ANNONS
Annons

Kompakt systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

cajsasto

Medlem
Hej,

Jag har läst den tidigare tråden som handlade om byte från systemkamera till kompakt, men eftersom jag är en amatör som har lite andra behov startar jag en egen tråd...

Jag letar efter en kamera under ca 6000 kr med inbyggd blixt och som kan ta bilder med kort skärpedjup (kanske krävs det då ett annat objektiv), inte för stor och förstås med en bra bildkvalitet.

De kameror jag har tittat på är främst Olympus, Samsung, Panasonic Lumix och Fuji som alla har en retrolook. Tidigare har jag haft en Fuji kompaktkamera som har tagit så bra bilder att jag hållit fast vid den i 7 år samtidigt som jag haft en Pentax systemkamera. Den sistnämnde upplevde jag dock hade för mycket rött stick och det är något som jag verkligen vill slippa med nästa kamera. Med andra ord tycker jag att det är viktigt att det blir en bra hudton eftersom jag inte bildbehandlar vardagsbilder.

Och jag undrar också om det är viktigt att ha eller att inte ha en 4:3 sensor? Blir det sämre bilder?

Vore tacksam för tips då jag är redo att slå till med ett köp inom ett par veckor :)

Du kan titta i mitt galleri, alla bilder tagna med Panasonic och Olympus Micro 4/3 och diverse brännvidder. Det är så bra eller dåligt det blir med en amatör och dessa kameror. Själv är jag nöjd inte minst eftersom systemen är så kompakta. Min Panasonic saknar sökare men med en pannkaks-vidvinkel och läderetui är den perfekt för t.ex. storstadsturism. Olympusen har sökare och blir lite mera all round. Men fortfarande kan man få med lite extragrejer i en rätt liten väska.

Några frågor:
1. Du vill ha kort skärpedjup - för vilka ändamål (t ex porträtt)?
2. Behöver du kunna byta objektiv (kompakt vs systemkamera)?
3. Vilka brännvidder lär du behöva mest (vidvinkel/normal/tele/supertele)?
4. Vilka storlekskrav har du (jackficka vs väska vs ryggsäck för utrustningen)?
5. Har du erfarenhet av något system/något du föredrar?