Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kompakt som för över bilder automatiskt?

Produkter
(logga in för att koppla)

landen

Aktiv medlem
Någon som vet en kompakt som kan vara ständigt uppkopplad mot telefonen och föra över bilder medan man tar? Jag har försökt hitta info om Canon G9X mark II som verkar ha någon liknande funktion, men fattar inte om det bara gäller styra kameran eller om den även för över alla bilder man tar.

Spontant och lite utanför lådan så tänker jag direkt på varför inte använda nån av de nyaste high-end mobiltelefonerna?
Man kan ju annars tycka att ifall kameratillverkarna ska ha en rimlig chans att fortsätta vara konkurrenskraftiga mot just mobiltelefonerna oavsett om det gäller systemkameror eller kompakter så borde just uppkoppling vara något de borde satsa på. Varför inte en kamera med plats för SIM-kort för att ansluta mot valfri molntjänst?

Jag har både senaste iPhone och Samsung vilken ger duglig kvalité på bilderna, men det är handhavandet jag inte orkar med. När man väl lyckats få igång kameran, tagit av sig handsken så det går att trycka på "slutaren" bara för att upptäcka att man har en stor bloppa klet på hela linsen brukar oftast ögonblicket jag vill fånga vara förbi :/

Funkar till vardags, men väldigt många bilder vill jag kunna ta med en hand på styret när jag cyklar. Hade gärna haft lite zoom med :)

Det finns mobiltelefoner med separat kameraknapp, min Sony-telefon har det t.ex. Sen finns det andra telefonmodeller där man kan koppla t.ex. ena volymknappen till avtrycket.

Yes, har haft dem alla (typ), känslan är fortfarande att jag håller i en tvål varje gång den ska upp hur fickan.

Varför inte en kamera med plats för SIM-kort för att ansluta mot valfri molntjänst?
Det har funnits några sådana "kameror" genom åren. En del har varit mer kamera än telefon medan andra har varit mer telefon än kamera.

Det tycks inte finnas så stor marknad för den typen av apparater.

Spontant och lite utanför lådan så tänker jag direkt på varför inte använda nån av de nyaste high-end mobiltelefonerna?
Man kan ju annars tycka att ifall kameratillverkarna ska ha en rimlig chans att fortsätta vara konkurrenskraftiga mot just mobiltelefonerna oavsett om det gäller systemkameror eller kompakter så borde just uppkoppling vara något de borde satsa på. Varför inte en kamera med plats för SIM-kort för att ansluta mot valfri molntjänst?

Mobilerna har ju blivit med kamera så då borde ju kameratillverkarna stoppa in mobiltelefoner i sina kameror. Tycker jag.

Det finns mobiltelefoner med separat kameraknapp, min Sony-telefon har det t.ex. Sen finns det andra telefonmodeller där man kan koppla t.ex. ena volymknappen till avtrycket.

På min S20 valde jag in rösten, och kan säga smiley tex så tar telefonen bilden, går även att välja in sidoknapp om man vill, men inte är det som att hantera en systemkamera.

Vet inte om det finns någon kamera med den funktionen. Men det jag frågar mig är varför? Kan man inte vänta tills man kommer hem med att föra över filerna?

Jag lägger uteslutande ut bilder på Instagram Storys, och är ofta ute och cykla 4-5h, med diverse stopp. Vore otroligt skönt att slippa starta en app varje gång det är ett fikastopp. Smidigt helt enkelt :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar