12-32. Alt G6 Beg. dessa är lite större men ffa GX7 har härlig känsla i material.
3. Fuji XE1 Med 18-50/2,8-4 (riktigt bra) beg - dock lite seg AF. Alt XE2 men blir billigare optik då inom budget. Senare 56/1,2. 60/2,4 har riktigt seg AF men funkar för porträtt (beg ca 4000:)
4. Samsung NX30 med 18-55 (köp alltid Samsung beg - lågt begvärde). Senare 45/1,8 eller 85/1,4.
5. Med Sony får man backa till NEX 6/7 för att klara budget (beg). Skaffa 55/1,8 sedan.

Tack för tips på kameramodeller och objektiv. Jag hade egentligen inte tänkt att köpa begagnat, men jag får fundera på om det kan vara ett alternativ.

Vissa kameror känns aningen stora (när jag jämför dem på camerasize.com) men det viktigaste är ändå hur den känns i handen när jag besöker någon butik.

Och jag inser att en del av mina kameror som jag var inne på tidigare, t ex Olympus Pen 7, inte har blixt som jag trodde. Men nu har jag ju fått flera bra tips av er :)

Hej!

Jag vill bara slå fast att det visst går att få bra bilder med den inbyggda blixten. Det som krävs är att man kan styra färgbalansen, blixtens ljusstyrka och att blixtsynktiden är något att ha. Jag vill exemplevis upplysa att Lumix GM1 eller om det är GM5 som har 1/60 s som blixtsynk och det i kombination av ett ledtal på 5 nästan omöjliggör upplättningblixt om man är inne och fotar så att landskapet utomhus ska se fint ut eller lätta upp på några meters avstånd utomhus i solen. Med 1/180 och ledtal 11 och något gulare vitbalans har jag lyckats rädda många bilder och slipper arbete i efterhand i datorn.

Hej!

Jag vill bara slå fast att det visst går att få bra bilder med den inbyggda blixten. Det som krävs är att man kan styra färgbalansen, blixtens ljusstyrka och att blixtsynktiden är något att ha. Jag vill exemplevis upplysa att Lumix GM1 eller om det är GM5 som har 1/60 s som blixtsynk och det i kombination av ett ledtal på 5 nästan omöjliggör upplättningblixt om man är inne och fotar så att landskapet utomhus ska se fint ut eller lätta upp på några meters avstånd utomhus i solen. Med 1/180 och ledtal 11 och något gulare vitbalans har jag lyckats rädda många bilder och slipper arbete i efterhand i datorn.

Som upplättningsblixt, ja. Med blixt som huvudsakliga ljuskälla blir det väldigt tråkiga bilder med direkt blixt utan att studsa.

Själv köpte jag en fuji xe1 med 35mm-lins och 4 batterier för 5000:- vilket jag tycker var ett bra köp. kompletterar/byter du ut 35mm med 18-55zoomen så får du ett riktigt bra standardpaket för 4000-7500:- beroende på hur bra affärer du lyckas göra ;)
Xe1 har inbyggd blixt som går att vinkla uppåt för att studsa mot taket. Annars kan man hålla en plastbotten från en bigpack framför blixten om man vill milda upp ljuset.
Ha is i magen och invänta den bra affären. Ibland kommer det även ut kameror på tradera som man kan vinna till kanonpriser med lite tur.

Själv köpte jag en fuji xe1 med 35mm-lins och 4 batterier för 5000:- vilket jag tycker var ett bra köp. kompletterar/byter du ut 35mm med 18-55zoomen så får du ett riktigt bra standardpaket för 4000-7500:- beroende på hur bra affärer du lyckas göra ;)
Xe1 har inbyggd blixt som går att vinkla uppåt för att studsa mot taket. Annars kan man hålla en plastbotten från en bigpack framför blixten om man vill milda upp ljuset.
Ha is i magen och invänta den bra affären. Ibland kommer det även ut kameror på tradera som man kan vinna till kanonpriser med lite tur.

Överlag tycker jag priserna på Tradera är väl höga. Ibland närmar sig slutbeloppen nypris. Bra ställe att sälja på, dåligt att köpa. Blocket, FS och butiker tycker jag är bättre.

Mer än så!

Sensorstorlek har teoretiskt ingen betydelse så länge man tar konsekvenserna av sitt val när man väljer optik. Väljer du m4/3 behöver optiken vara dubbelt så ljusstark och dubbelt så skarp för att kunna ge samma korta skärpedjup och skärpeintryck som om du hade haft en kamera med fullformatsensor.P roblemet med detta är att m4/3 optik då inte längre blir varken liten lätt eller billig, och du blir hänvisad till fasta brännvidder då de flesta zoomar blir för ljussvaga för att du ska kunna få kort skärpedjup som du önskar.

Ett annat problem är att m4/3 sensorer med några få undantag "bara" ger 16 mpixel vilket gör att du inte kan göra lika stora bilder eller delförstoringar som med något mera högpixligt. Å andra sidan kanske det är bra för då gör det inte så mycket att optiken kanske inte är dubbelt så skarp som sin fullformatsmotsvarighet, eftersom du inte kommer att göra så stora bilder att den skillnaden märks för normal ögon.

Skulle tro att du får mest pang per peng om du väljer något med APS-C stor sensor i vart fall om du vill hålla fast vid kravet på kort skärpedjup.

Slutligen hoppa över inbyggd blixt, bilderna blir för tråkiga.

Jämför du 4/3 formatet med fullformat blir det mer än så! En Nikon eller Canon med 1,5 resp eller 1,6 x crop kräver lite mer än dubbla ljusstyrkan (ett bländarsteg) för att ge samma korta skärpedjup. En 4/3 sensor med 17 mm längd kräver närmare 2 steg dvs 4 gånger ljusstarkare objektiv!

Jämför du 4/3 formatet med fullformat blir det mer än så! En Nikon eller Canon med 1,5 resp eller 1,6 x crop kräver lite mer än dubbla ljusstyrkan (ett bländarsteg) för att ge samma korta skärpedjup. En 4/3 sensor med 17 mm längd kräver närmare 2 steg dvs 4 gånger ljusstarkare objektiv!

Ja det har du förstås rätt i, tänkte i bländarsteg men skrev något annat.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar